האם איינשטיין טעה? יתכן שהתגלה חלקיק שעולה על מהירות האור

מדענים ממאיץ החלקיקים הגדול שבז'נבה הודיעו על מה שנראה כאחת מהתגליות המהפכניות ביותר מאז הוכרזה תורת היחסות הפרטית על ידי אלברט איינשטיין לפני למעלה ממאה שנים: נמצא חלקיק הנע מהר יותר ממהירות האור

קבוצה בינלאומית של מדענים דיווחה הערב (חמישי) כי הצליחה לרשום תנועה של חלקיקים תת-אטומיים שעברו את מהירות האור - ממצא שאם יאומת יערער על תורתו רבת השנים של אלברט איינשטיין. כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס".

אחד מעקרונות היסוד של תורת היחסות הפרטית ולמעשה של הפיזיקה המודרנית הוא שמהירות האור (בריק) היא מהירות סופית ואף גוף מוחשי אינו יכול לעבור אותה. ערכה אינו תלוי במיקום הצופה או במהירותו ולכן היא סופית לחלוטין (מהירות האור בריק היא כ-300 אלף ק"מ לשניה).

קיומם של חלקיקים הנעים במהירות הגבוהה ממהירות האור תמיד הסעירה את דמיונם של המדענים ובמשך תקופה מסוימת בסביבות מחצית המאה הקודמת אפילו הוצעו חלקיקים כאלה שכונו בשם "טכיונים".

אלו היו חלקיקים היפותטיים שנעים אך ורק במהירות הגבוהה ממהירות האור אולם עד כה טרם נתגלו טכיונים וחלקיקים כאלה נותרו בגדר משאלת לב.

ייתכן שהיום התגלה חלקיק שנע במהירות גבוהה ממהירות האור. על פי הודעה זהירה באופן יוצא דופן של ג'יימס גיליס, דובר המועצה האירופאית למחקר גרעיני (CERN), ייתכן שנמצא חלקיק כזה. החלקיק הוא נייטרינו (Neutrino), אחד החלקיקים המוזרים והמסתוריים יותר הקיימים בטבע.

מאיץ החלקיקים הגדול בז'נבה (צילום: Gettyimages Imagebank) (צילום: Gettyimages Imagebank)
מאיץ החלקיקים הגדול בז'נבה(צילום: Gettyimages Imagebank)

נייטרינו (מאיטלקית: נייטרון קטן) הוא חלקיק חסר מטען בעל מסת מנוחה הגדולה מאפס (עד לפני זמן לא רב היה מקובל להניח שמסת המנוחה שלו היא אפס) והתכונה העיקרית שלו היא חתך הפעולה הנמוך מאוד שלו (בעת שאתם קוראים כתבה זו עוברים אינספור חלקיקי נייטרינו מבעד לגופכם ומבעד לכדור הארץ מבלי לבצע אינטראקציה עם החומר שדרכו הם עוברים).

הנייטרינו המצוי בקרינה הקוסמית נוצר בריאקציות תרמו-גרעיניות בכוכבים וכן בעת קריסת כוכב מסיבי המוליכה להתפוצצות סופרנובה.

מדידות שנעשו בעת התפרצות הסופרנובה הקרובה בשנת 1987 בענן הגדול של מגלן, אכן הראו שהנייטרינו נע במהירות קרובה מאוד למהירות האור.

הניסוי הנוכחי שנערך בז'נבה בוצע על ידי ירייה של קרן נייטרינים שנוצרה במאיץ החלקיקים הגדול לכיוון מטרה באיטליה המצויה במרחק 730 ק"מ. החלקיקים גמאו את המרחק בזמן הקצר ב-60 ננו-שניות מהזמן שהיה נדרש להם לו נעו במהירות האור, כאשר טעות המדידה היא 10 ננו-שניות.

אם אכן התגלה נייטרינו הנע במהירות הגבוהה ממהירות האור זו עשויה להיות סתירה לתורת היחסות של איינשטיין. על פי הניסוי, הסטייה שנתגלתה אמנם גדולה מטעות המדידה, אך למרות זאת המדענים השותפים לגילוי יצאו בבקשה מעמיתיהם במעבדות מחקר בארה"ב וביפן לבצע ניסויים שיאששו את הגילוי, שבמידה והוא נכון, עשוי להיות לאחת מהתגליות המסעירות של הפיזיקה. אנו נמתין עד לתוצאות שיגיעו מהמעבדות בארה"ב וביפן כדי לראות האם הגילוי עליו דווח היום אכן נכון.

מפת כוכבים מסתובבת להורדה, חדשות ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2011 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

איינשטיין במתח