שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    HTML5: מי צריך פלאש?
    זוזו הצידה, אפליקציות: התקן החדש של HTML יעזור לאתר שלכם להתאים את עצמו לכל מכשיר ולכל גולש. לקראת כנס HTML5FEST, שיתרחש ב-25.10
    כיום, בעידן האינטרנט הנייד ומכשירי הסמארטפון, כל בית עסק שמעוניין להישאר רלוונטי צריך לפעול במגוון ערוצי תקשורת, ולהציעם לנוחיות הציבור הרחב, באופן שיתאים למגוון המכשירים שנמצאים בשוק. על מנת שבית עסק יהיה נוכח בטאבלט וכן במכשירי סמארטפון (למשל - במכשיר אייפון או אנדרואיד) ,עליו לפתח ולתחזק מספר אפליקציות כמספר המכשירים, בנוסף לאחזקת אתר אינטרנט.

     

    עוד ב-ynet מחשבים:

     

    תקן ה-HTML5 מציע פתרון נוח לבעלי העסקים, ובתוך כך מאיים, במידה מסוימת, על תחום פיתוח האפליקציות המוכר. תקן זה משתמש בשפה אחודה כדי לתקשר בין השרתים למכשירי הקצה, וכולל בתוכו גישה גם לממשקים המודרניים של מיקום (GPS), מסכי מגע, ואפילו עבודה בOFF LINE. כל זאת "מבטל" בעצם את הצורך בפיתוח אפליקציות שונות לכל מכשיר.

     

    כמו כן, תקן ה-HTML5 מאפשר לבעל העסק ליצור בקלות יחסית אינטראקציות ספציפיות עם הלקוחות שלו. לדוגמה: שליחת הודעה למאגר נמענים, שנמצאים ברדיוס מסוים מבית העסק, על בסיס מיקום.

     

    הבצק המיותר

    לדוגמה, דמיינו פיצרייה הנשארת בסוף יום עבודה עם מלאי עודף של בצקים לפיצה. מלאי שאינו נוצל, פירושו הפסד עסקי יומי. פיצרייה כזו, שמשתמשת בתקן HTML5, תוכל לשלוח ללקוחות שנמצאים בקרבת מקום, באמצעות הגדרת מרחק, הודעה על מחיר מיוחד על המלאי העודף. הפיצרייה המדוברת אינה צריכה לפרסם ברבים את ההנחה, וכך גם לא תפסיד את הלקוחות הרוכשים אצלה פיצה במחיר מלא במהלך היום. כמובן שהיכולת להפטר ממלאי עודף מאפשרת הגדלת המלאי וביצוע התאמת המחיר, מה שמייצר פוטנציאל רווח גדול יותר לאור הידיעה כי ניתן יהיה למכור את המלאי בערב. ללא HTML5, מערכות מסוג זה היו יקרות ליישום ולמימוש, ולכן נותרו מחוץ להישג ידיהם של רוב בעלי העסקים. כעת, הטכנולוגיות החדשות ו-HTML5 בחזיתם, יאפשרו יישומים עסקיים אלו בעלויות סבירות.

     

     (צילום: ריאן) (צילום: ריאן)
    (צילום: ריאן)

     

    לאחרונה דווח כי למעלה מ-700 אלף איש השתמשו באפליקציה מבוססת HTML5 של ה-Financial Times. מדובר במספר משתמשים גדול יותר מאשר משתמשי הגרסה הנמכרת בחנות האפליקציות של אפל. דוגמה נוספת לחלופה מבוססת HTML5 היא האתר של The Boston Globe, שעושה שימוש בטכנולוגיה, אשר מתאים את עצמו לגודל המכשיר עליו הוא מוצג. בכדי להיווכח בעוצמתן וגמישותן של גרסאות אלו, פשוט היכנסו אליהן מהמכשיר הנייד שלכם, או הקטינו את גודל חלון הדפדפן במחשב השולחני - וראו כיצד התוכן והעיצוב מתאימים עצמם לגודל המבוקש.

     

    כמובן שצצו פתרונות משולבים, בהם פיתוח היישום נעשה ב-HTML5, ובהמשך נעטף במעטפת של אפליקציה מוכרת ללקוח, שעושה פעולה תוך עיקוף הדפדפן. ישנן שמועות לפיהן יצרני הטלפונים אינם מספקים את אותם המשאבים עבור מערכות מבוססות HTML ועבור מערכות פיתוח האפליקציות המוכרות, כאשר ההעדפה ניתנת לאחרונות. למשל, מתן גישה לספר הטלפונים רק לאפליקציות "נייטיב". הדבר הוא אך טבעי, כאשר קיימים מאבקי הכוח בין יצרני המכשירים, המעוניינים בבידול פיתוח האפליקציות בין המכשירים, לבין בעלי העסקים המעוניינים באחידות ש-HTML5 מספק.

     

    וידאו בלי פלאש; דפים אינטראקטיביים באמת

    ככלל, HTML5 הוא מותג הכולל רכיבים חדשים, אשר ביחד עם תקנים נוספים, מאפשר פיתוח ויישום של אפליקציות ואתרים חכמים ומתקדמים:

    • וידאו ואודיו אשר אינם דורשים תוסף פלאש לדפדפן, וכן ניתנים למניפולציה בעזרת קוד JavaScript. (ראו דוגמה).
    • CSS3, canvas ו-SVG - המאפשרים לייצג גרפיקה ברמה משתווה לפלאש, וגם היא, ללא תוספים. האתר הזה מציג דוגמאות לגרפיקה ב-SVG; מספר דוגמאות מרשימות לשימוש ב-Canvas ניתן לראות כאן.
    • אימות (ולידציה) אוטומטית של טפסים - החוסכים למפתחים זמן פיתוח רב, וכן מאפשרים יצירת אחידות והתאמה למכשיר בו משתמשים.
    • תגיות חדשות - המאפשרות לכתוב אתרים המובנים בצורה טובה יותר.
    • Web Sockets - תקשורת דו כיוונית עם השרת, המאפשרת לפתח יישומי 'זמן אמת'.
    • Web Notifications - המסוגל להציג לממש התראות על שולחן העבודה (או במכשיר הטלפון הנייד) גם מחוץ לחלון הפעיל של הדפדפן.
    • רכיבים רבים נוספים - מניפולציה של קבצים, זיהוי מיקום, עבודה בלתי מקוונת, תקשורת חוצת אתרים, הרצת מספר 'סקריפטים' בו זמנית, שילוב פונטים ממקורות חיצוניים, ועוד.

     

    התקנים הללו מאפשרים מספר יכולות טכניות, אשר יתורגמו לייעול ויכולות עסקיות, כגון:

    • חיסכון בעלויות הפיתוח והאחזקה - הן בעקבות אחזקת בסיס קוד אחד (ולא כמה לכל פלטפורמה) וכן מאחר והתקנים פתוחים והשימוש בהם אינו עולה כסף.
    • הגברת הגישה לשוק - מאחר ולא צריך לקבל אישור בכדי לפרסם אפליקציה
    • תפוצה מקסימאלית - מאחר ונדרש רק דפדפן בכדי להשתמש באתר, אין צורך 'להוריד' דבר למכשיר. למעשה, הפיתוח נעשה עבור מערכת שהיא תקן פתוח ואוניברסאלי, ולא עבור מכשיר מסוים.

     

    לאור כל זאת, ועל מנת להתאים את העסק שלכם לעולם הטכנולוגי שמתקדם בקצב מסחרר, בדקו כיצד טכנולוגיית ה- HTML5 מתאימה לקידומו. משרד ה-W3C, שהוא הגוף העולמי שאחראי על תקני ה-HTML , עומד לרשותכם כדי להכיר את התקן על כל חלקיו.

     

    ד"ר ישע סיון, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי, הוא יו"ר כנס HTML5FEST שיתקיים ב- 25.10.11 בכפר המכביה, רמת גן.

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "HTML5: מי צריך פלאש?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים