שתף קטע נבחר

הצעת חוק: מאגר להשוואת מחירי המזון והפארם

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מציע לחייב את רשתות המזון, הפארם והדלק לחבר את הקופות הרושמות שלהן למאגר מידע פתוח לציבור שינוהל במשרד התמ"ת ויאפשר השוואת מחירים שוטפת. "בשיטה הזאת אף רשת לא תרצה להיראות יקרה וכל אחת תשאף להיות הזולה ביותר בתחומה"

לכנסת הוגשה הצעת חוק המבקשת לחייב את רשתות המזון, הפארם והדלק לחבר את הקופות הרושמות שלהן למאגר מידע פתוח לציבור שינוהל במשרד התמ"ת ויאפשר השוואת מחירים שוטפת. יוזם הצעת החוק, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אומר שקבלת החוק "תהווה מהפכה צרכנית שתביא להורדת המחירים".

 

 

לפי הצעתו חובת ההתחברות למאגר הממשלתי תחול על כל רשת שיווק בעלת מחזור מכירות שנתי שייקבע בידי השר. לדבריו, על בסיס הנתונים ניתן יהיה לפתח עיבודים מקוונים במגוון פרמטרים באתרים ובאפליקציות סלולריות שיאפשרו לצרכן לבצע השוואת מחירים ובלחיצת כפתור לדעת איפה כדאי לקנות מוצר יחיד או סל מוצרים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

"בשיטה הזאת אף רשת לא תרצה להיראות יקרה וכל אחת תשאף להיות הזולה ביותר בתחומה ובאזורה. כך תיווצר תחרות אמיתית ובריאה בלי אותיות קטנות ושטיקים פרסומיים", אומר שאמה-הכהן. "לחיבור המוצע עלות שולית וסיכונים אפסיים למדינה ולעוסקים כי מדובר בנתונים גלויים שבהעברתם אין פגיעה בסוד מסחרי או עסקי".

 

הרשתות יוכלו להודיע על מבצעים חד פעמיים

לדבריו, ממשקים של המאגר המרכזי יאפשרו לצרכן להגביל את ההשוואה למוצרים זהים או להרחיבה למוצרים דומים של מותגים מתחרים. הצרכן יוכל להגדיר סל מוצרים בסיסי ולקבל את עלותו באזור מגוריו ובכל המקומות המוכרים אותו, כשבשורה התחתונה תופיע האופציה הזולה ביותר.

 

הרשתות יוכלו לנצל את השיטה להעביר לצרכנים התראות על מבצעים לגבי מוצרים מסוימים. "התראה על ירידת מחיר או מבצע של חיתולים חד פעמיים או מזון לתינוקות שווה הון להורים צעירים, כי לרוב המבצעים הם לזמן קצר וללא התראה מראש רק זריזים יחסלו את המלאי", אומר שאמה-הכהן.

 

לדבריו המאגר יוכל להיות מכשיר רב ערך לרשות להגבלים עסקיים. היא תוכל לעקוב באמצעותו אחר תנועת המחירים בשוק, ולאתר חשדות לתאום מחירים ולפגיעה בתחרות בתחרות. המאגר יוכל גם לספק נתונים למועדוני לקוחות, ולשמש מנוף זמין ויעיל לארגוני צרכנים, תכניות ומדורי צרכנות בתקשורת.

 

"תחרות אמיתית והשוואת מחירים ריאלית יהיו רק בשקיפות מלאה של הרשתות. בידי הצרכן יש כבר תקשורת וטכנולוגיה של שנות האלפיים המאפשרות השואה בזמן אמיתי, בעוד שהתחרות בין הרשתות והשקיפות לצרכן עדיין בימי הביניים. יחד עם הצעת חוק סימון מחירים ממוחשב שכבר בצנרת הצעת חוק המאגר היא נשק יום הדין שימקסם את התחרות ויביא להוזלת מחירים על המדפים ובכיס של הצרכן", אומר שאמה-הכהן.

 

בינתיים הצעת החוק, ככל שהיא מעניינת ומפתה, עדיין נמצאת על הנייר בלבד, ועוד ארוכה הדרך עד שתגיע לאישור סופי בכנסת. זאת, אם בכלל תקבל את תמיכת הממשלה ולא תקים על הרגליים האחוריות את הטייקונים שליטי הרשתות שמעדיפים מינימום של תחרות אמיתית ומכסימום רווחים על חשבון הצרכן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים