שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ארגוני צרכנים: שוקולד פרה יקר מדי
    מבדיקה עולה כי טבלת שוקולד פרה בישראל יקרה ב-155.5% לעומת שוקולד חלב ממותג בארה"ב. מוצר דומה בבריטניה זול ב-13.7%. הארגונים במכתב למנכ"ל שטראוס ישראל: "שטראוס שולטת ב-63% מהשוק, הפחיתו מחירים". שטראוס: "מהמחקר עולים אי דיוקים"

    פנייה לשטראוס השולטת ב-63% משוק טבלאות השוקולד: "הורידי את המחירים". ממחקר של ארגוני צרכנים, שנשלח לשטראוס, עולה כי הישראלים משלמים בעשרות אחוזים יותר על טבלת שוקולד חלב ממותגת מאשר האמריקנים, הבריטים, הגרמנים והאוסטרלים. במחקר לא נמצאה השפעה מהותית למחיר חומרי הגלם על מחיר השוקולד בישראל בשנים האחרונות. בתוך כך, עלה מספר התומכים בדף המחאה, "שטראוס - עלית לנו ביוקר", ללמעלה מ-20 אלף.

     

     

    בעקבות המחקר, שלחו אמון הציבור, הסתדרות הגמלאים ותנועת ישראל יקרה לנו למנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, מכתב בו נטען כי מחירי טבלת שוקולד חלב בישראל גבוהים בגלל היעדר תחרות בקטגוריה. בארגונים נערכים לפנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, אם שטראוס לא תוריד מחירים, או תספק הסבר מניח את הדעת לממצאי המחקר.


    אמון הציבור: מחירי טבלת שוקולד ממותג ישראל לעומת העולם

    אמון הציבור: מחירי טבלת שוקולד ממותג ישראל לעומת העולם
    מדינה מותג מחיר בשקלים הפרש המחיר מכלל השוק הפרש המחיר מרשתות מוזלות
    אוסטרליה Cadbury Milk Chocolate Block Dairy Milk 350g 4.21 32.8% 18%
    בריטניה Cadbury Dairy Milk Chocolate Fairtrade (230g) 4.91 13.7%  
    בריטניה Galaxy Milk Chocolate Bar(125g) 4.58 22.1%  
    ארה"ב Cadbury: Dairy Fine Milk Bar Chocolate, 3.5 Oz 2.68   85.6%
    ארה"ב Hershey's: Symphony Creamy Milk Chocolate, 6.8 Oz 1.94   155.5%
    גרמניה Milka Schokolade Alpenmilch 4.08 37% 21.7%

     

    "הפערים שנמצאו, אחר התאמה לכוח הקנייה של המטבעות השונים, מגיעים ליותר מ-150% כשהפער המינימלי הוא 13.7% בבריטניה", כתבו לבלס. "הדבר מעלה חשש לקיומם של כשלי תחרות המאפשרים לחברה גביית מחיר לא תחרותי מבלי לחשוש לאובדן נתח שוק מהותי".

     

    עוד כתבו כי: "פערים אלה נמצאו אף לפני התאמה של המחירים לרמת ההכנסה הממוצעת לנפש, התאמה שהיתה משקפת בהכרח פערים גבוהים יותר". וביקשו: "הדרך המהירה והפשוטה ביותר להשגת רמת מחירים סבירה בישראל התואמת את המחירים המקובלים בעולם, היא הפחתת מחירים יזומה של החברה".

     

    שוקולד ממותג בארה"ב: 1.94 שקלים

    במסגרת המחקר הושווה מחיר השוקולד בישראל ב-19 בפברואר, לעומת מחירו באותה עת במדינות במערב. הבדיקה נערכה באמצעות האתרים של וולמרט, אתר colesononline האוסטרלי ו-mysupermarket, ובהסתמך על נתוני נילסן בישראל. המחירים באוסטרליה וגרמניה הושוו גם למחיר בכלל השוק וגם למחיר ברשתות המוזלות, כיוון שאין בידי הארגון די מידע אודות רמת המחיר שלהן בשוק המקומי (קרי, האם הן משקפות מחיר של רשתות מוזלות במדינותיהם או של רשתות רגילות).

     

    במחקר נמצא כי המחיר הממוצע בשוק של 100 גרם שוקולד פרה עמד על 5.59 שקלים ו-4.96 שקלים ברשתות מוזלות. בגרמניה המחיר עומד על 4.08 שקלים; בארה"ב 2.68-1.94 שקלים; בבריטניה 4.91-4.58 שקלים ובאוסטרליה: 4.21 שקלים. 

     

    יחד עם זאת יש לזכור, כי בישראל המדינה גובה מע"מ מלא על מוצרי מזון. כמו כן, בשנים האחרונות התרבתה הבחירה במדף הטבלאות בשל המותגים הפרטיים של שופרסל ומגה המיובאים משוויץ ובכל זאת מצליחים להיות זולים יותר. למרות זאת, לא מן הנמנע שמחירי שוקולד של מותגים פרטיים בארצות שנבדקו נמוכים יותר לעומת מחירי המוצרים המקבילים בישראל. 

     

    בנוסף, לזכות שטראוס אפשר לטעון כי הטבלאות שנבדקו רובן בעלות משקל גבוה יותר מ-100 גרם. אמנם נבדק המחיר המשוקלל אך מוצרים שמשקלם גבוה נוטים להיות זולים יותר. יש לסייג גם טענה זו בכך ששטראוס נוטה להפחית את משקלי טבלאות השוקולד "המיוחדות" שלה מ-100 גרם ל-90 ו-75 גרם.

     

    ורד הגליל העלתה מחיר ב-13%

    הארגונים לא חוסכים טענות מהמתחרה השנייה בשוק טבלאות השוקולד, יוניליוור המשווקת את המותג ורד הגליל. "רק בחפיסות הנמכרות בהנחה כמותית – מארז של שש חפיסות שוקלד - המחיר לחפיסה תחרותי ביחס למחיר של חבילה בודדת בעולם. גם התחרות שמציב המתחרה השניה בישראל נמצאה פחותה: מחיר החפיסה הנמכרת ביותר של ורד הגליל, נמצא יקר באחוזים בודדים ממחיר החפיסה הנמכרת של המתחרה השני בבריטניה (Galaxy), למרות שהמחיר בישראל הוא למארז של שלוש חפיסות.

     

    "נראה כי המחאה מיתנה במקצת את פערי המחירים בין שטראוס למתחרים, אך עיקר צמצום הפערים הוא בכיוון ההפוך לרצוי לציבור: מאוקטובר 2011 (המחיר לאחר מבצעי החגים) עד ינואר 2012 שטראוס הורידה מחיר ב- 5.5%, אך במקביל ורד הגליל העלתה מחיר ב- 13%".

     

    משטראוס נמסר בתגובה: "קיבלנו את הדו"ח בסוף השבוע ואנו לומדים את תוכנו. מעיון ראשוני במחקר, עולים אי דיוקים רבים ונראה שממצאיו מבוססים על נתונים חלקיים בלבד שאינם משקפים את התמונה הכללית. החברה תעביר התייחסותה לממצאי הדו"ח בימים הקרובים".

     

    מיוניליוור נמסר בתגובה: בניגוד גמור לנטען בדו"ח, יוניליוור לא העלתה כלל את מחירי השוקולד של ורד הגליל בתקופה המצוינת בדו"ח. מפתיע שלא נעשתה פנייה מוקדמת לחברתנו על ידי מחברי הדו"ח טרם פרסומו, דבר שהיה מונע פרסום של עובדה אשר פשוט אינה נכונה".

     

    "כעובדה, על פי דו"ח נילסן, המחיר הממוצע בתקופה המצוינת של שוקולד ורד הגליל הינו הנמוך בקטגוריה (אפילו בהשוואה למותגים פרטיים), ועומד על 3.7 ש"ח ל-100 גרם, לעומת מחיר ממוצע של 4.9 שקלים ל-100 גרם בכל קטגורית השוקולד".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: גיא רחום
    שוקולד פרה. פנייה להגבלים?
    צילום: גיא רחום
    מומלצים