שתף קטע נבחר

תנו לאהוב בשקט: אין קשר בין וולנטיין לאהבה

הקשר בין ה-14 לפברואר לבין אהבה הוא קלוש ביותר. הקשר בינו לבין האינטרס הכלכלי של חברות מסחריות, לעומת זאת, ברור בהרבה. אל תטעו, מי שאוהב אתכם הכי הרבה בסוף היום הם משווקי הבונבוניירות, בזמן שהם סופרים את ההכנסות שלהם

מאז ומתמיד הייתי עקשנית. חברה טובה התבדחה פעם באמרה שהדרך לגרום לי לעשות משהו היא לומר לי לעשות את ההפך. מודה ומתוודה, אני שונאת שאומרים לי מה לעשות. לפיכך, כשקובעים עבורי בכל 14 לפברואר שעלי להפגין אהבה ואת האופן המדויק בו עלי לעשות זאת, אני נוטה לעשות בדיוק את ההפך.

 

עוד בנושא בערוץ יחסים:

מה שאני צריכה מגבר לא קונים בכסף

שושה אהבה אותו, אבל כסף אהבה עוד יותר

אני צריכה ביטחון. הכול יותר קל כשיש כסף

ואתם - מה המוזיקה של האהבה שלכם?

 

אין לי שום דבר נגד אהבה, נהפוך הוא. אני רוצה ובוחרת להיות אוהבת ונאהבת. אבל יש לי לא מעט קובלנות כנגד וולנטיין דיי, היום שבו חוגגים אהבה ברחבי העולם. על אף שבמסורת היהודית כבר קיים חג אהבה, ט"ו באב, אימצו היהודים אל ליבם גם את הוולנטיינז. ככה אנחנו היהודים, רק תנו לנו עוד סיבה לחגיגה. אז מה אם וולנטינוס היה קדוש נוצרי, תנו לנו לרכוש שוקולדים בצורת לבבות ומספיק לבלבל אותנו עם העובדות.

 

 

מרוב צריכה שכחנו לאהוב

וולנטיינז הוא חג מתקתק ומלאכותי כמו סכרין, וכמוהו מנסה להוות תחליף לדבר האמיתי. החנויות, וגם תיבת המייל שלכם, מתפקעות מהצעות לנרות ריחניים, מסאז'ים זוגיים ושירים לאוהבים.

 

בתי העסק מקושטים בסרטים ובלונים, ונראים כאילו וולנטיין בכבודו ובעצמו אכל בהם עוגת קצפת וגילה שיש לו אי סבילות ללקטוז. ניתן למצוא בהם כל אביזר רומנטי שעולה על דעתכם מלבד המצרך אותו אתם באמת מחפשים – אהבה.

 

את יום האהבה אפשר לדמות לצלם הפוקד על זוג מבעד לעדשה: "עכשיו תיראו מאוהבים! שים עליה יד וחייכו למצלמה! זה לא באמת משנה אם שוררת ביניכם אהבה, העיקר שתפגינו אותה ברגע זה בדיוק".

 

גם אם הזוג מאוהב בלאו הכי, הדבר שנלכד בעדשת המצלמה הוא לא הרגש עצמו, אלא סממני האהבה שהוצגו על פי הוראות הבמאי. סממני אהבה שהוכתבו עבורנו ע"י במאי החג הם משלוח כרטיסי ברכה ורכישת מתנה הנחשבת לרומנטית, כמו בונבוניירה בעיצוב לבבות, דובי עם לבבות או כל חפץ שאין לנו דבר לעשות איתו, אבל תכונותיו הפיזיקאליות אפשרו לו לעטות צורה של לב.

 

התצורה החדשה מרוקנת את החפצים ממשמעותם המקורית ויוצקת בהם משמעות של "אהבה". אבל אהבה אמיתית אינה מגיעה בדמות דובי-לב וגם לא בדמות זר ורדים אדומים. נכון, גם זוגות שאוהבים זקוקים לעיתים לתזכורת הבמאי לכך שעליהם להפגין אהבה זה לזה. השאלה היא האם רכישת כרית-לב מפרווה היא הדרך הנכונה להביע אהבה. לדעתי, אהבה אמיתית מגולמת במתנות כמו הקשבה, חמלה, תמיכה, קבלה, נתינה ומסירות.

 

האם אהבה אמיתית יכולה להגיע בצורת שוקולד וחזה חשוף? מעניין (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האם אהבה אמיתית יכולה להגיע בצורת שוקולד וחזה חשוף? מעניין(צילום: shutterstock)

 

אהבה ממוסחרת

כפי שכתבתי על הסילבסטר, גם הוולנטיינז הוא תעשיה המגלגלת מיליונים על חשבונכם. הקשר בין יום ה-14 לפברואר לבין אהבה הוא קלוש ביותר. הקשר בינו לבין האינטרס הכלכלי של חברות מסחריות, לעומת זאת, ברור בהרבה. מי שאוהב אתכם הכי הרבה בסוף היום הם משווקי הבונבוניירות, בזמן שהם סופרים את ההכנסות שלהם.

 

למעשה, מדובר בחג מסחרי שנועד לשכנע אתכם שהפגנת אהבה נעשית דרך תרבות הצריכה. אל תטעו לרגע, בתוך הציניקנים הגדולים מסתתרים רומנטיקנים חסרי תקנה, כך שגם אני נהנית לקבל מידי פעם זר פרחים או אפילו – רחמנא לצלן – דובון צמרירי ומטופש. הדבר שחורה לי הוא הניצול הציני של רגשות של אנשים לשם קידום אינטרסים כלכליים.

 

חברות מסחריות מנכסות את מושג האהבה, מעקרות אותו ממשמעות, ויוצרות אידיאות וסמלים של אהבה באמצעות מוצרים. הקישור בין בונבוניירה לאהבה אינו מחויב המציאות, הבונבוניירה מייצגת אהבה משום שיש משווקים שמרוויחים מכך, ובכך יוצרת הזניה של רגש האהבה.

 

אהבה היא מעשה יומיומי ומתמשך. היא אינה נמדדת באמצעות הענקה חד פעמית של מוצר. אהבה היא להפתיע את האהוב או האהובה סתם כך ביום של חול, בפתק עם חמשיר על המקרר. ולא – "שני לחם, אחד חלב וקופסת טמפונים" - לא נחשב לחמשיר.

 

חברות מסחריות החליטו לנכס לעצמן את מושג האהבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חברות מסחריות החליטו לנכס לעצמן את מושג האהבה(צילום: shutterstock)

 

רווקים - המפסידים הגדולים של החג

באופן אירוני, למרות שהחג מיועד עבור אלה שיש להם אהבה, מי שמרגישים אותו בעיקר הם אלו שאין להם אחת מן הנמצא. אם אתם מצויים במערכת יחסים מחייבת, יתכן והיום יחלוף לכם ליד האוזן בלי משים, עד שתדליקו את הרדיו ותיחשפו לסבל של מחרוזת שירי סלין דיון. זה הרגע בו תיגשו לחנות פרחים, תילחמו עם מאות אנשים על כמה ורדים נבולים, ותזכו להביא לאהובתכם זר במחיר מופקע ושקט תעשייתי למשך שנה.

 

עבור הרווקים, ההתעסקות סביב נושא האהבה מדגיש ביתר שאת את העדרה. כל חנות מקושטת בלונים, כל שיר דביק ברדיו וכל פרסומת לחופשה רומנטית מהווים תזכורת למה שנדמה להם שלכולם יש, ורק להם אין. עבורם זהו יום מושלם להסתגר בבית, לסדר את היוגורטים במקרר בזוגות ולבכות על מר גורלם.

 

 

לא ברור לי איך המשווקים פספסו נתח שוק זה ועוד לא יצאו בהצעות מותאמות לצרכיהם. למשל, מהדורה מיוחדת לחג של בובות וודו בדמותו של קופידון. נראה עד כמה הוא ייהנה כשידקרו אותו עם החיצים שלו.

 

בין אם אתם בוחרים לציין את היום ובין אם לא, זכרו כי אין בינו לבין אהבה דבר. רווקים, שימחו על היום בו אינכם נדרשים ללכת אחרי העדר הקפיטליסטי צרכני. אוהבים, הקשיבו ותמכו בבת הזוג שלכם, היו שם בשבילה, והביאו לה זר פרחים מידי שבוע. אל תאהבו רק יום אחד, תאהבו כל יום.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כסף קונה אהבה? לפעמים
צילום: shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים