שתף קטע נבחר

האם מרוקו מוכנה למגה-קניון?

על רקע המשבר הכלכלי, מרוקו פותחת קניון עצום שמדגיש את הפערים המעמדיים במדינה. יזמי הקניון מסבירים כי הרעיון ההקמה נולד בימים טובים יותר

הקניון החדש והענק של מרוקו הושק לאחרונה על ידי הזמרת ג'ניפר לופז באירוע מיוחד ומפואר. המגה-קניון מתהדר באקווריום בגובה שתי קומות, עיצוב יוקרתי ופאר רב.

 

  • קפצתי לקניון, תיכף אשוב: בר רפאלי במרוקו

 

היזמים אמנם מתארים אותו בתור צעד שמקרב את מרוקו לעולם המפותח, אך המתנגדים חוששים שהמדינה לא יכולה להרשות לעצמה פרויקט ראוותני שכזה בזמן שהמדינה מנסה בכל כוחה להימנע ממשבר כלכלי.

 

הקניון בקזבלנקה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הקניון בקזבלנקה(צילום: AFP)

 

מרוקו, הכוללת אוכלוסייה של 32 מיליון איש, רושמת את רמת אי השיוויון הגדולה ביותר בעולם הערבי - וכעת היא מציעה בוטיקים של לואי ויטון, ג'וצי דיור וראלף לורן, בקניון בעיצוב עתידנתי לחופי האוקיינוס. 8.5 מיליון תושבים חיים מתחת לקו העוני, המדינה מדורגת במקום ה-130 מתוך 186 במדד הפיתוח של האו"ם, אבל עדיין מארחת מופעים של שקירה וקנייה ווסט במופעי קיץ ראוותניים.

 

בדרך אל הקניון "הגדול באפריקה" לטענת היזמים, אפשר לראות חומות גבוהות שמסתירות מאחוריהן שכונות עוני, שמתחלפוים באתרי בנייה למרכזי קניות חדשים ובסופו של דבר וילות ומועדוני לילה של עשירי המדינה.

 

"זה כבוד גדול בשביל מרוקו להשתתף בפרויקט בכאלו מימדים", אמר סאלווה אחנוך, מנהל קבוצת Aksal, העומדת מאחרוי בניית הקניון. אבל רוב האזרחים של מרוקו לא יוכלו לצאת לשופינג בקניון.

 

אחוזי יודעי קרוא וכתוב במדינה הוא נמוך מאוד, ושיעור האבטלה גבוה במיוחד. הפערים בין העשירונים הוא הגדול ביותר במזרח התיכון ובצפון אפריקה, על פי מדד ג'יני המודד אי שיוויון חברתי-כלכלי. נוסף על כך, הפער הולך וגדל בשנים האחרונות.

 

שקיות מלאות מוצרים הן מחזה נדיר

אנשים רבים פקד את הקניון מאז הפתיחה כשאפילו בר רפאלי הוזמנה לאירוע השקתו. בהובאקווריום ועברו ב-350 החנויות המפוארות. מופעי "רחוב" צבעוניים בוצעו במרכז הקניון להנאתו של הקהל. אך שקיות מלאות מוצרים הן מחזה נדיר, ורוב האנשים הגיעו מתוך סקרנות, אל הקניון שלקח 4 שנים ו-260 מיליון דולר לבנותו.

 

"העשירים מתעשרים והעניים הופכים עניים יותר. והקניון הזה הוא ההוכחה לכך", אמר חסאן עלי, מוכר בחנות המציעה מעילי עור בעבודת יד באחת מסמטאות קזבלנקה.

 

האקווריום בקניון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
האקווריום בקניון(צילום: AFP)

 

התיירות היא חלק חיוני בתוכניות של הקניון, לדברי המנהלת שלו, ג'נאן לגהראר, שמצפה ל-20% מתוך 12 מיליון המבקרים הצפויים בשנה, שיגיעו מחו"ל. לדבריה, המכירות בשבוע הראשון עמדו בתחזיות.

 

"בנוסף לג'וצי ולדיור יש גם מותגים במחירים סבירים יותר" היא אומרת ומוסיפה כי במרוקו קיים מעמד ביניים ששואף להרשות לעצמו רכישה של מוצרים יוקרתיים.

 

התקווה היא שהתיירים האירופיים יוסיפו ללו"ז שלהם במרוקו, הכולל חופשה בחופים של פז ומרקש, גם ביקור בקניון של קזבלנקה. לגהראר מקווה גם למשוך תיירים מאפריקה שעוברים דרך שדה התעופה של קזבלנקה בדרך לאירופה.

 

אך המשבר המתרחש באירופה מהווה בעיה גדולה מול התחזיות האופטימיות של מנהלי הקניון, ולמעשה אירופה מסכנת את הכלכלה המרוקנית כולה, לדברי הכלכלן נאג'יב עקסבי, משום שהיא נמצאת ביחסים הדוקים מאוד עם שכנותיה מעבר לים התיכון.

 

לדברי היזמים, הצמיחה העקבית של מרוקו, בשיעור של 4%-5% בשנים האחרונות, היא סימן לכך שהכלכלה מסוגלת לתמוך בסוג כזה של מוצרי יוקרה.

 

אולם נתוני הצמיחה לא מייצרים מקומות עבודה, והאבטלה עומדת על 8% לכל הפחות, עם שיעור מחריד של 30% אבטלה בקרב בני 34 ומטה. לדברי עקסבי, ההשקעה במדינה לא הוזרמה לענפים שמעודדים ייצור מקומות עבודה, כמו תעשייה.

 

לדבריו, חלק מהצמיחה נובעת מיבולים טובים של ענף החקלאות, בעקבות מזג אוויר נוח. "בשנת 2011, הכלכלה שלנו עדיין נסמכת על חסדי שמיים", אמר עקסבי. החקלאות מהווה 25% מהכלכלה ומעסיקה 40% מכוח העבודה.

 

יזמי הקניון, מצידם, מזכירים שהרעיון נולד בימים טובים יותר, אי שם באמצע העשור החולף, אז הוחלט על כך שהמדינה זקוקה ליותר מרכזי קניות. השנה, על רקע המחאות החברתיות שהגיעו גם למרוקו, הקניון הנוצץ בולט בעיקר לרעה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קניון יוקרתי קזבלנקה מרוקו
צילום: AFP
בר רפאלי. הוזמנה לפתיחת הקניון
צילום: AFP
מומלצים