שתף קטע נבחר

אינסטגרם: אינסטנט אמנות

מחר (ב') תיפתח תערוכה שבה כל התמונות נוצרו באמצעות אפיקציית אינסטגרם. האם האמנות חוזרת לעם או רק היומרה לאמנות?

מי שהתמונות בתערוכת Instaart יוציאו ממנו את הקלישאה "הילד שלי יכול לצלם יותר טוב מזה", לא יהיה רחוק מהאמת. כל התמונות שם נוצרו באמצעות אפליקציית אינסטגרם, שבה מצלמים עם אייפון (או אייפד או אייפוד טאץ'), מעבירים דרך אחד מהפילטרים הגרפיים המוצעים ומפרסמים ברשתות חברתיות. שנה וחודשיים אחרי השקתה, יש לאינסטגרם למעלה מ-14 מיליון משתמשים שפרסמו 400 מיליון תמונות. אפל הכתירה אותה בשבוע שעבר כאפליקציית האייפון של השנה. בקרוב תושק גירסת אנדרואיד, ובחברת ברבן, יצרנית האפליקציה, מעריכים שהיא תכפיל את מספר המשתמשים.

 

עוד בynet מחשבים:

 

 (צילום: אביה בן דוד) (צילום: אביה בן דוד)
(צילום: אביה בן דוד)

 

 (צילום: אביה בן דוד) (צילום: אביה בן דוד)
(צילום: אביה בן דוד)

  

"בתערוכה יציגו 100 אנשים שונים שמציגים פיסות מציאות שונות", אומרת האוצרת-השותפה של אינסטהארט, חן ג'יין זוהר, בת 25 מתל אביב, סלקטורית במועדונים זינגר וברקפסט קלאב וסטודנטית לפילוסופיה באוניברסיטת ת"א. "תקוותנו שהצבת התמונות יחד בחלל אחד תוכל לספר סיפור שהוא בין האסתטי, הדוקומנטרי, האישי והסימבולי. הנושא של התערוכה הוא שאין נושא לתערוכה. השאיפה שלנו היא להוציא החוצה את האפליקציה, שהיא גם שיתופית וגם צילום, ולתלות אותה על הקיר, ובכך בעצם לתת לקהל רב יותר את התחושה של הצילום המהיר". בערב הפתיחה יוזמנו המבקרים לרכוש עותקים שיודפסו במקום, וההכנסות ייתרמו לנוער בסיכון בבית ספר ברנקו וייס ברמלה.

 

 (צילום: רן קנר) (צילום: רן קנר)
(צילום: רן קנר)

 

 (צילום: רן קנר) (צילום: רן קנר)
(צילום: רן קנר)

 

 

 

לצד 300 היצירות, שהאוצרים בחרו מתוך כמה אלפים שנשלחו, יקבלו המבקרים בתערוכה הצצה לזרם תמונות גולמי יותר של הקהילה: שלושה מקרנים יערכו על קירות חלל התערוכה ערב שקופיות של מאות תמונות של כלבים וחתולים, צלחות של אוכל וכפות רגליים, "נושאים נורא טרנדיים באינסטגרם ברמת הצילום העצמי", כפי שמעיד האוצר-השותף מייקי חפץ, בן 24 מתל אביב, דיג'יי ועורך אתר MTV.co.il.

 

 (צילום: חן ג'יין זוהר) (צילום: חן ג'יין זוהר)
(צילום: חן ג'יין זוהר)

 

זוהר העלתה את הרעיון לתערוכה בטיול משותף עם חפץ לניו יורק. פתק שפרסמו בפייסבוק קרא לגולשים להציע תמונות, והשניים הוצפו בחומרים. שם התערוכה, שתוצג מה-12.12 ברוטשילד 12 בתל אביב, הוא קריצה/עקיצה עצמית של האינסטגרמאים: Instaart, כלומר אינסטנט אמנות. "יש ביקורת על אינסטגרם מצד הצלמים המקצועיים: כל תמונה שאתה מצלם באינסטגרם תצא יפה, יש הרבה פילטרים", מסביר חפץ. "אנחנו מראים את הצד השני - זה בדיוק דור האייפון, דור ה-Y, שבשניה כל אחד נהיה צלם מקצועי, ואם אפשר לעשות את זה, למה לא". "אנחנו לא מתיימרים להציג אמנות גבוהה, אלא 'אומנות לעם'", מוסיפה זוהר. "כבר שמעתי צלמים מקצועיים שמרימים גבה בכל הקשור לאפליקציות צילום, ואני אומרת שאם יש אפשרות שיותר אנשים יצלמו, אז למה לא? ובכל זאת, גם באינסטגרם יש תמונות שלא נראות טוב וכאלו שכן. אבל זו אחלה דרך לערוך, לתעד ולשתף ברגע". מצד שני, הצלמת המוערכת אני לייבוביץ סיפרה בראיון ל-NBC בחודש שעבר שהיא מצלמת עם אייפון וקראה לו "מצלמת הסנאפשוט (צילומים מידיים) של ימינו".

 

 (צילום: יאנה גור) (צילום: יאנה גור)
(צילום: יאנה גור)

 (צילום: תום אבני) (צילום: תום אבני)
(צילום: תום אבני)

 

החינמיות של אינסטגרם תורמת לפופולריות שלה, אבל גם מחייבת מציאת מודל עסקי חלופי - פרסום. "אני חושב שחווית הפרסום הולכת להיות מאוד מרתקת", אמר מנכ"ל ברבן, קווין סיסטרום, בשבוע שעבר בכנס לה-ווב. לדבריו, גופים מסחריים משתמשים גם כן באפליקציה: "הם משתפים תמונות של מוצרים ואת המסר של המותגים שלהם. זה מראה שאנחנו בנקודת ההתחלה של מה שהולך לקרות עם מותגים".

 

 (צילום: יאנה גור) (צילום: יאנה גור)
(צילום: יאנה גור)

 

 (צילום: תום אבני) (צילום: תום אבני)
(צילום: תום אבני)

 

 

המפרסמים ישמחו, כמובן, לפרסום אורגני מצד משתמשים פרטיים, שיעלו תמונות של המותגים שלהם. "אין צורך להרחיב על מאות אלפי תמונות הנעליים שיש באינסטגרם", אומרת רותם ורסקין, משתמשת אינסטגרם מוקדמת ויחצנית במשרד רוני ארנון תקשורת. כשברשת נעלי מרקו, אחד הלקוחות שלה, החליטו להיכנס לעולם הרשתות החברתיות, ורסקין הציעה להם להשתמש באינסטגרם. הצלמת קארין בר, משתמשת אינטסגרם שגם משתתפת בתערוכה, ושתי לקוחות של הרשת, גם הן משתמשות אינסטגרם, התבקשו לצלם באינסטגרם את קולקציית החורף של הרשת, והצילומים יככבו ברשתות החברתיות וגם בקמפיין המסורתי. ורסקין מספרת ש"בהמשך זה עתיד גם להיפתח לקהל הרחב, שיוכל לשתף תמונות בסגנון ואולי אף להיכלל בקמפיין".

 

 (צילום: אביה בן דוד) (צילום: אביה בן דוד)
(צילום: אביה בן דוד)
 

 

 (צילום: יאנה גור) (צילום: יאנה גור)
(צילום: יאנה גור)

 

מהלך זה ודומים לו הופכים לקוחות נאמנים למשרדי פרסום בשירות המותג, לספקי המדיה הפרסומית שלו בפרופילי הרשתות החברתיות שלהם, ולנשאים חברתיים-ויראליים של המסר הפרסומי, והכל בחינם או תמורת תגמול סמלי, כמו תווי קניה או קופונים שמחזירים אותם לחנות. חייכו, אכלתם אותה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים