הבטחות: הרשתות לא הוזילו את רוב מוצרי אסם
באסם הבטיחו הוזלה של מוצרים ב-1 בנובמבר. בדקנו 15 מוצרים ב-3 רשתות, לפני ואחרי התאריך הנקוב, והתוצאה עגומה. במגה הוזלו 4 מוצרים, בכמעט חינם ובשופרסל הוזלו 2-1 מוצרים. קופונים למטרנה אפשר למצוא רק באינטרנט. הרשתות: "המבצעים יותר שווים מההורדה המינורית של אסם"
זוכרים שאסם הבטיחה הוזלה של 35 מוצרים ב-1 בנובמבר, בעקבות האיומים בחרם צרכנים? ובכן הפתעה: נכון לאתמול 2 בנובמבר, רוב המוצרים לא הוזלו. אסם העבירה מחירונים חדשים לרשתות ובהם הוזלות של 5%-10%, אולם בשלוש מהרשתות בהן ערכנו בדיקה - מחירי רוב המוצרים לא ירדו כלל, כלומר ההוזלה לא גולגלה לצרכן.
- הטריקים מאחורי המבצעים בסופר
גם מוצרי מטרנה אכזבו: הקופונים, 5 שקלים, שהובטחו עדיין לא צורפו לאריזות, וניתן למצוא אותם באתר החברה, בפייסבוק או בשירות הלקוחות.
במסגרת הבדיקה, סקרנו 15 מוצרי אסם שהובטח כי מחירם ירד ברשתות שופרסל דיל, מגה בול ומחסני כמעט חינם. בדיקות המחירים נערכו בשופרסל דיל עזריאלי, מגה בול יגאל אלון ת"א ומחסני כמעט חינם במגדלי ת"א. בדיקה ראשונה ב-27 באוקטובר, בדיקה שנייה ב-2 בנובמבר, אחרי שאסם הורידה מחירים. כל המחירים תועדו, חלק מהמוצרים הועברו בקופות.
לפני הכל, הופתענו לרעה לגלות שכמה מהמוצרים שאסם הציעה עליהם הנחה, הם איזוטריים במיוחד. למשל: 900 גרם (!) ערגליות בטעם תות מצאנו רק במחסני כמעט חינם וכך גם 1 ק"ג קרקר שומשום. אבקת מרק בטעם עוף שמחירה אמור היה לרדת, אינה האבקה הנפוצה הנתונה בקופסת פלסטיק, אלא שקית של 1 ק"ג - מוצר זניח בהרבה.
מה הממצאים?
מהבדיקות עולה כי מגה יצאה הכי צדיקה עם 4 מוצרים שהוזילה, פחות או יותר בהתאם להורדת המחירים של אסם: קמח תופח, מרק עוף ושני סוגי פסטה שבדקנו (למעשה כל סוגי הפסטה שאסם כללה בהורדה הוזלו במגה, כך שההוזלה נרחבת יותר מהדגימה שלנו במסגרת הבדיקה). במחסני כמעט חינם הוזילו רק ספגטי וסוגי פסטה שונים לפי הממצאים שלנו, ובשופרסל הוזילו מרק עוף. זה הכל, מתוך 15 מוצרים, לפי הבדיקה.
נקניקיות וינר טבעול, קוקטייל זיתים של בית השיטה, חומוס של צבר, קטשופ אסם, מיץ לימון ופתי בר 1.75 ק"ג - הם בין המוצרים שנכון ל-2 בנובמבר, לא הוזלו כלל ברשתות. על שניצל טבעול ישנו מבצע מתמשך שנקרא "תירס סייל" במסגרתו כל מוצרי התירס של טבעול נמכרו באוקטובר ב-24.90. המבצע הזה ממשיך בכל הרשתות גם בנובמבר בפורמט זה, או אחר (בשופרסל). הורדת המחיר נבלעה במבצע.
שקדי מרק במגה ממשיכים להימכר באותו מחיר + תוספת של 25%, אך מדובר בתוספת זמנית מטעם אסם. כמה ממבצעי הכמות (2 ב-X) ומבצעי 1+1 המשיכו לתוך נובמבר, או נוספו בנובמבר, אך מחירי מוצר בודד לא ירדו. כל מה שביקשנו מהרשתות היה הורדת מחירים כפי שהובטחה לנו, זערורית ככל שתהיה. ועם זאת יש לציין כי אין ספק שרבים מהמבצעים שווים יותר מהורדות המחירים של אסם.
ניתן לראות שמחירו של חומוס צבר למשל, שאמור היה לרדת ב-5% לפי אסם (ראו טבלת הורדת מחירי אסם למטה), מ-11.54 שקל ל-10.9 שקלים, לא ירד כלל. מדובר אמנם בירידה זניחה, אך אם היתה כבר ירידת מחירים, מדוע לא לגלגל אותה לצרכן?
אצל מגה ניתן לראות כיצד יושמה הורדת המחירים של אסם בקמח תופח: במקום 9.99 שקלים, המוצר עולה כעת 8.99 - בדיוק 10% פחות כפי שהבטיחה מגה. הורדת המחירים על ק"ג מרק בטעם עוף היתה פחותה מזו שאסם הבטיחו: המחיר ירד ל-16.29 שקל במקום ל-16.14 שקל.
במחסני כמעט חינם, ירידת המחירים בספגטי מרשימה עוד יותר מההורדה של אסם, אך נראה שיש לכך סיבה שאינה קשורה להורדת המחירים של אסם. בשבוע האחרון של אוקטובר, הסניף יצא במבצע על פסטה אסם: רוב הסוגים נמכרו ב-5.99 שקלים, מחיר מבצע, בעוד שמשום מה ספגטי נמכר ב-7.89 שקלים - לא במבצע. כיוון שבשאר הרשתות מחיר כל סוגי פסטה אסם, כולל הספגטי, זהה, נראה כי מחיר הספגטי בסניף הועלה בגלל המבצע על שאר סוגי הפסטות. כעת המבצע נגמר אז גם המחיר ירד. והשתווה לשאר הפסטות.
מגה: "הוזלנו מחירים לפני כן". שופרסל: "היום הורדנו את המחירים"
משופרסל נמסר בתגובה: "נכון להיום, כל מחירי מוצרי אסם הורדו, וחלק מהמוצרים אף הורדנו את המחיר יותר למען הצרכן אתם מוזמנים לבוא כעת ולבדוק אותנו".
ממגה נמסר בתגובה: "החל מ-1 בנובמבר, הוזלו ברשתות מגה כל המוצרים בהתאם להוזלה של אסם. במקביל, קיימים מוצרים שהוזלו עוד קודם, ביניהם פסטה וקטשופ, כך שמחירם החדש תואם את ההוזלה ואף נמוך מהמחיר המקורי".
ממחסני כמעט חינם נמסר בתגובה: "בהתאם למחירון החדש שקיבלנו מאסם, שנכנס לתוקפו ב-1 בנובמבר הורדנו מחירים בין 3% ל-5%. אולם בחלק רב מהמחירים, מבצעי הכמות שלנו היו נמוכים משמעותית מההורדה של אסם ולכן הארכנו מבצעים. רשת כמעט חינם מוציאה מדי שבוע מחירון מבצעים חדש לטובת הצרכן כך שההורדה המינורית של אסם, אינה משמעותית".
אייל עופר, מישראל יקרה לנו, מיוזמי מחאת הקוטג' מסר בתגובה: "כשאין סביבה של חוסר תחרותיות רשתות השיווק מחליטות להכניס הכסף לכיסן במקום לגלגל לצרכן".


_a.jpg)

