שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    צילום: ירון ברנר

    חינוך חינם מגיל 3: החוק שנקבר ייושם?

    ב-1984 אושר החוק, אבל ביישובים רבים כלל לא הופעל. משרדי החינוך והאוצר דנים בנוגע ליישומו, וגם ועדת טרכטנברג עשויה להמליץ על החלתו. מומחים מסבירים את החשיבות: החינוך בגיל הרך קריטי בפיתוח שפה והרגלי למידה וסקרנות לילדים

    הכסף שיקוצץ מתקציב הביטחון יועבר לחינוך? משרדי החינוך והאוצר מקיימים בימים אלו סדרת דיונים, שעיקרה החלת חוק חינוך חובה חינם מגיל 3. גורם המקורב למגעים אמר הערב (יום א') ל-ynet: "זהו נושא חשוב ואנו משקיעים מאמצים רבים בנושא". בחודש האחרון העריכו לא פעם כי ועדת טרכטנברג, שעשויה להמליץ על קיצוץ בתקציב הביטחון, תמליץ גם על החלת החוק.

     

    מחאת האוהלים - כתבות אחרונות ב-ynet:

     

    חוק חינוך חובה מגיל 3 התקבל עוד בשנת 1984. אבל מאז החוק "נקבר" בחוק ההסדרים, בטענה שאין תקציב ליישמו. בשנת 1999 החוק תוקן שוב ונקבע כי יש ליישם את אותו בהדרגה תוך עשר שנים, כשראשונים ליהנות ממנו יהיו ילדים משכונות ויישובים חלשים.

     

    על פי נתוני משרד החינוך כיום, רק ילדים בכמה עשרות ערים ומועצות אזוריות בפריפריה זכאים לחינוך חינם. ברשימת היישובים הזכאים נמצאים בין היתר: אופקים, לוד, אלעד, טמרה, בית שאן, מצפה רמון, רהט, עמנואל, קריית שמונה, שלומי והמועצות האזוריות גלבוע ולכיש.

     

    "הגיל הרך - קריטי בעיצוב התפתחות הילד"

    "אנחנו יודעים שהגיל הרך הוא קריטי בעיצוב ההתפתחות של הילד. במקרה הזה יש כשל שוק מאוד רציני, כיוון שלא כל ההורים יכולים לממן לילדים חינוך פרטי איכותי", אמר פרופ' דן בן דוד מהחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב. "ברמה הלאומית מדובר באובדן מצער, שכן ההתפתחות של הילדים נפגעת ונוצרים פערים בין ילדים ממשפחות אמידות לילדים ממשפחות חלשות. צריך לקוות שיינתן חינוך חינם לילדים כבר מהגיל הרך ושאכן יהיה חינוך איכותי שיעשיר את הילדים ולא יפגע בהם. כך גם ההורים יוכלו לצאת לעבודה ולהתפרנס בכבוד".

     

    כלת פרס ישראל לחינוך, פרופ' פנינה קליין, סבורה גם כן כי יישום החוק 27 שנים לאחר אישורו ישפר את רמת התלמידים. "החינוך בגיל הרך מאוד חשוב לפיתוח שפה והרגלי למידה וסקרנות לילדים, לכן חשוב מאוד שמשרד החינוך יפקח על הגיל הרך ויוודא שהילדים יהיו במסגרות חברתיות וחינוכיות איכותיות אשר יתרמו להתפתחותם".

     

    ד"ר היידי פלביאן, המרכזת הפדגוגית במכללת אחווה, חיזקה את הטענה: "מטרת החוק המקורית היתה לצמצם פערים ולוודא שכבר בגיל הרך הילדים מקבלים חינוך שוויוני. עם זאת, ברגע שאין חינוך חינם וגם אין פיקוח וקריטריונים ברורים המחייבים את הגנים הפרטיים למינימום ההכרחי של תוכניות הלימוד, הרי שקיים חשש שהילדים יגיעו לכיתה א' ברמת התפתחות פדגוגית וחברתית שונה שתשפיע על התפתחותם גם בהמשך".

     

    גם מורים תומכים ביישום החוק. אמנון רבינוביץ', מורה לאזרחות וממנהיגי מחאת הדיור, אמר: "רוב המחקרים בעולם הראו שהשקעה בחינוך בגיל הרך מביאה לצמיחה כלכלית גבוהה יותר, כתוצאה משיפור ההון האנושי. בעיקר ראוי שהמדינה תדאג לכל המשפחות שלא תמיד יכולות להרשות לעצמן לממן חינוך ראוי לילדים".

     

    ממשרד החינוך נמסר, כי "נושא הרחבת חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 מצוי בדיונים אינטנסיביים בין משרד החינוך למשרד האוצר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    היכן ילמדו הפעוטות? אילוסטרציה
    צילום: shutterstock
    פרופ' דן בן דוד
    פרופ' פנינה קליין (משמאל) בוועד טרכטנברג
    צילום: אוהד צויגנברג
    ד"ר היידי פלביאן
    מומלצים