שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יונדאי מכוונת גבוה: "רוצים להיות כמו אפל"
    ביקור במרכז העצבים של קונצרן הרכב יונדאי, מגלה למי רוצים הקוריאנים להדמות, ומה הם חושבים שצריך לעשות כדי להגיע לשם - "בעבר היינו מובלים, בעתיד אנחנו רוצים להוביל"

    ישראלים אוהבים להתלונן, וזה ממש לא חשוב על מה. למשל, על מצב התנועה. כל מי שעומד יותר מרבע שעה באחת הכניסות לגוש-דן, משוכנע שמשרדי הממשלה ועיריית תל-אביב מתנכלים לו אישית, ויש לשלוח לכלא את מי שתכנן את המחלפים העמוסים. אלא שיציאה קצרה מגבולות המדינה, מלמדת שיעור ביחסיות. הפקקים בסיאול למשל, יגרמו לכל ישראלי להרגיש בר-מזל: מי שמצליח להגיע שם לסופו של פקק אחד, מוצא שהוא רק נכנס לאחר, ארוך אף יותר.

     

    • יונדאי: ענקית רכב עולמית, שרוצה בעיקר אהבה

     

     

    בעיית התנועה בסיאול, שמתהדרת בכבישים רחבים בני שמונה ועשרה מסלולים, מעידה היטב על פרשת הדרכים שבה ניצבת תעשיית הרכב העולמית: יותר ויותר מכוניות חדשות עולות על הכבישים, ויוצרות עומסים שהולכים ומחמירים משנה לשנה. בערים הגדולות בעולם, "מגה-סיטי" כמו סיאול, הבעיה חמורה במיוחד. אם תוסיפו לכך את זיהום האוויר שפולטות מכוניות המצוידות במנועי בנזין או דיזל, תקבלו את הסיבה לכך שיותר מאי-פעם בעבר, התעשייה מחפשת דרכים להמציא עצמה מחדש.

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

     

    יונדאי i10 חשמלית: זה לא העתיד? ()
    יונדאי i10 חשמלית: זה לא העתיד?

     

    מה חזון העתיד של יונדאי, יצרנית רכב מהגדולות בעולם, וכיצד היא מתכוונת להתמודד עם בעיות התחבורה המחמירות? ביקור במרכז המחקר והפיתוח של
    היצרנית, המרוחק כשעת נסיעה מסיאול הפקוקה, סיפק הצצה מעניינת לדרך שבה נערכים הקוריאנים לקראת אתגרי העתיד של תעשיית הרכב.

     

    "מנועי בנזין יישארו איתנו בעתיד"

    כ-10,000 מהנדסים עובדים במרכז המחקר והפיתוח של יונדאי, המשותף לחברת הבת, קיה. כאן "נולדות" כל המכוניות החדשות של היצרנית: הן מתחילות מאיורים ממוחשבים, עוברות לדגמי-חימר בגודל מלא, והופכות לאבות-טיפוס שעוברים ניסויים מפרכים. כאן גם שוקדים על פיתוח מכוניות המצוידות בהנעה חלופית - כאלה שמצוידות במנועים שאינם נזקקים לבנזין או דיזל, ואמורים לתרום לצמצום זיהום האוויר הנפלט מתחבורה.

     

    אלא שביונדאי מאמינים כי יחלוף עוד זמן רב עד שייעלמו מנועי בנזין ודיזל מעל מפת העולם. "מנועי בנזין יישארו איתנו גם בעתיד", אומר סונג-טאק קים, סגן נשיא בכיר ביצרנית, ומי שאחראי על פעילותה הבינלאומית. לדבריו, בעשור הקרוב תתמקד תעשיית הרכב בכלי רכב המונעים בבנזין ודיזל, שיהיו יעילים משמעותית מבעבר הודות להתפתחות הטכנולוגיה. להערכתו, החלופה העיקרית לכלי רכב אלה תגיע מכיוונה של הנעה היברידית, המשלבת מנוע חשמלי עם מנוע בנזין או דיזל.

     

    ומה עם כלי רכב חשמליים, שאינם פולטים זיהום בכלל ומעוררים כיום עניין רב בתעשיית הרכב העולמית? נראה כי יונדאי אינה צופה להם הצלחה גדולה - לפחות בטווח הזמן הקרוב והבינוני. אמנם היצרנית פיתחה גרסה חשמלית של ה-i10 הקטנה, אך היא אינה מיועדת בשלב זה לשיווק באירופה או ארה"ב. פרנק ארנס, מנהל יחסי הציבור של היצרנית, אומר כי יונדאי חשמלית ראשונה תוצע דווקא ללקוחות בסין, שם לדבריו מציבה הממשלה המרכזית דרישות מחמירות בעניין טכנולוגיה חלופית.

     

    מנועי בנזין: ימשיכו להניע מכוניות בעשור הקרוב ()
    מנועי בנזין: ימשיכו להניע מכוניות בעשור הקרוב

     

    "הטכנולוגיה של מכוניות חשמליות פשוטה", מסביר ארנס. "אבל הלקוחות עוד לא מוכנים לרכוש את הטכנולוגיה הזו. יש שתי בעיות עיקריות כרגע - טווח נסיעה מוגבל, וזמן טעינה ארוך". לדבריו, גם המחיר של מכוניות חשמליות בעייתי, בגלל מחירן הגבוה של הסוללות. הוא מוסיף כי בעיית המחיר הופכת את מכירותיהן של מכוניות חשמליות לתלויות בסובסידיה שמעניקות ממשלות ברחבי העולם, ולכן הצלחתן נתונה לחסדי הפוליטיקה.

     

    תא-דלק יותר טוב מסוללה

    בזמן שיצרניות כמו רנו, ניסאן, ב.מ.וו ופולקסווגן שוקדות על פיתוח מגוון כלי רכב חשמליים - חלקם כבר נמכרים, וחלקם ישווקו בשנתיים הקרובות - ביונדאי מגלים עניין רב יותר בכלי רכב בעלי הנעת "תאי-דלק". שיטת ההנעה החלופית מבוססת על ייצור חשמל מתגובה כימית בין מימן וחמצן, ומוכרת היטב בתעשיית הרכב כבר שנים ארוכות. למעשה, גם עבור יונדאי לא מדובר בטכנולוגיה חדשה, וכבר בעשור הקודם הציגה היצרנית מכוניות תצוגה שצוידו בטכנולוגיה המתקדמת.

     

    בשנה הקרובה תחל יונדאי בייצור מוגבל של גרסת תאי-דלק לרכב הפנאי הפופולארי, ה-ix-35. טווח הנסיעה נאמד ביותר מ-500 ק"מ, וביונדאי מתגאים בכך שאב-טיפוס של כלי הרכב הניסיוני עבר בהצלחה מבחנים מפרכים, אשר חלקם נערכו בתנאי מזג אוויר קיצוניים. במרכז המחקר והפיתוח של היצרנית מסבירים כי טווח הנסיעה - עקב אכילס של כלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית - בכלי רכב המצוידים בתאי-דלק, מושפע פחות מתנאי מזג האוויר, לעומת סוללות ברכב חשמלי המאבדת יעילות בתנאי קור למשל.

     

    גרסת תאי הדלק של ix35: תעלה 50 אלף דולר ב-2015 ()
    גרסת תאי הדלק של ix35: תעלה 50 אלף דולר ב-2015

     

    אולם חשוב להדגיש כי שלא כמו כלי רכב חשמליים, שכבר נמכרים בשווקים רבים בעולם, כלי רכב המצוידים בתאי-דלק אינם צפויים להפוך בשנים הקרובות לחלופה מסחרית ראויה להנעה באמצעות בנזין ודיזל. ביונדאי מסבירים כי שתי בעיות עיקריות ניצבות בפני הטכנולוגיה: תשתית מצומצמת לתדלוק במימן, ומחיר גבוה משמעותית מזה של כלי רכב מקבילים המצוידים במנוע בנזין. ביצרנית מעריכים כי ב-2015 תעלה גרסת תאי-דלק של ה-ix35 כ-50 אלף דולר - יותר מכפול ממחירה הבסיסי של גרסת הבנזין.

     

    מובילה טכנולוגית, כמו אפל? 

    עד שיגיעו שיטות מתקדמות של הנעה חלופית, יונדאי מציעה הנעה היברידית - שילוב של מנועי חשמל ובנזין. בארה"ב כבר נמכרת גרסה היברידית של הסונטה, שמחירה ההתחלתי גבוה ב-5,000 דולר בלבד מזה של הסונטה הבסיסית. אלא שהגעתה של יונדאי לשוק ההיברידי המתפתח, הייתה מאוחרת ומעמידה אותה בעמדת נחיתות מול חלוצת השימוש בהנעה היברידית - טויוטה.

     

    "איחרנו להיכנס למירוץ ההיברידי", מודה סגן הנשיא קים. "בשנים הראשונות היינו אלה שהולכים בעקבות האחרים, אבל מעתה אנחנו רוצים להיות המובילים". ארנס מיחסי הציבור מוסיף כי "אנחנו באמצעו של שינוי - הדבקנו את המתחרים, וכעת אנחנו רוצים להוביל". בכירים ביונדאי אומרים להידמות לענקית הטכנולוגיה אפל - לדבריהם, החברה האמריקאית משמשת עבורם דוגמה למובילה טכנולוגית שזוכה לאהבת הצרכנים.

     

    האם תצליח יונדאי להגשים את שאיפתה להידמות לאפל? ניסיון השנים האחרונות מלמד שהיצרנית הקוריאנית מצליחה לרוב לעמוד ביעדים ששמה לעצמה, ולראייה - הצלחתה להתברג בין חמש יצרניות הרכב הגדולות בעולם. אבל הביקור במרכז המחקר והפיתוח של יונדאי בקוריאה, מותיר סימן שאלה באשר ליכולותיה להפוך למובילה טכנולוגית, שתתווה את הדרך עבור התעשייה כולה.

     

    עדות לכך אפשר למצוא ביחסה של יונדאי ל"ניידות אישית" - פתרון תחבורה אישיים וידידותיים לסביבה, שמטרתם העיקרית היא להתמודד עם בעיות הניידות הקשות בערים ומגה-ערים. אמנם הנושא נמצא בחיתוליו, אך יותר ויותר יצרניות מובילות מקדישות לכך משאבים. אלא שנראה כי ביונדאי, כמו במקרה של הנעה היברידית, מחכים לראות מה יעשו אחרים. בתשובה לשאלה האם בכוונת היצרנית לקדם פרויקטים שיעסקו בניידות אישית, ענה סגן הנשיא בפשטות: "לא".

     

    הכתב היה אורח חברת יונדאי בקוריאה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סגן נשיא בכיר ביונדאי, סונג-טאק קים
    גרסה היברידית ליונדאי סונטה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים