שתף קטע נבחר

עושים חשבון: אף אחד לא רוצה ללמד מתמטיקה

בדירוגים הבינלאומיים תלמידי ישראל מדשדשים בתחתית, אבל איך זה ישתנה אם רק כמה עשרות סטודנטים נרשמו ללימודי הוראת המתמטיקה בשנת הלימודים הקרובה? "הטובים מעדיפים משכורות היי-טק, מתפשרים על מורים לא-מתאימים"

חשבון מסובך: חודש לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, מתברר כי רק כמה עשרות בודדות של סטודנטים נרשמו ללימודי הוראה במתמטיקה. מבדיקה שערך ynet במכללות המרכזיות להוראה בישראל, עולה כי נתוני ההרשמה מדאיגים מאוד וקיים חשש אמיתי שכתוצאה מכך האיכות של הוראת המתמטיקה במערכת החינוך בישראל תידרדר.

 

הילדים חזרו ללמוד - כתבות אחרונות:

 

מהנתונים עולה כי במכללות להוראה "דוד ילין" בירושלים ובמכללה לחינוך "אחווה" בקריית-מלאכי נרשמו עד כה לשנה א' בחוג להוראת מתמטיקה עשרה סטודנטים בלבד, כשליש ממספר הסטודנטים שהיה מקובל לפני כעשור. גם במכללת לוינסקי בתל-אביב התמונה מדאיגה, ועד כה נרשמו 15 סטודנטים ללימודי הוראה במתמטיקה.

 

הבגרות השנה. "החוויה של התלמידים הטובים הופכת לסיוט" (צילום: בן קלמר) (צילום: בן קלמר)
הבגרות השנה. "החוויה של התלמידים הטובים הופכת לסיוט"(צילום: בן קלמר)

 

במכללת אורנים בצפון המצב מעט טוב יותר, ושם מדווחים על כ-25 סטודנטים להוראת מתמטיקה שנרשמו לשנת הלימודים הקרובה, כעשרה סטודנטים פחות מבעבר. בנוסף, לפי הערכות יש עוד כמה עשרות סטודנטים בעלי תארים מתקדמים, שנרשמו השנה ללימודי תעודת הוראה במסגרת התוכנית להסבת אקדמאים להוראה.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

יאיר קארו, פרופ' למתמטיקה ונשיא מכללת "אורנים" להוראה, הדגיש כי בשנים האחרונות יש ירידה חדה בקצב ההרשמה ללימודי מתמטיקה בכל הארץ. "המצוקה היא קשה, ואנשים בעלי כישורים מתמטיים מעדיפים את המשכורות הגבוהות בהיי-טק ולא רוצים להגיע להוראה. כדי שנוכל לענות על הביקוש למורי מתמטיקה, אנחנו צריכים מחזורים כפולים בגודלם כי אחרת בלית ברירה בתי הספר ייאלצו להתפשר על הרמה ולהעסיק אנשים ללא הכשרה מתאימה, שיגרמו נזק למערכת".

 

לא הוכשרו כמורים, ומגישים תלמידים לבגרות

בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי עקב המחסור הגדול במורים למדעים מדויקים, בתי ספר רבים ברחבי הארץ נאלצו לפתוח את שנת הלימודים עם סגל הוראה חסר. עתה מסתמן כי בשנים הקרובות המצוקה רק תחריף, בשל העניין הגדלים שמגלים סטודנטים בתחום הזה.

 

מה זה, איך פותרים את זה? "שנים רבות עד שנשתקם" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מה זה, איך פותרים את זה? "שנים רבות עד שנשתקם"(צילום: shutterstock)

 

ד"ר יעל קשתן, ראש התוכנית להכשרת מורים בבית הספר העל יסודי במכללת "לוינסקי", טוענת כי עד לפני כעשור, בכל שנתון היו כ-50 סטודנטים להוראת מתמטיקה. "בחמש השנים האחרונות הגענו למצב קטסטרופלי מבחינת הרשמה ללימודי הוראה בתחום המתמטיקה, וכנראה הרפורמות 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' לא נתפשות כמספיק אטרקטיביות עבור אנשים בעלי כישורים מדעיים", מסבירה קשתן. "ההשלכות של המחסור במורים איכותיים הן שסטודנטים שלא סיימו את הכשרתם או אחרים שאינם מתאימים להוראה מתקבלים לעבודה ומגישים תלמידים לבגרויות".

 

ד"ר מיכל יובל, ראש החוג למדעי הטבע במכללה להוראה 'דוד ילין' בירושלים, טוענת כי המחסור במורים איכותיים יצר מעין תבנית של ביצה ותרנגולת במערכת החינוך. "ברגע שאין מספיק מורים טובים למתמטיקה, התוצאה היא שאיכות ההוראה נפגעת, והלימוד החוויתי והמאתגר הופך לסיוט עבור התלמידים הטובים, שבעצמם לא יהפכו אחר-כך למורים", מסבירה ד"ר יובל.

 

לדבריה, בעוד שבשנים האחרונות מזהים פריחה בהרשמה למקצועות ההוראה של מדעי הרוח והמקצועות ההומאניים, הרי שמספר הנרשמים הנמוך בהוראת המתמטיקה והמדעים המדויקים מעורר דאגה רבה. "בקרב הצעירים בישראל אין קאדר גדול מספיק של אנשים שמייעדים עצמם להוראה במתמטיקה מתוך ראייה של שליחות חינוכית, ולרוב אלה שהם בעלי

תארים אקדמיים במדעים מדויקים פונים למחקר ולתעשייה. התוצאה היא שיש מחסור במורים, ומנהלי בתי הספר נאלצים להתפשר על הרמה ולקבל להוראה גם שאינם מתאימים לתפקיד".

 

גם ד"ר מריתה ברבש, סגנית נשיא מכללת "אחווה" לחינוך, הדגישה כי "בתי הספר משוועים למורים, אך למכללות להוראה יש קושי לספק את הביקוש. המצב כיום קשה מאוד. ההרשמה דלילה למדי, ויחלפו שנים רבות עד שהמדינה תצליח לשקם את דמות המורה על מנת שיבואו אנשים איכותיים להוראה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אנחנו צריכים מחזורים כפולים בגודלם" (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
מומלצים