שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    6 צעדים שיעזרו לכם לאכול בריא יותר

    רוצים להתחיל לאכול מזון בריא יותר, אבל חוששים שלא תצליחו לעמוד בשינויים? לנטורופתית מרווה ארז יש כמה עצות פשוטות ומועילות שיסייעו לכם. למה חשוב להתחיל בקטן ומדוע כדאי להשאיר את הפינוקים? מדריך מיוחד

    רבים נרתעים מהמעבר לתזונה נכונה משום שהם חוששים מכך שיאלצו לעשות שינוי גדול מדי. השינוי התזונתי נתפס כמצב של "הכול או כלום" – כאילו שמרגע שנתחיל לאכול בריא לא ישאר לנו יותר שום דבר לאכול. למרבה הצער, חשש זה גורם לרבים שלא לעשות שינוי כלל. האמת היא שלאנשים בריאים מומלץ לעשות את השינוי דווקא בהדרגה, תוך שמירה על תפריט מהנה ומגוון. בדרך זו המעבר לתזונה בריאה יכול להיות נעים וקל.

     

    הכתבות האחרונות של מרווה ארז בערוץ הבריאות:

    בלוטת התריס: הטיפול הטבעי שיביא אתכם לאיזון

    לא מספיק לקצץ במתוקים: תזונה נגד סוכרת

    אכלתם יותר מדי? 7 עצות לטיפול בבטן נפוחה

    למנוע מחלות באמצעות האוכל: 11 הכללים

     

    כמו בחיים, גם בתזונה, דווקא הקיצוניות היא זו שמובילה לקושי בהתמדה. שינוי שקשה לעמוד בו מוביל חזרה להרגלים הישנים. לעומת זאת כשעושים שינוי בהדרגה, כל פעם צעד אחד או שניים, ניתן בקלות לעבור לתזונה בריאה. הניסיון מראה שגם אנשים שעושים שינויים קלים בתזונה, חשים הטבה משמעותית בתוך ימים ספורים: שיפור בהרגשה הכללית, תוספת מרץ וחיוניות והיעלמות של סימפטומים שונים. הגוף שלנו שואף לבריאות ולאיזון כל הזמן וברגע שאנו נותנים לו תנאים יותר מתאימים, אפילו במעט, הוא ממנף אותם לתוצאה גדולה. התוצאות הטובות הן שמעודדות אותנו להתמיד ולהמשיך לשדרג את התזונה.

     

    חשוב לציין שכל האמור לעיל מיועד ומתאים לאנשים בריאים. אם אתם חולים במחלה כרונית (כגון סכרת, לחץ דם, בעיות בלוטת התריס ועוד) מומלץ לעשות שינויים גדולים יותר, אך גם אז חשוב שלא להיחפז מדי ולהתאים את התזונה ליכולותיכם ולמצוא פתרונות המתאימים לאורח החיים. במקרים כאלו, בהם יש צורך בתוצאות וודאיות, מומלץ להתייעץ עם מומחה מתחום התזונה, אשר יסייע לכם למצוא את שביל הזהב בין ההרגלים הישנים ובין הצרכים החדשים של גופכם. 

     

    איך עושים זאת בפועל? הסוד הוא לעשות בכל שלב רק את השינויים בהם אתם מסוגלים לעמוד, בשמירה על תפריט מגוון וטעים, ובהתאמת התפריט לאורח החיים, ולא את אורח החיים לתפריט.

     

    1. התחילו בשינוי אחד או שניים

    אלו שאתם מרגישים איתם הכי בנוח ושקל לכם לבצע. כדאי לשתף בשינוי את כל בני הבית, כך תוכלו ליהנות יחד מהשיפור בהרגשה ויהיו לכם פחות פיתויים שעשויים להחזיר אתכם לשגרה הישנה.

     

    2. קודם מתרגלים - ואז ממשיכים

    כל שינוי נוסף שאתם מתחייבים אליו, עשו רק לאחר שהתרגלתם למצב החדש. התחייבות לשינוי נוסף לפני שאתם מוכנים לכך עשויה להחזיר אתכם לנקודת ההתחלה. אין צורך להציב יעדים לתהליך המעבר לתזונה בריאה – מה שחשוב הוא לשמור על מגמה חיובית של שיפור והתמדה.

     

    3. הישארו מעודכנים

    התעדכנו כל הזמן במזונות ומתכונים חדשים המתאימים לשינויים שביצעתם. מחסור בגיוון יכול להוות מכשול נוסף בהתמדה בתפריט החדש. ניתן למצוא מתכונים ופתרונות רבים באינטרנט באתרי נטורופתיה ותזונה בריאה ובמידת הצורך כדאי גם לפנות לייעוץ אצל מומחה לתזונה. הדגש הוא על מזונות שאתם אוהבים ושטעימים לכם, אחרת לא תהיה לכם מוטיבציה לשמור על ההרגלים החדשים.

     

    אל תמהרו להחליף את הפינוקים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אל תמהרו להחליף את הפינוקים(צילום: shutterstock)

     

    4. אל תמהרו להחליף את הפינוקים

    אם יש פינוקים קטנים ומזונות ש "עושים לכם את היום", אל תמהרו להחליף אותם. המשיכו לאכול מהם במידה, פעם ביום או יומיים מנה קטנה, ורק בהדרגה מצאו להם פתרונות חלופיים. שמירה על ה"חטאים" הקטנים תסייע לכם להימנע מתחושת חסך ולהתמיד במעבר. בתזונה בריאה התמונה הכללית היא שעושה את ההבדל, לכן השקיעו יותר בבריאות הארוחות הגדולות ושימרו לכם את הזכות לחריגות קטנות.

     

    5. אתם באירוע? אל תחששו מ"חריגות"

    באירועים ובארוחות חגיגיות השתדלו להיצמד למזונות הבריאים יותר, אך גם כאן מומלץ לאפשר "חריגות". האפשרות להיות כמו כולם באירועים חברתיים מסייעת גם היא למנוע את תחושת החסך ונותנת כוח להתמיד בתפריט בשגרה היומית.

      

    6. שלבים בתהליך המעבר לתזונה בריאה

    להלן מספר דוגמאות לשלבים במעבר לתזונה בריאה. כאמור אין צורך לקיים אותם לפי סדר מסויים, העיקר הוא ההתמדה במגמה חיובית לשיפור התזונה:

     

    הקפדה על ארוחה חמה ומבושלת אחת בכל יום

    הפסקת שתייה ממותקת ומוגזת (ניתן לעבור למים בטעמים כשלב ביניים)

    הקפדה על ארוחת בוקר עד שעתיים מזמן הקימה

    מעבר לפחמימות מלאות בלבד

    הגדלת צריכת הירקות וגיוון בסוגי הירקות

    הפחתת צריכת מוצרי חלב

    הפחתת צריכת מזונות פחמימתיים והעלאת מזונות חלבונים ושומנים בריאים

    הפסקת נשנושים ומעבר לארוחות מסודרות (שלוש או חמש, העיקר שיהיו ללא נשנושים באמצע)

    מעבר למוצרי חלב עיזים

    החלפת דברי מתיקה וחטיפים בפירות יבשים, אגוזים ושקדים

    הפרדת פחמימות מחלבונים בארוחת הצהריים

    הפחתת מזונות מעובדים ומעבר למזון מבושל ביתי

     

    הכותבת היא נטורופתית .




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאכול בריא יותר.חשוב להישאר מעודכנים
    צילום: shutterstock
    מומלצים