שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    כל הצעדים לפני התנתקות מספק הסלולר שלכם
    בשנה הקרובה יתרחשו שינויים רבים בשוק הסלולר במדינה - כניסת חברות חדשות והיערכות מחודשת של הספקים הקיימים צפויות להניב תנאי עסקאות נוחים יותר לצרכנים. איך אתם, כצרכנים או כבעלי עסק שמספק טלפון לעובדיו, תוכלו בקלות להחליף ספק סלולר? מדריך

    בשנת 2012 ישנה שוק הסלולר בישראל את פניו. כבר החודש החלה לפעולה רשת הסלולר של רמי לוי - המתחרה הראשונה באוליגופול הקיים (סלקום, פלאפון, פרטנר) - ובהמשך החודש צפויה סלראן להתחיל לפעול גם היא.

     

     

    במהלך 2012 יכנסו חברות סלולר וירטואליות (MVNO) נוספות לשוק (דוגמת אלון סלולר, פרי טלקום וסיפמי/גלי-פון). שירותי חברות ה-MVNO יתאימו ללקוחות פרטיים ועסקיים קטנים עד בינוניים. בתגובה, חברות הסלולר הוותיקות מתכננות להשיק בתגובה "מותגי בית", דהיינו חברות Low Cost שיתחרו בספקי ה-MVNO החדשים. הרווח כמובן יהיה כולו של הצרכנים.  

     

    ללקוחות עסקיים בינוניים ומעלה, לארגונים גדולים ולשאר השוק, יהיו במהלך שנת 2012 חלופות מעניינות יותר משחקני ה-MVNO. מדובר במירס (חלק מקבוצת הוט-מירס) וגולן טלקום, שיספקו שירותים חדשים ומתקדמים ברשתות סלולר חדשות, במחירים אטרקטיביים, חוזים פשוטים וברורים יותר ועם מכשירי סלולר מתקדמים.

     

    נתוני משרד התקשורת, החל מהרבעון השלישי של 2011, מראים כי הציבור "גילה" את הכוח שיש בידו והחל להתנייד בכמויות בין חברות, תוך ניצול העובדה שהחברות מוכנות להציע למתניידים הצעות טובות יותר מאשר היו ללקוחות בחברה הננטשת.

     

    הנתונים מצביעים על מגמת עליה בהתניידות בשיעור של מאות אחוזים, בין הרבעון האחרון של שנת 2010, הרבעון האחרון שלפני הרפורמות הצרכניות החשובות של הפחתת דמי הקישוריות וביטול קנסות היציאה, לבין רבעון שלישי ב-2011. השוק עבר ממצב בו מספר המתניידים עמד על 80,507 ברבעון אחרון ב-2010 ועד למצב הרבעון השלישי 2011, בו מספר המתניידים עמד על 234,070 לקוחות (פי 3 יותר מתניידים). המשמעות: מי שחתום היום לכמה שנים אצל חברת סלולר ותיקה ולא מסוגל להתנייד, פשוט מפסיד בגדול.

      

    אז איך ניתן לנטוש את ספק הסלולר?

    א. המאושרים שלא נמצאים בתקופת התחייבות:

     

    לגבי מי שאין לו כל התחייבויות, השיטה מאוד פשוטה: שולחים פקס בו מודיעים על התנתקות. זה הכל. יתרה מכך, יש שירות שעושה זאת עבור הציבור: שירות "נתק" עושה את העבודה הלא נעימה הזאת עבור כל אחד. מדובר באתר שעוזר לכל לקוח להתנתק מחברת התקשורת בלי צעקות וטרטורים. הניתוק נעשה בלחיצת כפתור, חינם אין כסף.

     

    האתר נשען על החוק, שנכנס לתוקפו באוקטובר 2008, שלפיו כל חברת תקשורת חייבת לנתק לקוח תוך יום עבודה אחד, אם הוא פונה אליה בבקשת ניתוק שנשלחת בפקס או במייל - ללא צורך להתקשר למוקד שירות הלקוחות או להגיע לאחד ממרכזי השירות. מאז שנכנס תיקון החוק לתוקפו, שמחייב את חברות התקשורת לנתק לקוחות ללא קנסות יציאה, אתר זה לבדו מבצע מאות ניתוקים מידי יום.

     

    ב. הנמצאים בתקופת התחייבות:

     

    מפעילי הסלולר החדשים צפויים להפעיל מסלולים מעטים ופשוטים יחסית. אבל, כיום ההסכמים הסלולריים מורכבים וכוללים אלפי תכניות תמחור שונות. רבים נפלו ב"מלכודות הדבש" של ספקי הסלולר. דהיינו: הפיתוי הכלכלי להתנייד ולנטוש את הספק הקיים הוא מאוד משמעותי. לחלופין, ניתן לשפר את ההסכם הקיים בהסכמת ספק הסלולר הוותיק שמפחד שהלקוח יינטוש אותו. לכן, הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא, שיש להקפיד לא לחתום מהיום והלאה על תנאים מגבילים ויש להכין היטב את כל המהלך של החלפת ספק סלולרי.

     

    כמה מהשלבים שיש לבצע לפני החלפת ספק סלולרי:

     

    1. בדיקה של צרכים ושימושים בפועל, כולל תמהיל שימושים (ממוצעי שימוש של דקות שיחה, מסרונים ,מידע ואינטרנט, שירותי ערך מוסף וכד').

     

    2. בדיקת קנסות היציאה והתאמתם להנחיות משרד התקשורת.

     

    3. נסו לדרוש מהספק הסלולרי החדש את תשלום הקנסות מכל סוג של העסק, שמגיעים לספק הקודם אותו נוטשים.

     

    4. בדיקת התאמת הצעת הספק הסלולרי החדש לשימושים בפועל של העסק.

     

    5. דרישת תכניות תמחור פשוטות, כך שיהיה קל לבדוק את החשבונית החודשית מהספק החדש.

     

    6. קבלת תמצית הסכם של עד שני עמודים, שמפרטת את תנאי ההסכם על פי ההנחיות החדשות של משרד התקשורת.

     

    7. דרישה למבנה חשבונית ברור, שתואם את ההנחיות החדשות של משרד התקשורת.

     

    8. בחינת החלפת מכשירים והחלופות לרכישה שלהם.

     

    9. בחינת חלופות לביטוח המכשירים/שירות ואחריות מקיפה ושאר הציוד הסלולרי (לרבות מתאמים ומודמים).

     

    מה עושים אם יש קושי כלכלי ממשי בהתנתקות מספק קיים?

     

    אם החוזה הקיים מטיל קנסות של מאות אלפים עד מיליוני שקלים עקב התנתקות (במקרה של עסקים גדולים למשל), יש לנקוט בטקטיקה אחרת. מדובר בעסקים שלא נכללים במסגרת החוק החדש להקטנת קנסות היציאה (שמכוון לעסקים, שסכום החשבונית שלהם הוא מתחת ל-5,000 שקל לחודש וחוזים לעסקים שנחתמו מפברואר 2011, שאין בהן קנסות יציאה ללקוח עם עד 100 מכשירים).

     

    הטקטיקה הזו כוללת כמה צעדים, שניתן לבצע במקביל או במדורג:

     

    א. להודיע לספק שאם לא ישפר את תנאי החוזה בכוונת העסק להתנתק חד צדדית ולהפר את ההסכם הכובל. אין להירתע מהצגת הדרישה לפתוח את הסכם הסלולר. בדרך כלל, עצם ההודעה הזו לספק הסלולר תביא לשיפר תנאי החוזה הקיים.

     

    ב. לפצל את קבלת השירות הסלולרי לתקופת המעבר עד שהחוזה הקיים יפוג תוקפו בין שני ספקים. דהיינו: להשאיר את המכשירים שפחות מדברים בהם ופחות גולשים בהם אצל הספק הוותיק אליו כבולים, ואת המשתמשים היותר כבדים להעביר לספק חדש עם התנאים החדשים הטובים יותר מבחינה כלכלית.

     

    ג. ניתן לבצע את ההתנתקות בשלבים ארוכי זמן ולא במכה אחת. בשלב ראשון ניתן לנייד לספק החדש רק מכשירי סלולר, שקנסות היציאה לגביהם נמוכים או שאין עליהם קנסות יציאה, כי הם ישנים וכבר שולמה כל התמורה עבורם. רק בשלבים יותר מאוחרים רצוי לנייד את המכשירים, שקנסות היציאה עבורם יותר גבוהים.

     

    ד. אפשר לפצל את העסק לכמה חברות שתהיינה להן חשבוניות קטנות יותר, ואת החלקים (חברות הבת) שיש להם חשבונות מתחת ל-5,000 שקל בחודש, להוציא מההסכם על ידי התנתקות המותרת על פי החוק החדש, ללא הקנסות המופרזים.

     

    ה. אין לקבל כ"תורה מסיני" את החישוב של קנסות היציאה בחוזה הקיים עם ספק הסלולר. אפשר לנסות ולמצוא פרצות בהסכם הקיים ושיקטינו הקנסות, ולעתים אף להשתחרר כליל מהקנסות האלה.

     

    טיפ: מומלץ לבדוק עם הספק החדש אליו מתניידים, עוד בטרם ההתניידות, האם הוא יהיה מוכן לשלם את קנסות היציאה (כולם או חלקם) ישירות לספק הסלולר אותו נוטשים. תופתעו שיש ספקים שמוכנים להסדר הזה, אם הלקוח מספיק אטרקטיבי עבורו, ואם מנהל המו"מ מנוסה ויודע כיצד לקבל הטבה זו מהספק אליו מתניידים.

       

    הכותב הוא מהנדס תקשורת ב-Telecom Experts – המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    שוק הסלולר. הציבור "גילה" את הכוח שלו
    צילום: shutterstock
    מומלצים