שתף קטע נבחר

בשאגה גדולה: מי יציל את האריות באפריקה?

סרט הקולנוע התיעודי "האריות האחרונים" שישודר הערב בנשיונל ג'יאוגרפיק WILD, מתעד מסע הישרדות מופלא של לביאה עם גורים בביצה רוחשת תנינים ומוקפת אויבים באפריקה. "אנחנו רגילים לראות אריות בטלוויזיה, אבל הם נעלמים במהירות מהעולם", אומרים יוצרי הסרט בראיון מיוחד מפריז

"כולנו רואים אריות מדי יום על מסך הטלוויזיה, אבל במציאות הם הולכים ונעלמים לנו במהירות מהעולם. מ-450 אלף אריות נותרו פחות מ-30 אלף באפריקה וזו סיבה ממשית לדאגה", אומרים דרק ובברלי ג'וברט, יוצרי הסרט "האריות האחרונים", בראיון מיוחד ל-ynet מפריז.

 

"יצאנו לאפריקה כדי לתעד את האריות האחרונים שנותרו שם. מהר מאוד הבנו שהסיפור של אחת הלביאות ומסע ההישרדות שלה יכול לעורר אמפתיה בקרב הצופים, כדי לעורר שאגת אזהרה על מצבם השברירי של האריות והחתולים הגדולים בעולם כולו".

 

סרטם של השניים מתעד מסע של לביאה בשם "מא די-טאו", המכונה "אם האריות" בדלתת האוקוונגו בבוצואנה - אפריקה. הלביאה נלחמת על הישרדותה ועל חיי גוריה בשטח מיוחד במינו. עיקר המאבק מתרחש סביב אי קטן המוקף במים רוחשי תנינים. האי הסבוך בצמחייה, מצוי בין טריטוריות של אריות עוינים ועדרי תאו עצומים. באי הסבוך בצמחייה, מוצאת המשפחה הקטנה מקום מפלט והופכת אותו לבסיס להישרדותה.

 

סרט הקולנוע התיעודי יצא אשתקד לאקרנים בארה"ב וברחבי העולם, ניחן לא רק באיכות צילום אמנותית וסיפור סוחף, אלא גם בשחקן חיזוק משמעותי בדמות קולו של השחקן ג'רמי איירונס. הערב (ב') הוא ישודר לראשונה לצופי ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק WILD בישראל במסגרת "שבוע החתולים הגדולים".

 

 

מבלים עם האריות בטבע 18 שעות ביממה

תיעוד חיות בר גדולות הוא חלק משגרת חייהם של השניים. ב-28 השנים האחרונות הם חוקרים ומתעדים חיות בר ובמיוחד טורפים גדולים. הם יצרו סרטים רבים שזכו לפרסים ברחבי העולם והקדישו לפרויקט האחרון שנתיים וחצי מחייהם.

 

"זמן הוא קריטי כדי לתעד מקרוב את חיי האריות והלביאות. אנחנו יוצאים לשטח בארבע לפנות בוקר כדי לתפוס אותן לפני אור ראשון ולפעמים נשארים בשטח 18 שעות ביממה", מגלה בברלי. "אנחנו ממתינים לטרף ויזואלי בדיוק כמו האריות. היתרון שלנו הוא מאחר שחקרנו את החיות שנים כה רבות, אנחנו מודעים לשפת הגוף שלהן ומוכנים לתזוזה בכל עת. אומנם האריות נחים כמעט 16 שעות ביממה, אך תוך שניות הכל יכול להשתנות ברגע".

 

השניים הגיעו הפעם במטרה לתעד את חייה של להקת אריות ולביאות, אך במהרה הבינו כי ישנה כוכבת קטלנית בשטח. "ללביאה מא די-טאו יש ניצוץ מיוחד במינו והיא דמות נשית חזקה ביותר. המעקב אחרי לביאה בודדת עם גור הוא מסובך יותר ממעקב אחרי קבוצה של אריות בשטח, אבל הצלחנו למצוא אותה ב-80 אחוז מהנסיונות שלנו", הם מספרים. "ניסינו להביא את סיפור החיים שלהם בדרך אחרת, שכל המשפחה תוכל לצפות בו".

 


צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic

(Dereck and Beverly Joubert, National Geographic WILD)

 

רכב עם ציוד צילום בשווי מיליון דולר טבע בביצה

להבדיל מצילום על אדמה יבשה, הפעם ביצה גדולה ושורצת בתנינים מהווה את בימת ההתרחשויות. "הצילום היה מעין מאבק עם הטבע כי האזור כולו מוצף רוב הזמן. נכנסנו ויצאנו מהביצה עם הרכב פעמים רבות ולפחות כל יומיים שלושה היו לנו תקלות טכניות", מסביר דרק. "היתושים אכלו אותנו בלי סוף, העדשות סבלו מלחות ופטריות בגלל תנאי מזג האוויר ואפילו הצלחנו להטביע רכב עם ציוד צילום בשווי של מיליון דולר". 

 

לדברי השניים, מים ואריות בדרך כלל לא מתחברים יחד. "האריות מתעבים מים, אבל במקום בו תיעדנו את מאבק ההישרדות שלהם, החתולים הגדולים הבינו מהר מאוד כי אם הם רוצים לשרוד, הם צריכים להסתגל לתנאי השטח החדשים והופכים את המים ליתרון כשהם רוצים לצוד עגל או תאו גדול". 

 

איך שורדים הצלמים במשך תקופה כה ארוכה בשטח? השניים בילו שעות רבות יחד ברכב הסיור, שעמוס בכל טוב - ציוד צילום, מזון וגם ריפוד טוב כדי לנוח מעת לעת. הרכב הפך לבית הנייד שלהם במשך תקופה ארוכה, עם נוף פראי לאריות. "אנחנו מרגישים כמו אתלטים שיושבים הרבה זמן במטוס. זה מצריך כושר כדי להישאר במרחב כה קטן וניצלנו אותו בהצלחה. הקפדנו לעשות יוגה כדי לתחזק את הגוף במשך זמני ההמתנה הארוכה ולפרקים גם יצאנו החוצה בזהירות, לא רק בשביל לצלם מזווית נמוכה, אלא גם כדי למתוח איברים", מוסיפה בברלי. 

 

הטריילר של "האריות האחרונים" (נשיונל ג'יאוגרפיק WILD)

 

"סרט יפה בלי אמירה לא שווה דבר"

בברלי ודרק מדגישים כי הם מתעדים את הטבע בצורה נקייה ככל שניתן, עם שמירה על סטנדרטים אתיים גבוהים כדי להגן על הטבע ועל חיות הבר. "הרבה צלמים מחפשים היום דרכים לקצר את הדרך, אבל אנחנו עדיין מאמינים בעבודה קשה לאורך זמן, למרות הקשיים הכלכליים - לצלם הטבע היום יש לא רק תפקיד חשוב לתעד את המציאות בשטח ולהביא אותה לצופים, אלא גם להגביר את המודעות לאובייקטים אותם הוא מצלם", מפרט דרק. "קבענו לעצמנו חוק בל יעבור שאנחנו לא מתערבים במתרחש בטבע, גם אם יש בדרך רגעים קשים בו כפיר נפגע מתאו או עגל שנטרף על ידי לביאה".

 

"המטרה שלנו היא לתמוך בהצלת החתולים הגדולים בכל העולם ושמחים שנשיונל ג'יאוגרפיק תורמים את הרווחים מהסרט לשימור החיות הגדולות. יכולנו לצלם סרט יפה ומרגש, אבל סרט בלי אמירה למען החיות לא שווה דבר", מסכמים בברלי ודרק. "חשוב לנו שבתום הצפייה, אנשים יירתמו ליוזמה וכיום הרשת מאפשרת לעשות זאת בקלות".

 

לסיוע לחתולים הגדולים, בקרו באתר causeanuproar.org

 

הסרט "האריות האחרונים", ישודר הערב בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק WILD  (ב', 19:00 ובשידור חוזר ביום שלישי ב-10:00) בהוט ו-yes, במסגרת "שבוע החתולים הגדולים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
דמות נשית חזקה. מא-די טאו ושני גוריה
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
בברלי ג'וברט
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
דרק ג'וברט
צילום: Dereck and Beverly Joubert, National Geographic
מומלצים