שתף קטע נבחר

נדב לפיד: שוט אחר שוט בדרך אל "השוטר"

מה הביא את נדב לפיד ליצור את הסרט "השוטר", שעוסק בפערי המעמדות בחברה הישראלית - הרבה לפני גל המחאה האחרון? האזינו לו מדבר על תהליך הפקת הסרט ועל התזמון המפתיע של יציאתו: "המציאות הישראלית הפכה להיות הסט של הסרט שלי"

 

יציאתו של "השוטר", סרטו הראשון באורך מלא של הבמאי נדב לפיד, לוותה בלא מעט שערוריות. ואין פלא, הסרט עוסק בסוגיות הנפיצות שהעסיקו את הציבור הישראלי בקיץ האחרון ובכלל: פערי מעמדות בין עשירים לעניים, ניצול של החלשים, אנרכיזם - בעד ונגד ועוד. הסרט עורר גלים עוד לפני צאתו, עם ההחלטה התמוהה של המועצה לביקורת סרטים להגבילו לצפייה מגיל 18 ומעלה - החלטה שהעלתה חשד לנימוקים אידיאולוגיים של חברי המועצה.

 

 

לצד העיתוי המפתיע של יציאת הסרט, כשברקע נשמעים עדיין הדי המחאה החברתית, יש בסרטו של לפיד המון מחשבה ומבט יצירתי. לכך נדרשו לא מעט מאמצים הפקתיים ואילתורים על הסט, וגם הכנות אינטנסיביות של השחקנים ואף לפיד עצמו.

 

כל זאת כדי להביא את סיפורו של שוטר הימ"מ הקשוח (יפתח קליין) וחייו האישיים לצד אשתו ההרה (מיטל ברדה), וכיצד הגורל הפגיש אותו עם חבורת אנרכיסטים צעירים ואלימים (בגילומם של יערה פלציג, מיכאל אלוני, בן אדם, מיכאל מושונוב ומנשה נוי כאביו של האחרון), שמשתלטים על חתונה מפוארת של בתו של מיליארדר מקומי וחוטפים שלושה טייקונים.

 

פשיטה אלימה על החתונה. מתוך "השוטר" ()
פשיטה אלימה על החתונה. מתוך "השוטר"

 

לפיד עצמו מביע הזדהות עם הנושאים של הסרט ומספר כי היו מצבים בהם חשש שתכני הסרט אף יפגעו בהפקה עצמה. כך למשל בסצינה שצולמה בדירת יוקרה של מיליונר, שאיפשר לצוות לצלם בה את המהפכנים הצעירים כשהם מקריאים את המניפסט שלהם. המארח אף ביקש להיות נוכח בצילומים וצפה מהצד בפלציג מקריאה: "הגיע זמנם של העניים להתעשר, ושל העשירים למות".

 

"כל הזמן הייתי מסתכל עליה, ומעיף מבט אליו", מסבר לפיד על התחושה המוזרה בחדר. "הוא עמד ממש לידי. הרגשתי אותו ממש לידי על המוניטור. ואז באיזשהו שלב אני רואה אותו מסמן לי בזעם לבוא אחריו. אמרתי לעצמי, זהו. הוא הולך להתפוצץ. הוא הבין את הכל. הוא קרא לי והלכנו לחדר צדדי ואז הוא אמר לי 'תשמע, השחקן הראשי נגע עם כף הגל בספה שלי, שאני לא זוכר איפה קניתי אבל עלתה לי לפחות 50 אלף שקל. זו שערוריה וזה סקנדל".

 

לפיד מספר שברגע הזה הגיע להבנה שלא משנה אם עשירי ארצנו יצפו בסרט, הם לעולם לא יבינו. "עד כדי כך הם מנותקים", הוא אומר. האני מאמין של הבמאי בא לידי ביטוי גם במבע הקולנועי שלו כפי שמוצג על המסך. כך למשל בסצינת החתונה בירושלים על רקע מגדל דוד. "ניסיתי להראות שכל המורשת של ארצנו מנוכסת למעמד העליון", הוא מסביר ומספר כי הדרך בה צילם את הסצינה נובעת בין השאר מעבודתו כצלם חתונות במהלך לימודיו בבית ספר סם שפיגל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים