שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: דלית שחם

    ייצוגית נגד חב' הסלולר: לא משימה בלתי אפשרית

    ארבע תביעות ייצוגיות שהוגשו לאחרונה כנגד חברות הסלולר מוכיחות: גם הצרכן הקטן יכול לגרום לחברות הגדולות לשלם על טעויות. מה בין תביעה רגילה לייצוגית, על כמה אפשר לתבוע וכמה יקבל התובע במקרה של זכייה במשפט? מדריך

    קטן אבל מרתיח: אתם מכירים את המקרים הללו, בהם נגרם לכם נזק ממש ממש קטן, אבל הוא ממש מרתיח אתכם? למשל, כשגובים מכם 9.90 שקלים נוספים בחשבון הסלולר, שלא אמורים להיגבות. התרעתם וביקשתם, אבל לא קיבלתם הסבר מניח את הדעת, והזיכוי מבושש להגיע. אתם מבינים שנעשה לכם עוול, אבל הוא ממש קטן, וזה הרי לא באמת מפריע לכם בכיס, כמו "העיקרון"... הו, העיקרון.

     

    ואז אתם פונים לפורומים משפטיים, או מדברים עם חברים, ומבינים שהגשת תביעה כנגד החברה בגין אותם עשרה שקלים בקירוב, הוא הליך שכרוך בהוצאת כספים, ולוקח זמן, ואין לדעת מה ייפסק בו. בסופו של דבר אתם מחליטים שזה פשוט לא משתלם לכם, ומוותרים. 

     

    והוויתור הקטן הזה שלך, ושלך, ושלכם, מצטבר ביחד לוויתור אחד ענק: 1,000 מנויים כמוכם משלשלים לקופת החברה 10,000 שקל. 20 אלף מנויים - 200 אלף שקל רווח לחברה. ואם יש לה חצי מיליון מנויים שמשלמים אקסטרה של 10 שקלים בחודש? רק דמיינו לעצמכם.

     

    תביעה ייצוגית? זה רק נשמע קשה

    לצורך טיפול בכל הפגעים הקטנים הללו, קיבלנו, אנחנו הצרכנים, מתנה: התובענה הייצוגית. התובע הייצוגי (אותו לקוח ששילם 9.90 שקלים ביתר), יכול להגיש בקשה לבית המשפט, שיאשר את תביעתו הפרטית כתובענה ייצוגית, שתייצג את כלל הלקוחות של החברה שנפגעו מהתנהלותה זו.

     

    בדרך זו סכום התביעה יגדל לעין שיעור, שכן הנזק הפרטי כאמור, יוכפל במספר המנויים ששילמו את הסכום העודף בתקופה זו וזו (זו הסיבה שתביעות ייצוגיות מוגשות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים). בהתאם, גם תשומת הלב שתתקבל מהחברה כלפי התביעה הספציפית יגדל לעין שיעור, וכמובן שהתוצאה, אם התביעה תתקבל, משתלמת לכל הנוגעים בדבר: הפיצוי/השירות שהחברה מחוייבת לתת, אם במסגרת הסדר פשרה ואם על דרך של פסק דין כנגדה, מיועד לכלל "קבוצת התובעים", גם אם פרטים ממנה לא נכללו בתהליך התביעה ואף לא ידעו על קיומה.

     

    איך עושים את זה בפועל?

    בית המשפט שיקבל את הבקשה לעיונו, יבחן בעיקר את הפרמטרים הבאים:

    1. האם המקרה הספציפי (9.90 שקלע) קרה למבקש הספציפי? כך נמנעות תביעות סרק של אנשים ש"שמעו על".
    2. האם עילת התביעה שלו כנגד החברה היא טובה, וקיימת אפשרות סבירה שתוכרע לטובתו? כאן נבחן המצב המשפטי, והאם החברה באמת עברה על החוק או פעלה בניגוד לרישיון שלה.
    3. האם מדובר בעניין פרטי, של אותו לקוח מול החברה, או שלקוחות רבים אחרים של אותה חברה נפגעו ממקרה דומה? במקרה זה קיים צידוק להכריז על "קבוצת תובעים".
    4. האם אכן הדרך הטובה, היעילה, וההוגנת לטפל בעניין היא דווקא באמצעות תביעה ייצוגית? בית המשפט יבדוק אם גודל הקבוצה מצדיק את ניהול התובענה, אם המטרה הציבורית בהוצאת הצדק לאור היא חשובה, ועוד.
    5. האם התובע הייצוגי ייצג בתום לב ובדרך הולמת את האינטרס של כל הקבוצה?

     

    מלבד עו"ד שיכול לעזור לכם לנהל את ההליך, ששכרו ייפסק בסוף על ידי בית המשפט (בדקו את ההסדר עימו לעניין תשלום ההוצאות שבדרך), קיימים גם ארגונים הפועלים למען מטרות ציבוריות, וגם הם מוסמכים להגיש תביעות ייצוגיות.

     

    לגבי המבקש, דהיינו מי שבחר להגיש את התביעה ולהיחשב כ"תובע מייצג", גם הוא יכול להיות מתומרץ באופן פרטי (כלומר, ללא קשר לפיצוי שיינתן על ידי החברה ללקוחותיה, במידה ויינתן, בית המשפט יכול לפסוק לתובע המייצג תגמול מיוחד, בגין הפעולות שהוא ביצע לטובת הקבוצה).

     

    גם לכם יוצא מזה משהו

    אתם ודאי תוהים ביניכם לבין עצמכם, 'מה הסיכוי להצליח בכלל בהגשת תביעה שכזו', כדאי שתדעו שבחודשים האחרונים אושרו מספר בקשות שונות לתובענות ייצוגיות כנגד חברות הסלולר (ולא רק נגדן). כל אותן תובענות יסתיימו, מן הסתם, בהסדר פשרה (שאמור להיטיב עם הצרכנים), או בפסק דין (שאמור לחייב את החברה במתן פיצוי/שירות/שינוי השיטה). עליכם רק להמתין בסבלנות.

     

    בכדי לדעת אילו תובענות נוספות הוגשו בעניין שנוגע לכם, תוכלו תמיד לעיין בפנקס התובענות הייצוגיות. ולהלן הדוגמאות:

     

    "גיבוי ספר טלפונים" – מבלי שהשירות התבקש

    נגד חברת פלאפון אושרה תביעה ייצוגית בגין מתן שירות "גיבוי ספר טלפונים", בתשלום, מבלי שהשירות בוקש על ידי הלקוחות. התובע הייצוגי טען שלפלאפון אסור לפי רישיונה להעניק את השירות הזה, או לגבות תשלום תמורתו, ובית המשפט קבע כי אכן, חברת הסלולר, הכפופה לפיקוח רגולטורי, אינה רשאית להעניק שירותים בלא שאלו מופיעים ברישיונה. ובניסוח בית המשפט: "אף אחד מהצדדים לא יעלה על דעתו, כי מי שניתן לו רישיון לקטנוע ינהג במשאית, או להיפך". הקבוצה שגובשה במסגרת התביעה הייצוגית תהיה כל מי שקיבלו את השירות בחמש השנים שקדמו להגשתה.

     

    אסור לנעול מכשיר ולגבות כסף על פתיחתו

    תובענה ייצוגית נוספת נגד חברת פלאפון אושרה לאחרונה, וזאת בגין גביית תשלום על "פתיחת" טלפונים של החברה, שנרכשו נעולים (המקרה נשוא התובענה קרה טרם כניסת התיקון לחוק, האוסר על מכירת טלפונים נעולים, לתוקף).

     

    המבקש רכש טלפון נעול, וכשביקש לפתוח את הנעילה, נאלץ לשלם 84.99 שקל. בית המשפט קבע כי שלילת האפשרות להפעלת המכשיר ברשתות אחרות יש בה התניה אסורה, וכי הרשיון אינו מתיר לחברה לגבות תשלום על פתיחת מכשיר נעול.

     

    שילמתם לפלאפון כספים בעבור ביטול נעילת מכשיר? חכו להתפתחויות.

     

    פלאפון פרסמה את שירות "שיר בהמתנה" על חשבון מנוייה

    תובענה ייצוגית נוספת שאושרה השבוע כנגד פלאפון, דנה בפרסום השירות "שיר בהמתנה" -

    שירות שפלאפון מוכרת למנוייה, שמאפשר את המרת צליל החיוג הרגיל ששומע המתקשר, בשיר או נעימה. השירות כרוך בתשלום.

     

    התובעת הלינה על כך שפלאפון משמיעה, בחלק מהשיחות הנכנסות למנויי פלאפון, את ההודעה הבאה: "אוהבים את השיר? לחצו פעמיים על מקש כוכבית והוא אצלכם בפלאפון. השירות בתשלום".

     

    בית המשפט קבע כי למרות שרק ב-1% מן המקרים שבהם ניתן השירות, מושמעת ההודעה, הרי שפלאפון לא הזכירה בהסכם שלה את ההודעה, או את האפשרות לבטלה, והשמיעה הודעה פרסומית על חשבון זמן השיר המוזמן והמשולם, ללא הסכמת המנויים. בכך קבע בית המשפט, התעשרה פלאפון על חשבון מנוייה שלא כדין. נקבע כי מנוייה של החברה לא ציפו לשמש מקור למימון פרסומי החברה, והתובענה אושרה.

     

    כל לקוחות פלאפון שהיו מנויים על שירות "שיר בהמתנה" החל מאפריל 2008 ועד היום - המתינו לעדכונים בנושא.

     

    צורפו לאתר היכרויות - וחוייבו

    לפני מספר חודשים אישר בית המשפט הסדר פשרה בשתי תובענות ייצוגיות, שהוגשו כנגד פרטנר וסלקום. התביעות עסקו בצירוף כפוי של לקוחות לאתר היכרויות בשם "פופיק", וחיוב לא חוקי של הלקוחות בתשלום SMS שנשלחו להם מהאתר (על בסיס יום יומי, 5 שקלים להודעה).

     

    נקבע כי חברות התקשורת נושאות בחובת זהירות כלפי לקוחותיהן, המפקידים בידן אמצעים לחיוב חשבון בנק או כרטיס אשראי, ועליהן לנקוט אמצעי זהירות סבירים למניעת גביה שלא כדין.

    במסגרת הפשרה שאושרה נקבע כי הלקוחות שחויבו יקבלו בחזרה את סכומי החיוב, וכל תובע מהשלושה זכה ב-82,500 שקל.

     

     

    דריה כנף היא עורכת דין בתחום המסחרי והחוזים. יובהר כי האמור במדור אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד. 

     

    למאגר פסקי-הדין המלא: www.lawdata.co.il

     

    למאגר פסקי הדין ודיני העבודה המלא: http://www.koloved.net

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים