שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

מיליארד כוכבי אשראי שלא נוצלו בדרך לשמיים

בעוד פחות מ-3 חודשים ייעלמו מאות מיליוני כוכבים בשווי עשרות מיליוני שקלים שנצברו לזכות צרכני האשראי. "הציבור לא אוהב את השיטה", מסבירים בחברות. אולי זה בגלל שכדי לקבל 8 אגורות הוא נדרש לבזבז 250 שקל. מישהו אמר לפנק?

חברת לאומי קארד הצטרפה בשבוע שעבר לשאר חברות כרטיסי האשראי הפעילות בישראל והודיעה כי תפסיק את תוכנית צבירת הנקודות שלה.

 

 

בחברות כרטיסי האשראי טוענים כי בדיקות שהן מקיימות, מעלות שהציבור אינו אוהב את תוכניות צבירת הניקוד. "אין לנו מטרה לפגוע בלקוחות שלנו ובמנגנון ההטבות. זה מנגנון שעבד הרבה מאוד שנים, אבל יש קבוצה מאוד גדולה של לקוחות שלא אוהבת את זה", אמרה השבוע ל-ynet ורדית גונדטר, סמנכ"ל השיווק של לאומי קארד.

 

כבר בסוף 2007 הציגה חברת כרטיסי האשראי המתחרה, כאל, סקרים התומכים בטענה זו, כשביצעה לראשונה את המעבר משיטת צבירת הזכויות למנגנון של הטבות קבועות. סקר שערכה באמצעות חברת TNS - טרם שינוי השיטה, העלה כי 52% מהישראלים אינם משתמשים כלל בנקודות/כוכבים. 70% מהישראלים לא יודעים כמה נקודות/כוכבים יש להם בכרטיס האשראי, ו-30% מהלקוחות אינם פותחים כלל את חוברת ההטבות החודשית. על פי הסקר, 70% מהישראלים טענו שהם מעוניינים בשיטת תגמול אחרת במקום שיטת הנקודות.

 

הלקוחות נדרשו לבזבז יותר

ואולם, חוסר שביעות הרצון אינו מפתיע. בכל חברות כרטיסי האשראי נדרשו הלקוחות לבזבז סכומים גבוהים במיוחד בכרטיסיהם כדי לזכות בכמות נקודות מספקת שתזכה אותם בהטבה ששוויה נמוך.

 

כך, בחודש מרס שנה שעברה, הרעו כל חברות האשראי את תנאי צבירת הנקודות, והלקוחות נדרשו לבזבז יותר כדי לצבור זכויות. תופעה שחזרה על עצמה במהלך העשור האחרון, כמה פעמים. בשיחה עם ynet, מיד אחרי שינוי תנאי הצבירה, במרס 2010, אמר מי שהיה אז מנכ"ל לאומי קארד, דני כהן, כי לא תהיה כל פגיעה בלקוחות שכן גם מימוש ההטבות ידרוש פחות נקודות. ואולם במבחן התוצאה, לא חל שינוי משמעותי, לטובת הלקוח, אצל אף אחת מחברות כרטיסי האשראי.

 

על פי הדו"חות הכספיים של לאומי קארד, נכון לרבעון השני של השנה, ציבור הלקוחות מחזיק בנקודות בשווי 45 מיליון שקל. סכום זה מחייב את החברה לבצע הפרשה בגינו, שיורדת משורת הרווח. בישראכרט ההפרשה בגין הכוכבים עומדת על 84 מיליון שקל. ובכאל, שווי הנקודות, נכון לחודש יוני האחרון, עומד על 40 מיליון שקל. חברות האשראי לא אוהבות את ההתחייבויות האלה, ואין ספק כי זה אחת הסיבות המניעות אותן לחפש הטבה בצורה אחרת.

 

על פי נתוני ישראכרט, נכון לסוף חודש יוני החזיקו לקוחות החברה ביותר ממיליארד כוכבים לא ממומשים בגינם נאלצה, כאמור, להפריש 84 מיליון שקל. חישוב מהיר מעלה כי ערכו של כל כוכב כפי שמדווחת ישראכרט הוא 8 אגורות (מעוגל). כדי להשיג כוכב אחד ששויו 8 אגורות על הלקוח לבזבז יותר מ- 250 שקל, כלומר שוויו של כוכב הוא פחות משליש פרומיל מערך הרכישה. מה בדיוק אטרקטיבי בזה? גם ערך הנקודות של לאומי קארד לא יותר טוב.


נקודות בכרטיסי אשראי
הנקודות בכרטיסים
  מתי החלה / תתחיל התוכנית החדשה? מתי ימחקו הנקודות / כוכבים? מה השווי הכספי של הנקודות / כוכבים? מספר כרטיסי אשראי פעילים
כאל דצמבר 2007 דצמבר 2011 40 מיליון שקל 1.4 מיליון
ישראכרט

לא פורסם עדיין

דצמבר 2011 84 מיליון שקל 2.4 מיליון
לאומי קארד תחילת 2012 דצמבר 2012 45 מיליון שקל 1.6 מיליון

  • נכון ליוני 2011

 

תנו להעביר את הזמן בשקט

גם אם אפשר לומר כי פרק הנקודות והכוכבים נחתם כבר, מצידן של חברות האשראי, עדיין סוגיה מציקה במיוחד היא השאלה מה יציעו לאלו שמחזיקים בנקודות ובכוכבים? מה תציע לאומי קארד, לאותם לקוחות שנצברו לזכותם נקודות רבות, כשבמקביל תשיק בקרוב תוכנית הטבות אחרת לגמרי?

 

כבר לפני חצי שנה, אחרי שהודיעה ישראכרט על הפסקת תוכנית הנקודות, הבטיח יגאל ברקת מנהל השיווק של ישראכרט, בשיחה עם ynet, כי החברה תמשיך להציע הטבות אטרקטיביות למימוש הכוכבים, עד לסוף שנת 2011.

 

גם בלאומי קארד מבטיחים לא להזניח את מחזיקי הנקודות. אבל המציאות בשטח שונה. גם הניסיון המעשי של חברת כאל, מראה שהציבור לא שש להמיר נקודות ובמקביל החברה גם לא מעודדת אותו יותר מדי לעשות את זה.

 

כאל איפשרה מימוש נקודות במשך 4 שנים אחרי שהפסיקה את תוכנית צבירת הנקודות (לעומת ישראכרט שהסתפקה ב-8 חודשים) - עד סוף 2011, אולם ציבור הלקוחות שלה ממשיך להחזיק בנקודות בשווי של כ-40 מיליון שקל, מתוכם חלק נכבד הן נקודות שנצברו טרם התוכנית החדשה.

 

בעוד פחות מ-3 חודשים הנקודות הללו, בכאל ובישראכרט, יתאיידו להן (ומספר חודשים אחר כך, גם בלאומי קארד). אם הציבור לא ימהר לממש את מה שנותר לו, בעוד חודשיים ושלושה שבועות, ירוויחו חברות כרטיסי האשראי עשרות מיליוני שקלים (במיוחד ישראכרט), זכויות שצברו לקוחותיהן ולא מומשו.

 

במציאות כזו, איזו מוטיבציה יש לחברות כרטיסי האשראי, הפרות החולבות של הבנקים, להציע מבצעים אטרקטיביים למימוש הנקודות? רק צריך להעביר את הזמן בשקט. אולי השאלה היותר קשה היא כיצד ייתכן שזכויות שצברו לקוחות בקניות שביצעו בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, ייעלמו כלא היו?


פורסם לראשונה 09/10/2011 09:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מימשתם את הכוכבים? בקרוב הם ייעלמו
צילום: shutterstock
מומלצים