שתף קטע נבחר

סוני STR-DH520: רסיבר שעושה נעים באוזן

הכירו את ה- STR-DH520 רסיבר חדש, וזול יחסית, מבית סוני שעושה נעים באוזן וחם בלב. איך הוא התמודד עם באטמן וג'יימס בונד? ביקורת

רסיבר קולנוע ביתי הפך בשנים האחרונות למצרך נדרש עבור כל מי שמבקש להביא חווית קולנוע עשירה לסלון. כיום, הרסיברים לקולנוע ביתי הם חכמים, ידידותיים למשתמש וזולים משמעותית מבעבר. היום נדליק אור על רסיבר מדרגת הכניסה של סוני, ה- STR-DH520, ונבחן אותו בקולנוע, סטריאו והופעות חיות.

 

עוד ב-dtown:

 

עיצוב מעשי

הרסיבר של סוני מעוצב בקוים חלקים עם מדרגה משופעת בחזית. מלבד שתי חוגות, אחת קטנה למעבר בין מקורות, והשניה גדולה עבור שליטה על עוצמת הקול, ניצבת שורת לחצנים חזיתית אשר מאפשרת לשלוט על פונקציות כמו רדיו, מעבר בין מצבי אודיו שונים ובחירה במצב ישיר - Direct. יש גם אפשרות לשלוט על עוצמת תאורת הספרות והאותיות הכחולות בצג המידע, נחמד שזה מגיע גם בדגם כניסה שכזה.

 

שורת המדבקות הצבעוניות, מראה שישנה תמיכה בכל פורמטי האודיו העדכניים עבור Blu-ray, כמו Dolby True HD, DTS Master Audio וגם הפורמט החדש של דולבי – Pro Logic IIz שמוסיף רמקולי אוירה בתוספת לאלו המקובלים. יחידת הווידאו ברסיבר, מסוגלת להעביר גם וידאו תלת מימד דרך ארבע כניסות HDMI 1.4 ויציאה אחת, כולל תמיכה במצב 24P ומרחב צבעים X.V. Colour.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

חיבורים

מאחור, ניתן לראות שישנן שבע יציאות עבור רמקולים, שתיים מהן – לרמקולים הקדמיים והחשובים ביותר בסט, מאפשרות לחבר כבל עבה יחסית בתצורות חיבור שונות. שאר היציאות הינן מהסוג הפשוט יותר (הכנסת כבל בעזרת לחיצה) ומלבד יציאה לרמקול סנטר ושני סראונד, נמצא כאן גם יציאות לשני רמקולים היכולים לשמש מאחור כ- Surround Back או קדימה – מעל הרמקולים הקדמיים העיקריים עבור הגבהת והרחבת שדה הקול במצב דולבי פרולוג'יק IIz. שאר החיבורים, כוללים כניסות וידאו מסוג קומפוזיט, קומפוננט או HDMI ואודיו מסוג RCA, קואקסיאלי או אופטי וכניסה עבור נגני אודיו ניידים. כמקובל בקטגוריית מחיר זו, אין יציאות Pre Out עבור חיבור למגבר חיצוני חזק יותר.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

חכם, אבל לא סנוב

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי 7.1 המספק 100 וואט לערוץ, הוא כולל מערכת כיוון קול שמאפשרת לנו לכייל את הרסיבר בהתאם לסוג ומיקום הרמקולים. להבדיל מהדגמים היקרים, לא מתבצע כאן תיקון אקוסטי נרחב (כמו למשל טיפול בתדרים בעייתיים שגורמים להדהוד קול בחדר) אלא ביצוע אוטומטי של הגדרות בסיסיות כמו גודל ומרחק רמקולים (כולל סאב וופר). כל שצריך לעשות הוא להניח את המיקרופון (כלול באריזה) בנקודת הישיבה בגובה האוזן, לחבר אותו לאחורי הרסיבר ולהכנס לתפריט המתאים ברסיבר (שאינו מוצג על מסך הטלוויזיה) בעזרת השלט. שומרים על שקט למשך דקה אחת בלבד, זזים הצידה על מנת שלא להשפיע על האקוסטיקה ופרסטו! הרסיבר מוכן ומכוייל היטב להאזנה.

 

למען האמת, הפעולה הזו היתה כל כך קלה עד שלא האמנתי כמה נוח וידידותי יכול להיות כיול רסיבר. אמנם מדובר בכיול בסיסי למדי אך כאשר חשתי את ההבדלים הדרמטים בין רסיבר מכוייל ולא מכוייל הבנתי כמה רחוק ניתן להגיע בדקה אחת בלבד, מיקרופון וטכנולוגיה יעילה.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

מבחני האזנה: צליל מפתיע ועשיר

התחלתי את הבדיקות עם Rio, סרט אנימציה מקסים שהפסקול שלו סוגר לי את הפינה של בדיקת הצליל במוסיקה רב ערוצית. הסרט מספר על תוכי מפונק ונדיר שנחטף בגוזליותו והועבר לארצות הברית. שם מצאה אותו ילדה שגידלה אותו לפינוק וחיים טובים. כמובן שלא אתחיל לספר לכם מה היה בסרט אבל בגדול, במהלך הסרט, עובר התוכי הרפתקאות שמלוות בפסקול קצבי מדהים. איכות הצליל שבוקעת מהרסיבר הזה היא לא רק מפתיעה אלא הרבה מעבר. הסרט נפתח בקטע מוסיקלי מורכב ודינמי מאוד. ניתן להרגיש את האיזון המעולה בין הסנטר, הקדמיים והרמקולים האחוריים. האות המועברת ליחידת הסאב אינה מנפחת את הצליל מעבר למה שצריך אם כי משלבת בס מאוד מוגדר ועמוק. הפרטים הקטנים בהחלט נחשפים היטב מבעד לרמקולים.

 

המבחן הבא הוא אחד החשובים ביותר כשבוחנים קולנוע ביתי ובצליל בכלל – קולות אדם: אני בוחר בסרט המדכא ביותר שקיים בפלנטה – "שבע נשמות" עם ויל סמית. בדיאלוגים פרונטלים הסנטר עובד שעות נוספות. הרסיבר מוכרח לדעת לשקף את הפרופורציה בין קול גבר לקול אישה, לתקוף כאשר אדם מגביר את קולו ולתת לנו תחושה של דיאלוג בקול טבעי. הרסיבר הזה מצליח להעביר קול אדם בקלות. בדקות הראשונות של הסרט מתרחשת שיחת טלפון בין השחקן הראשי לבין מוכר בשר עיוור. השיחה מאוד דינמית, הרוגע של מוכר הבשר אל מול העצבים של המבקש לקנות. הפער בין צעקה לקול רגוע הוא אדיר והרסיבר מצליח לשמוע על איזון טונאלי מצוין. הוא אינו צועק ולא מגלה חריפות כלל.

 

הוא מצליח להמחיש היטב בצליל את ההתרחשות, החלל בו מתרחשת הסצנה ואת הניואנסים שבקולות השחקנים. יחד עם זאת, מוכר הבשר העיוור שנימצא בחדר בו נימצאים אנשי שירות (שגם הם משוחחים בטלפון) נשמע מצוין. הדגש הוא כמובן על השיחה העיקרית אך הרסיבר מצליח לייצר עומק מרשים מאוד של מרחב החדר, קולות הרקע ברורים וממוקמים במרחב הבמה וכל זה עם יכולת דינמית מרשימה מאוד.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

גיבור בחליפה שחורה

בחליפה שחורה, גלימה, מסכה ושלל גאדג'טים מגיע באטמן, גיבור גדול, לנסות ולהפיל את הרסיבר של Sony. אחרי שהתמודד עם הקטעים הקצביים של Rio, הערכתי שה- STR-DH520 יתמודד היטב גם עם איש העטלף – וצדקתי. זה מתחיל בצליל המתגבר כשהסרט מתחיל ומשם, יריה מתכתית וחריפה שנישמעת מצוין מבעד לרסיבר. בתמונה הבאה, שודדים מדופלמים נכנסים לשדוד בנק. כאן הרסיבר מצליח להעביר בקלות את ההבדל בין הרחוב לבין החלל הגדול של הבנק. במקרה כזה, מרגישים היטב את שיתוף הפעולה והעברת המידע בין הרמקולים האחוריים לקדמיים. שיתוף הפעולה הזה מעביר היטב את חווית האולם הגדול של הבנק. פסקול הסרט נשמע מצוין, יש בצליל של הרסיבר הזה הרבה דרמה וכוח אבל בצליל מעודן, לאניני טעם - לא משהו כוחני אלים וחריף. בקיצור, גם באטמן לא ממש מאיים על הרסיבר הזה.

 

הסוכן החשאי ג'יימס בונד הגיע לתגבר את איש העטלף במבחן הבא. הסצנה הראשונה בסרט "קוונטום של נחמה" מהווה אולי אחת מהתובעניות ביותר שנתקלתי בהן. מדובר על מרדף בו כל העולם ואישתו מנסים להרוג את הסוכן המפורסם: משאיות מתנגשות, רובי סער אוטומטים יורים לכל עבר ומנוע אימתני של מכונית ספורט אקזוטית שואג בעוצמה יחד עם חריקות צמיגים מסביב. את כל זה תשמעו היטב דרך ה-DH250 הזה גם בעוצמות גבוהות במיוחד מבלי שתחששו מצרימה בתחום התדרים הגבוהים. זה אומר שהיכולת הדינמית שלו לשחזר הרבה צלילים והתרחשויות בו זמנית היא מעולה.למען האמת, ביחס למשקל הצנוע שלו ולמיקום שלו במנעד דגמי החברה לא תיארתי לעצמי שהוא ישמע כל כך טוב בעוצמות האלו בסרט הזה.

 

ביצועי סטריאו

בעבר, יצא לי לשמוע בערך מליון רסיברים מנסים לעשות קולות של מגבר סטריאו איכותי. כמעט כולם היו נשמעים בינוני מינוס ועלו הרבה יותר מאותו מגבר סטריאו פשוט. במקרה הזה אני בדילמה חריפה עם עצמי. מחד, מדובר ברסיבר קולנוע ביתי מפוצץ במעבדים כך שהצליל עובר לא מעט מניפולציות עד שהוא מגיע לאוזן. מאידך, מצב דיירקט בו הוא עוקף את כל העיבודים לא ממש עשה טוב לרסיברים שעברו דרכי ועדיין הם נשמעו לא מי יודע מה מרשים. הרסיבר הזה הפתיע אותי ביכולות הסטריאו שלו. נכון, זה עדיין לא איזה היי אנד משובח שיחליף את אחד הרכיבים במערכת האישית שלי, אך הוא לא רק נסבל בהאזנה למוסיקה אלא אפילו מענג למדי. לכן, אני קובע שה-520 של סוני הוא רסיבר קולנוע ביתי שנשמע מצוין גם בסטריאו.

 

סיכום

מדובר ברסיבר למתחילים עם ביצועים למתקדמים. הוא מאוזן מאוד, חזק ביותר ודינמי במיוחד. קלות התיפעול, לאדם הלא מיומן או לאלה שאין להם ממש סבלנות לשבת ולהגדיר היא פשוט פנומינלית. איכות הצליל שלו, ביחס למחיר שלו היא מפתיעה מאוד. הוא ממש מזכיר לי רסיברים יקרים וחזקים ביכולת הדינמית שלו ושומר על איזון גם בקטעים תובעניים (שלרוב נשמעים חריפים). הוא תומך HDMI 1.4 מה שאומר שאם ברשותכם תוכן תלת מימד, עדיין תוכלו להעביר את האות דרכו. הצליל שלו עשיר מאוד, מלא והוא מציג בקלות פרופורציות נכונות בפרזנטציה שלו. הוא מצליח בקלות לגלות לנו את החלל שבו מתנהלת ההתרחשות, הפרטים הקטנים שמאחורי הסצנה המרכזית וכמובן עם כח מכובד. בתוך כל זה אנו מקבלים גם ביצועים טובים מאוד בסטריאו ויש לנו רסיבר קולנוע ביתי שיכול, סוף סוף, להיות גם לב מערכת הסטריאו שלנו עם פשרה קלה יחסית.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

שורה תחתונה

רסיבר מהנה מבית טוב – עם תמורה מכובדת לכסף ומחיר שפוי.

 

מחיר: 1,990 ש"ח

אחריות ושירות: ישפאר

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים