שתף קטע נבחר

הורחבה אפשרות ביטול רכישת טיסה מישראל

היום נכנסו לתוקף תקנות החזר כספי לפיהן ניתן לבטל רכישה פרונטלית של כרטיס טיסה מישראל ובחזרה, וטיסת המשך של אותה חברה, תוך 14 יום ממועד הרכישה, אך שימו לב: רק עד 18 יום לפני הטיסה. עד היום אפשר היה לבטל רק עסקת מכר מרחוק

מהיום (ג')  צרכן רשאי לבטל כל עסקה לרכישת טיסה היוצאת מישראל וחוזרת אליה, הודות לתקנות החזר כספי שהכינה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, הקובעות בין היתר כי צרכן יוכל מעתה לבטל עסקה לרכישת טיסה שנעשתה באופן פרונטלי (למשל במשרדי החברה). עד כה ניתן היה לבטל רק עסקת מכר מרחוק, שנעשתה באמצעות טלפון או אינטרנט, לפי חוק הגנת הצרכן.

 

את עסקת רכישת כרטיסי הטיסה הפרונטלית אפשר יהיה לבטל תוך 14 ימים מיום הרכישה ועד 18 יום לפני הטיסה (לעומת 7 ימים לפני הטיסה בעסקת מכר מרחוק). הצרכן יוכל לקבל את כספו בחזרה למעט 5% מערך העסקה או 100 שקל - הנמוך מביניהם. הצרכן רשאי גם לבטל טיסת המשך הנרכשת מישראל וחזרה אליה ובתנאי שטיסת ההמשך ניתנת ע"י אותה חברת תעופה היוצאת מישראל. 

 

עוד נקבע בתקנות כי לא ניתן יהיה לבטל עסקה לרכישת שירותי תיירות חוץ המתחילים והמסתיימים במלואם מחוץ לישראל, כמו הזמנת מלון בחו"ל, טיסה מחו"ל או טיסת המשך הניתנת על ידי חברת תעופה אחרת, לאור העובדה כי עוסק בחו"ל ממילא אינו מחויב לחוקי מדינת ישראל ולא יכולה לחול עליו החובה להשיב לצרכן הישראלי את כספו.

 

התקנות לא מיועדות לטיסות ברגע האחרון

שימו לב שהתקנות לא מאפשרות ביטול טיסה בכל עת: אם קניתם כרטיס טיסה אצל סוכן הנסיעות, תוכלו לבטל את הקנייה תוך שבועיים, אלא אם נותרו פחות מ-18 יום לטיסה. כלומר, אם הזמנתם כרטיס טיסה לעוד שבוע או אפילו לעוד שבועיים - לא תוכלו לבטלו ולקבל החזר כספי.

 

לעומת זאת, בביטול עסקה לרכישת טיסה שנעשתה במכר מרחוק, באמצעות האינטרנט או הטלפון, המצב החוקי נותר על כנו והוא שצרכן רשאי לבטל את הטיסה תוך 14 ימים מיום כריתת העסקה ועד 7 ימים לפני מתן השירות.

 

בטיוטת התקנות שהוכנה על ידי הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס הוצע כי צרכן יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד 14 יום שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה, אולם נציגי סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה, התנגדו לכך וביקשו להרחיב את מסגרת הימים כך שצרכן לא יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה 30 ימים לפני מועד הטיסה, בטענה כי לא יוותר להם די זמן למכור את הכרטיסים בשנית.

 

לאחר דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה אושרה לבסוף הצעת הפשרה של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן כך שהצרכן יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה עד 18 ימים שאינם ימי מנוחה, לפני מועד הטיסה וזאת כהוראת שעה עד 1 בינואר 2013. לאחר מועד זה, אם לא יוצע תיקון אחר לתקנות יחזור המצב המשפטי להיות כפי שהציעה הממונה על הרשות,: 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה.

 

תיקון נוסף שנעשה בתקנות הוא הקביעה כי ניתן לבטל עסקה לרכישת חוגים וקורסים, תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובלבד שלא ייעשה 14 ימים לפני תחילת הקורס או החוג, מאחר שנטען כי חוגים וקורסים רבים נפתחים על בסיס מספר נרשמים וכשצרכן מבטל ברגע האחרון, לא תמיד ניתן לאייש את מקומו באחר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אם הטיסה עוד שבוע: לא תוכלו לבטל הזמנה פרונטלית
צילום: ויז'ואלפוטוס
מומלצים