שתף קטע נבחר

חברות אשראי: האיפוק הצרכני השפיע על הרווחים

המודעות הצרכנית, בשילוב חוסר הוודאות בעולם, נותנים את אותותיהם גם בדו"חות חברות כרטיסי האשראי שנהנים באופן מסורתי מצמיחה מואצת. מנכ"ל ויזה כאל: "מחזורי העסקאות ירדו. הרבעון השלישי מאופיין באיפוק צרכני. רואים את זה גם בתחום האשראי וגם בכלל"

צורכים פחות. סיכום הרבעון השלישי של השנה מצביע על מגמה ברורה: המחאה החברתית באה לידי ביטוי בנתונים שמציגות חברות כרטיסי האשראי. "הרבעון השלישי מאופיין באיפוק צרכני", אמר ל-ynet ישראל דוד, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, שפרסמה היום (ד') את הדו"חות הכספיים לרבעון. "רואים את זה גם בתחום האשראי וגם בכלל, על רקע המודעות הצרכנית העולה וגוברת".

 

לדברי דוד, המגמה נמשכת גם בנתוני חודש נובמבר, כאשר בחלק מהרשתות בוצעו הורדות מחירים. על פי הנתונים, בתחום הקניונים חלה ירידה של 7% בהיקפי הקניות. ירידות נרשמו גם בתחום הריהוט, כלי בית ומוצרי חשמל. "אנו עדים לירידה מצטברת במחזורי העסקאות מ-8.4% בחציון 2011 ל-7.4% בתשעת החודשים הראשונים של השנה", אמר דוד. עם זאת, נרשמו גם עליות בהיקפים, בתחום האופנה והמזון.

 

המשבר הכלכלי העולמי ומיתון אפשרי, ישפיעו גם הם על ההתנהלות הצרכנית של הציבור ברבעונים הבאים. מלבד זאת ישפיעו גם הורדת העמלה הצולבת שגובות חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק, עלייה בהוצאות השכר והיערכות לפתיחת שוק סליקת הכרטיסים לתחרות.

 

"אין מישהו שיכול לתת תחזיות, אבל כנראה 2012 תהיה שנה פחות טובה" אומר דוד. "אין לנו תוכניות מגירה לקטסטרופות. אני נערך לשנה הבאה תוך הסתכלות על כל רבעון. חצי השנה הראשונה של 2012 תהיה חלשה יותר להערכתי, אבל בחצי השני זה ישתנה".

 

למרות הירידה בהיקפי הקניות, מהדו"ח הכספי של כאל עולה כי החברה סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם רווח של 61 מיליון שקל - גידול של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועם רווח נקי של 181 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011 - גידול של 3% לעומת התקופה המקבילה. יש לציין כי שוק כרטיסי האשראי מתאפיין בצמיחה משמעותית באופן מסורתי.

 

סך העמלות שגבתה החברה במהלך הרבעון עומד על 267 מיליון שקל מתוכם 149 מיליון שקל נגבו מבתי עסק והשאר ממחזיקי הכרטיסים.

 

מחזור העסקאות בכרטיסים, נכון לתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 36.8 מיליארד שקל, לעומת 34.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 7.4% במצטבר. היקף האשראי שהעמידה החברה ישירות ללקוחותיה, שלא באמצעות הבנקים, עומד נכון לסוף חודש ספטמבר על 2 מיליארד שקל.

 

מקל בגלגלי האשראי המתגלגל

עליה נרשמה גם בהכנסות מההלוואות שהעניקה חברת כרטיסי האשראי שבבעלות בנק דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%) ללקוחות - הרווח מפעילות מימון במחצית הראשונה של 2011 הסתכם ב-126 מיליון שקל, גידול של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

לדברי דוד, מנוע צמיחה עיקרי במיוחד בתקופה כזו הוא האשראי החוץ בנקאי ובמיוחד האשראי המתגלגל, אותו מציעות חברות כרטיסי האשראי. אולם התערבות הפיקוח על הבנקים וההגבלות שהוא מטיל, לא מאפשרות לו לצמוח.

 

יש לציין כי אשראי מתגלגל, שמשמעותו דחייה של תשלומי הריבית והקרן הנעשים באופן אוטומטי עם ביצוע הרכישה בכרטיס, עורר בשנים האחרונות לא מעט תלונות מצידם של הצרכנים על רקע הריבית הגבוהה וחוסר הבנת הציבור את צורת ההלוואה, שהובילה לחיובים גבוהים ללא ידיעת הלקוחות.

 

"שוק של אשראי חוץ בנקאי באמצעות חברות כרטיסי אשראי יצטרך להמשיך ולהתפתח", אמר דוד. "אני לא רואה עתיד אם לא נוכל לפעול בתחום הזה בצורה יותר משמעותית. צריכה להיות התאמה של רגולציות".

 

לדבריו, הודעת סיטי בנק בחודש האחרון על כוונתו לבטל את התוכנית להצטרף לשוק האשראי הצרכני בישראל, נובעת בעיקר מהסיבה הזו. "אני חושב שחלק מההסבר הוא שאחרי שהוא ניתח את הענף, את ירידת העמלה הצולבת ואת הסביבה שבו חברות האשראי פועלות בשוק רבולבינג (ריבית מתגלגלת) עם דרישה רגולטורית כזו, הוא הגיע למסקנה שזה לא כדאי", ניתח דוד. "אי אפשר לקיים חברות כרטיסי אשראי מבלי שליד הנפקה וסליקה יהיה אשראי חוץ בנקאי מתגלגל כמו שקיים בכל העולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איפוק צרכני ומודעות מוגברת
צילום: shutterstock
ישראל דוד כאל
צילום: ישראל הררי
מומלצים