שתף קטע נבחר

דיון סוער דחה את אישור התיקון בחוק הגנת הצרכן

חילוקי דעות בין משרדי הממשלה ותגובות סוערות מצד המגזר העסקי מנעו מוועדת הכלכלה לאשר לקריאה שנייה ושלישית את התיקון בחוק, שיחייב עסקים לשלוח לצרכנים הקשורים עמם בעסקאות מתמשכות דו"ח שנתי מפורט

חילוקי דעות בין משרדי הממשלה ותגובות סוערות מהמגזר העסקי, מנעו היום (ד') מוועדת הכלכלה לאשר לקריאה שנייה ושלישית תיקון בחוק הגנת הצרכן. התיקון מחייב גופים עסקיים לשלוח לצרכנים הקשורים עמם בעסקאות מתמשכות לאורך זמן בתשלומים חודשיים, דוח שנתי הכולל פירוט של הסכומים ששולמו במהלך השנה שחלפה וכן יתרת החובה.

 

עוד בערוץ הצרכנות :

 

משרד המשפטים הסכים לתמוך בתיקון, בתנאי שלדוח השנתי לא יהיה תוקף של ראייה משפטית בסכסוך בין הצרכן לבין העוסק. משרד התמ"ת, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, התנגד בטענה שהתוקף המשפטי דווקא ייטיב עם הצרכן בסכסוך כראייה - אם הצדק לצדו. אבל הסכסוך בין המשרדים התגמד ליד העימות הסוער בין ארגוני העוסקים למחוקקים.

 

התיקון הוגש בהצעת חוק פרטית של חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה), יריב לוין וכרמל שאמה-הכהן (ליכוד). זאת למרות שבחוק הקיים כבר מוטלת חובה על העוסקים לשגר לצרכנים דוח חצי שנתי של תשלומיהם. התיקון המוצע לא בא להחליף הוראה זו - אלא הוא נוסף עליה.

 

לפיכך, כבר בראשית הדיון, עלתה השאלה העקרונית – מי צריך את הדיווח השנתי, אם הדיווח החצי שנתי מתקיים כהלכתו, ואם לא אוכפים את הדיווח החצי שנתי - מי יאכוף את הדיווח השנתי? נראה כי חברי הכנסת אלופים בחקיקה וחלשים באכיפה. התמיהה עלתה כשהתברר כי הדיווח החצי שנתי הוא אכן "אות מתה" שלא יצאה לפועל מספר החוקים.

 

"הדיווח ייצור בלאגן אחד גדול"

לוועדה הוצגו דוגמאות, כמו תשלומי המנויים על עיתונים, על ערוצי הטלוויזיה בכבלים ובלוויין ועל שירותי האינטרנט המשולמים בהוראות קבע בבנק. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, שיערה כי החוק הקיים אינו מבוצע משום שהוא "אינו ברור ונתון לפרשנויות" - ואכן גם הוא טעון תיקון.

 

המשפטן מקרב יוזמי התיקון, יריב לוין, הצדיק אותו בעיקר לגבי צרכנים שאינם עומדים בהתחייבותם, ומבטלים את הוראת הקבע בבנק. זאת כדי שיקבלו בסוף השנה את תמונת החוב שלהם כהתרעה, ולא יבואו בטענות לעוסק כשייפתחו נגדם הליכים משפטיים. אבל העוסקים, בראשם איגוד לשכות המסחר, טענו שהדיווח רק ייצור "בלגאן אחד גדול".

 

זאת מאחר שהרוב הרי עומדים בתשלומים, אבל דיווח ממוחשב פתוח לטעויות נפוצות, בדרך כלל לטובת העוסק - ומה יעשה הצרכן הישר כשיקבל בסוף פברואר דוח המתייחס לשנה הקודמת, ומציין שהסתיימה ביתרת חובה מתחת לתשלומים ששילם בפועל? "חוק הדיווח רק יגרום לבלבולים", אמרו העוסקים.

 

ח"כ מקלב לא נשאר חייב. הוא כיון את תגובתו דווקא לנציגי חברות הסלולר, שמקפידים לשלוח חשבונות חודשיים. "אתם חשודים בטעויות ומועדים לבלבל את הצרכן. צאו לרחוב ותשאלו כל עובר ושב מי מבלבל את מי, חברי הכנסת או חברות הסלולר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
התיקון מחייב שליחת דו"ח שנתי לצרכן
צילום: shutterstock
מומלצים