שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סך הידע של בריטניקה
    אנציקלופדיות נייר הן מותרות לשוק נישה, אומר נשיא אנציקלופדיה בריטניקה, העתיקה והמכובדת באנציקלופדיות ששרדו את המחשב והאינטרנט, בשיחה עם ynet על אלגוריתמי חיפוש, ויקיפדיה, אנציקלופדיות על סי.די רום - ועוד כמה דברים שלא תמצאו בין ערכי אנציקלופדיה בריטניקה

    "אנציקלופדיות נייר בשוקי נישה, זה משהו שאנחנו לא נראה בעתיד. שוק קטן כמו שיש לכם בישראל אולי לא יכול להצדיק מוצר כזה. אבל יש הרבה יותר קוראי אנגלית", אומר ל-ynet חורחה קאוז, נשיא אנציקלופדיה בריטניקה, שהגיע השבוע לגיחה קצרה בארץ. החברה שקאוז עומד בראשה לא מוכרת רק אנציקלופדיות: היא מחזיקה פלטפורמות חינוכיות ומילונים - בין השאר, המילון האמריקני הוותיק מרים-וובסטר וגם מלינגו, החברה הישראלית העומדת מאחורי המילונים המקוונים רב-מילים ומורפיקס.

      

    לא מעט גבות מורמות במערכת כשאני מספר שאני מנוי לגרסה המקוונת של בריטניקה, אולי בגלל שבעולם שבו גם ויקיפדיה הפסיקה להיות חידוש והפכה להיות צורך קיומי המתובל בבקשות מזדמנות לתרומות, בריטניקה נראית חלק מעבר פרה-היסטורי, עתיק כמו בית הספר התיכון. אולי גם בגלל שמשונה לגלוש לאתר האינטרנט של בריטניקה, שהממשק החורק והעיצוב הדולף שלו כמעט מסגיר את העובדה שמדובר בגרסת הרשת של משהו בן מאתיים ארבעים ומשהו שנה. (בימים אלו שוקדת בריטניקה על חידוש מן המסד ועד הטפחות של אתר האינטרנט שלה, שעלה לרשת ב-1994 ומעולם לא זכה להצלחה גדולה).

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

     

    בריטניקה היא אחד המוסדות התרבותיים העתיקים והמכובדים בשפה האנגלית. המהדורה הראשונה יצאה לאור בין 1768 ו-1771 באדינברו שבסקוטלנד; המהדורה הרביעית, שיצאה לאור בעשור הראשון של המאה התשע עשרה, כבר צמחה לגודל המקובל של עשרים כרכים וכארבעים מיליון מילים במאה ומשהו אלף ערכים. בתחילת המאה העשרים, במהדורה ה-11 (בונוס מגניב: היא נמצאת כולה אונליין), פרסמו אותה בתור "סך כל הידע האנושי".

     

    את כל המידע הכלול בפסקה הקודמת מצאתי בוויקיפדיה האנגלית. אפשר לטעון שהמידע הזה, בניסוח בהיר יותר ובאופן אמין יותר, נמצא גם בין דפיה המקוונים של בריטניקה. אבל בבריטניקה אי אפשר למצוא ערך העוסק בפרק הזה בחברים עם החתונה הלסבית, ואין ערך העוסק באופן פרקטי בזמנים ובטמפרטורות בבישול קנביס; אין ערך העוסק בששת האריות השונים שגילמו את הלוגו של אולפני MGM, ובערך העוסק ב-First Aid, כלומר עזרה ראשונה, לא מופיעה הכתובת "מאמר זה עוסק בטיפול בפצועים. לדמות ב'רובוטריקים', לחץ כאן". סך הידע האנושי הוא, כפי שהאינטרנט הראתה לנו, סכום בלתי סופי. איפה זה משאיר את בריטניקה, שתחגוג בקרוב יום הולדת של רבע מילניום?

     

      

    חורחה קאוז הצטרף לבריטניקה בשנות התשעים, וחזה גם בקריסה המופלאה שלה עם עליית כנון הסי.די רום ואז האינטרנט, וגם בעמידתה הנחשונית בפרץ (בריטניקה מעסיקה היום יותר חוקרים ועורכים מאשר בכל תקופה בהיסטוריה שלה). הוא ישב לשיחה עם ynet באמצע גיחה קצרה לישראל.

     

    לגופים עם היסטוריה ארוכה של הצלחה - במקרה של בריטניקה, אנחנו מדברים על מאות שנים - לא קל להשתנות. אני חושב על האיות האנכרוניסטי של השם (Encyclopædia Britannica) אבל גם על העובדה שלמרות שבריטניקה עברה מסקוטלנד לאמריקה בתחילת המאה הקודמת, האיות הוא עדיין בריטי.

     

    קאוז: "האיות הוא לא בדיוק בריטי, אלא מיד-אטלנטי. יש מילים באיות בריטי ויש מילים באיות אמריקני. בריטניקה היא לא אמריקנית - אבל היא גם לא בריטית. אנחנו גוף ידע בינלאומי. המסורת שלנו היא אתגר כשאנחנו צריכים להשתנות כדי לשרוד, אבל היא גם יתרון גדול. בריטניקה היא לא סתם עוד עסק, זה גם מפעל תרבותי, אחד הגדולים בשפה האנגלית -"

     

    הדבר השני הכי טוב שיצא מסקוטלנד.

     

    "- זה נכון".

     

    איך גורמים לגוף עם כזו מסורת והיסטוריה לשנות את פניו?

     

    "האמת היא שהאנשים שעובדים על בריטניקה לא יכולים לחכות לשינויים האלו. וכמובן, עובדים בשבילנו אנשים צעירים יותר היום".

     

    אנציקלופדיות מתפתחות, גם אם בקצב מאוד איטי. אני חושב על זה שבריטניקה הייתה בין הראשונות שהעזו להכניס ביוגרפיות של אישים שעוד לא מתו. אבל אולי יש גבול לכמה שגוף יכול להתפתח. אולי הדבר הבא הוא ויקיפדיה, לא בריטניקה.

     

    "אני חושב שוויקיפדיה היא מוצר טוב, ללא ספק פופולרי, ומאוד מעניין. אני לא בטוח שוויקיפדיה ובריטניקה משחקים באותו מגרש. הנה דוגמה. תכניס שקר גמור לוויקיפדיה. מה יקרה לו? הוא יעלם תוך דקות. עכשיו, תכניס אי-אמת שקצת קשה להפריך, ומה יקרה לו? יש סיכויים טובים שהוא ישאר שם. אי אפשר לסמוך על וויקיפדיה, וזה הבדל גדול בין בריטניקה לוויקיפדיה".

     

    אין לכם גם ערך על רובוטריקים. או על מה קורה בפרק שפותח את העונה השנייה של "שוברים שורות".

     

    "זה נכון. זה ללא ספק לא אותו המשחק".

     

    אנציקלופדיה מנייר? זה כבד

    אי אפשר להתעלם מהטעויות ההיסטוריות של בריטניקה במעבר למחשב, ואז שוב במעבר לאינטרנט. הסירוב לחבור למיקרוסופט, שרצתה אנציקלופדיה על תקליטור והקימה את אנקרטה מכיוון שבריטניקה לא הסכימה לשיתוף פעולה כמעט חיסלה את בריטניקה...

     

    "יש פה כמה עניינים, אבל העיקרי שבהם הוא זה: בריטניקה עדיין קיימת - אולי היחידה מבין המתחרות ששרדה - ואנקרטה כבר לא. בנוסף לכך אנקרטה הייתה אנציקלופדיה רעה. לבריטניקה לא היה אינטרס להכנס למיטה הזאת.

     

    "העניין השני הוא, כמו שאתה אומר, שבאמצע שנות התשעים המכירות של בריטניקה קרסו. אבל הקריסה הזו הייתה בלתי נמנעת, והיא קרתה לכולם, לא לנו".

     

    קרסתם לפני העיתונות, אפילו.

     

    "עיתון הוא מוצר שמודפס על חוברת דקה מנייר זול ועם הרבה פרסומות. אנציקלופדיה היא מוצר יקר, עב כרס, שאין בו פרסומות בכלל. די ברור מה יקרוס קודם. ואכן, האנציקלופדיות קרסו. כולן קרסו, כפי שציינתי קודם. העובדה שבריטניקה שרדה היא יוצאת הדופן".

     

    מה שמשאיר את המעבר לעולם המקוון. לבריטניקה יש אתר מאז 1994, אבל הוא תמיד היה סגור לתשלום, תשלום גבוה, יש לציין. בינתיים ויקיפדיה באו והפכו להיות "מאגר הידע האנושי" ואת הערכים של בריטניקה אפשר למצוא בעמוד השלישי או הרביעי בחיפושי גוגל.

     

    "רק רביעי? בדרך כלל זה העשירי".

     

    זה ישתנה?

     

    "אנחנו עובדים קשה על עיצוב חדש וממשק חדש, שיושק ב-2012, שיפתור הרבה מהבעיות האלו. אנחנו גם נפגשים עם אנשים בכירים בגוגל, בכל חברות החיפוש, למעשה, וכולם שמחים להציע הצעות ולעזור".

     

    ולשנות את אלגוריתמי החיפוש כדי להקל עליכם?

     

    "זה לא. אנחנו מרגישים שגוגל דווקא היו מאוד רוצים לראות את בריטניקה מטפסת לראש רשימת תוצאות החיפוש, אבל צריך להבין שהבעיה היא שאנחנו לא מדברים אינטרנטית. הערכים שלנו נמצאים מאחורי פייוול, מנועי חיפוש לא יכולים לגשת אליהם. גם את זה אנחנו מקווים לשנות, לוודא שיש יותר ערכים פתוחים לציבור".

     

    המודל של הניו יורק טיימס, שבו אפשר לקרוא כמה כתבות בחודש בלי לשלם, אבל קוראים קבועים צריכים לקנות מנוי, מתאים לכם?

     

    "זה מודל מעניין, אבל אני לא בטוח שזה מה שמתאים לבריטניקה".

     

    תן לנו קצת סטטיסטיקות. מן הידועות היא שבבריטניקה הקלאסית יש 40 מיליון מילים. בגרסה המקוונת?

     

    "יותר מ-60 מיליון מילים. ולא רק מילים, אלא גם תמונות, וידאו, דברים שמתווספים כל הזמן".

     

    בריטניקה הקלאסית נהגה לרענן 10% מהערכים מדי שנתיים. ועכשיו?

     

    "ערכים מתעדכנים אצלנו פעם בעשר שעות".

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הכל נמצא בספרים, יותר מזה נמצא ברשת
    צילום: shutterstock
    מומלצים