שתף קטע נבחר
 

הורים אונליין: חוקי הבסיס לשימוש במחשב

חוששים ממה שהילדים עושים במחשב? בנו מערכת של עבודה והנאה, אל תרגלו אחרי הילדים, תלוו אותם ותציבו את המחשב במרחב המשפחתי

המחשב שקניתם לילד הוא הרבה יותר מצעצוע מתוחכם, והוא יכול לשמש להרבה יותר מפייסבוק. עם הכוונה מכם, הילד יוכל להשתמש במחשב כדי לממש את הפוטנציאל הזה שהמורה שלו מספרת לכם עליו. אבל קודם כל צריך להתחיל מחוקי הבסיס.

 

עוד ילדים ומחשבים

 

בנו מערכת של עבודה והנאה

כאשר אתם נותנים להם את המחשב, וודאו שהם מבינים שזו פריבילגיה. למרות שמחשבים הופכים לכלי חשוב מאוד בחיי התלמיד, יש מספיק מחשבים בספריות הציבוריות ואצל חברים. אסור שהבחירה שלכם להביא להם מחשב הביתה תהפוך למובנת מאליה.

 

ברגע שהם קבלו את המחשב, שבו וקבעו איתם את השעות בהם המחשב ישמש אותם לעבודה ואת השעות בהם יוכלו להשתמש במחשב בשביל לדבר עם חברים ולשחק. אל תקבעו להם את הלו”ז, תנו להם לקבוע אותו תוך שאתם מאשרים או מציעים שינויים.

 

באופן אידיאלי, הם צריכים לזכות ברבע שעה של משחקים ושיחות עם חברים על כל ארבעים דקות של עבודה. זהו יחס נכון לעבודה באופן כללי, גם שלכם: אחרי כארבעים דקות של ישיבה מול המחשב המוח צריך לשנות מהלך. אם לוקחים רבע שעה הפסקה, בין אם לדבר עם חברים בצ’ט או לשוטט ברשת, ואז חוזרים לעבוד הביצועים רק משתפרים.

 

משחקים בסוף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
משחקים בסוף(צילום: shutterstock)

 

יחס העבודה והחופש הזה הוא גם כלי תגמול יעיל. אם הם יודעים שיש להם רבע שעה לשוטט באינטרנט על כל ארבעים דקות של עבודה יהיה להם קל יותר להתרכז במשימה.

 

את זמן המשחקים הפרידו לחלוטין - הציבו אותו אחרי שהם יושבים לעשות את השיעורים או העבודות. משחקים נועדו להיות ממכרים ומהנים וקשה להשתחרר מהם גם אם יש לך משמעת ברזל.

 

אל תרגלו אחריהם, תלוו אותם

הימנעו מהתקנה של תוכנות ריגול למיניהן. אם תספרו לילדים שיש תוכנת ריגול על המחשב שלהם הם יבינו דבר אחד בלבד: לא סומכים עלי. אם לא תספרו להם, הסיכויים גדולים מאוד שהם יגלו את התוכנה לבד והמסר יהיה ברור וחד יותר: לא רק שלא סומכים עלי, גם משקרים לי. זה יוביל ישירות לכך שהילד ירגיש שזה בסדר לשחק במשחק הזה גם ולשקר לכם.

 

לא צריך לרגל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא צריך לרגל(צילום: shutterstock)

 

אתם יכולים לשבת ולדבר איתם בסוף כל יום ולראות מה הם עשו. השיחה בסוף היום לא צריכה להיות דו”ח אלא בדיוק זה - שיחה. הם יכולים לספר לכם מה הם למדו מהשיעורים שהם קבלו, או רק להגיד לכם שהכל מוכן. המטרה היא לקבל משוב כלשהו שהם עומדים בצד שלהם בעסקה. אל תלחצו עליהם גם לדווח לכם אם הם עמדו בזמני העבודה/חופשה שיצרתם יחד. בימים הראשונים כדאי לעבור איתם ולשאול אותם איך הם הרגישו עם הלו”ז הזה שיצרתם יחד, אבל מאוחר יותר תנו להם מרווח נשימה. זה בכלל לא משנה כמה זמן הם שוטטו בפייסבוק אם העבודות של בית הספר מוכנות.

 

הציבו את המחשב במרחב המשפחתי

יכול להיות שהחלטתם לקנות להם מחשב נייד, או מחשב נייח שאמור להיות בחדר שלהם, בכל מקרה בימים הראשונים לפחות שימו את המחשב בחלל המשפחתי. אם המחשב נמצא בסלון, או בחדר העבודה שלכם, יהיה קל לעקוב אחרי הזמן שהם מבלים מול המחשב. זה לא כדי לבדוק אם הם עובדים או משחקים, אלא כדי לוודא שהם גם לוקחים הפסקות, יוצאים החוצה, זזים קצת, או לפחות שותים מידי פעם ולא מתייבשים וגוועים ברעב.

 

שלב ה”שדרוג” - המעבר מהחדר הציבורי לפרטי - יכול להיות בונוס אדיר וכזה שיאפשר להם להרגיש שהם הרוויחו משהו ובאותה מידה יכולים להפסיד אותו. השולחן בסלון מוכן ומזומן בכל עת לקבל את המחשב חזרה אם הם מתנהגים בחוסר אחריות כאשר המחשב נמצא בחדר שלהם.

 

זכרו שאם החלטתם לשים את המחשב בחלל המשפחתי, אל תמנעו מהם לשבת שם. המטרה היא לאפשר להם לפעול בצורה נוחה עם הלו”ז שקבעתם. גם אם נראה לכם שהם ישבו מלא זמן מול המסך אל תמהרו לסלק אותם וודאו שאתם עומדים בהסכם שיצרתם.

 

כמו כל דבר אחר שקשור לילדים, דיאלוג הוא הדרך הטובה ביותר לוודא שכל הכלים שנציג בהמשך יועילו לכם ולהם. חשבו על עצמכם כילדים, הייתם מתוחכמים יותר מההורים שלכם ותמיד מצאתם דרך להערים עליהם. לילדים שלכם יש את כל הכישורים שלכם, בתוספת טכנולוגיה והשפעה סביבתית שמנכרת אותם. אין טעם לפתוח איתם בחזית מלחמה שתוביל לחוסר תקשורת וההעלמות של הילדים במרחב המקוון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא לרגל, ללוות
צילום: Index Open
מומלצים