שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הפרעות קשב: 10 כללים להתמודדות עם ביה"ס
    אם ילדיכם סובל מהפרעות קשב וריכוז חשוב שתהיו בקשר רציף עם בית הספר, אך חשוב לא פחות שזה יהיה קשר בונה ויעיל. למה חשוב לדווח לצוות על כל הקשיים ובמה עוזר כרטיס ההתאמות? מדריך

    1. מפגש עם הצוות המקצועי

    יש לתאם מפגש מקדים עם המורה, היועצת ושני ההורים, במטרה לפתוח ערוץ הידברות קבוע, גלוי וידידותי בין הגורמים המקיפים את הילד. המטרה היא לארגן סביבו רשת תמיכה מגוננת או מיישרת על פי הצורך המיידי. ADHD כידוע, היא הפרעה נוירולוגית, ולא ניתן לצפות מילד בגיל צעיר להשתלט בעצמו על השלכותיה ולכן צריך לארגן את הסביבה לתמיכה בצרכים הייחודיים שלו.

     

    עוד על הפרעות קשב וריכוז :

    המורה דורשת שניתן עוד ריטלין לילד. להסכים?

    הפרעה בעלייה: אחד מכל 10 ילדים הוא ADHD

    מי בכלל צריך ריטלין? המדריך המלא להפרעות קשב

     

    2. דיווח על הקשיים

    חשוב לדווח לגורמים הרלוונטים בבית הספר על הקשיים של הילד בתחום החברתי והדידקטי.

     

    3. להגיש דוחות ואבחונים

    בין אם מדובר על אבחון פסיכו-דידקטי, פסיכולוגי, פסיכיאטרי או רפואי. כל אבחון או דו"ח הנוגע לילד צריך לעבור לצוות בית הספר. הסתרה בגלל החשש מסטיגמה היא "חרב פיפיות". הקשיים יעלו בשלב מוקדם או מאוחר ותגובת הסביבה אל הילד עם הפרעת הקשב והריכוז עלולה להיות בלתי מדודה ומאוד פוגעת כלפיו. גם מקבוצת הסמכות, כלומר מורים או מדריכים, וגם מקבוצת השווים, כלומר חברים.

     

    4. לבדוק איזה מערך תמיכה בית הספר יכול לספק

    זה יכול להיות שיעורי עזר, תרפיות, יועצת, קבוצות למידה והעשרה מכל סוג שהוא. ילד עם הפרעת קשב וריכוז יכול לסגור פער של סמסטר שנצבר בכיתה בגלל הקושי בריכוז, בעזרת שעתיים של אחד על אחד או בקבוצה קטנה עם מורה מיומן.

     

    5. לבדוק אלו הקלות בית הספר יכול להציע

    זה יכול להיות יציאה מהשיעור על ידי סימן מוסכם מול המורה, הגשת רק 50% משיעורי הבית בכל המקצועות, הקלות במבחנים (כמו הארכת זמן, בחינה בעל פה, מחשבון, דף נוסחאות), פטור משפה זרה שנייה, התעלמות משגיאות כתיב ועוד.

     

    6. לארגן כרטיס התאמות של בית הספר

    בדרך זו הילד עם הפרעת הקשב והריכוז לא צריך להסביר שוב ושוב לכל מורה מקצועי לאלו ההקלות הוא זכאי ולמה.

     

    7. בלי מחברת קשר

    מחברת קשר היא לא דבר רצוי, אלא אם כן נכתבים בה רק חיזוקים חיוביים. אם לא היא פשוט הופכת לעול נוסף על כתפיו העמוסות לעייפה של הילד עם הפרעת הקשב. דיווח על קשיים לימודיים, חברתיים או התנהגותיים עדיף שיופנה ישירות להורים בשיחות המעקב השבועיות עם המורה.

     

    8. להתאים לילד בן זוג אחראי בכיתה

    הכוונה היא לילד שאפשר להתקשר אליו לברורים בכל נושא.

     

    9. לקבל ישירות מהמורה מערכת שעות ולוח מבחנים

    ללא קשר לזו שהילד מקבל. את מערת השעות ואת לוח המבחנים חשוב להגדיל, להדפיס ולהדביק בחדר במקום גלוי.

    ילדי עם הפרעות קשב וריכוז מגיבים טוב לסדר וארגון, בגלל ה"כאוס" שמתנהל אצלם בראש. לכן חשוב להרגיל אותם מגיל צעיר לדפוסי התנהלות גלויים, ברורים וקבועים, זה מרגיע ומאפשר להם לרכז אנרגיות בתחומים החזקים שלהם.

     

    10. ערוץ תקשורת ישיר

    להחליט מול מי נפתח ערוץ תקשורת זמין וקבוע, המורה ו/או היועצת, האם או האב. חשוב גם לסכם מי אחראי לקלוט את הילד מיידית בשעת מצוקה ולדאוג שכל מה שהוסכם בשיחה נרשם, הודפס וחולק לבעלי התפקידים הרלבנטיים. חשוב גם להחליט מי אחראי לעדכן בעל פה את המורים המקצועיים, המנהלת וסגנית המנהלת בכל מה שהוסכם בפגישה.

     

    חשוב להבין שההורים הם, והם בלבד, אחראים לאיכות חייו של הילד עם הפרעת הקשב והריכוז. ככל שהם ישכילו לעבוד בשיתוף פעולה עם הגורמים בבית הספר, כך ירוויח הילד את מירב התנאים והעזרה לה הוא זקוק כדי להצליח בכול תחומי החיים.

     

    הכותב הוא יועץ משפחתי , מאמן אישי ומרצה, בתחום הפרעת קשב וריכוז ADHD

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הפרעות קשב וריכוז. צריך לארגן את הסביבה עבור הילד
    צילום: Index Open
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים