שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רגישים לחלב? 8 עצות שיעזרו לכם להתגבר

    שבועות הוא חג קשה במיוחד לרגישים לחלב. בין אם אתם סובלים מרגישות ללקטוז, סוכר החלב, או לאלרגיה לחלבוני החלב, יש מה לעשות כדי להקל עליכם בחג ובכלל. דיאטנית ורוקחת מסבירה

    חמישה אחוזים מהילדים בישראל סובלים מרמות שונות של אלרגיה לחלבוני החלב, אשר מופיעה בדרך כלל בילדות וחולפת עד גיל 5. בנוסף, קרוב ל-70% מהאוכלוסייה לוקים באי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) ברמה כזו או אחרת. בשני המקרים נאלצים להיזהר מאכילת מוצרי חלב ובדרך כלל זקוקים לתחליפים ולהשלמת הסידן באמצעות נטילת ויטמינים ותוספי תזונה.

     

    רוצים עוד עצות בריאות? היכנסו לערוץ פארם נט

     

    טוב או רע לנו? כתבות נוספו על חלב :

     

    מקורה של אלרגיה למוצרי מזון בתגובה לא רצויה של מערכת החיסון לאחד או יותר ממרכיבי המזון, ובמקרה של אלרגיה לחלב, במפגש עם אחד החלבונים שבו. היא באה לידי ביטוי בעיקר במערכת העיכול, הנשימה והעור, אך עלולה להתבטא גם במערכת העצבים וברקמות נוספות. בילדים הסימנים האופיניים יותר הם נזלת ואסתמה. הסובלים מאלרגיה למזון בכלל ולחלב בפרט עלולים לסבול מפריחה בעור, שלשולים, עצירות, הקאות ואפילו הלם וחשש לסכנת חיים.

     

    אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) לעומת זאת, היא מחסור בפעילות האנזים לקטאז שנמצא במעי הדק ואחראי לפירוק הלקטוז. הוא נוצר בארבעה מקרים, הראשון הוא מצב נדיר בו תינוקות נולדים ללא לקטאז והתפתחותם מתעכבת, בשני מתפתח אצלם מחסור בגיל הילדות, לרוב גיל שלוש, בשלישי אנשים בגילים מאוחרים יותר סובלים ממחסור שמתפתח בעקבות מחלות במערכת העיכול וברביעי יש אנשים שפוחת ייצור האנזים עם הגיל. 

     

    אי סבילות ללקטוז מתבטאת בכאבי בטן, שלשולים וריבוי גזים. חשוב לציין שחומרת התסמינים שונה מאדם לאדם לפי מידת החסר באנזים.

     

    קבלו עצות שיכולות לעזור להתמודד עם הרגישות לחלבון, או עם החסר באנזים. שימו לב, חשוב לפנות לרופא ולהיבדק כדי לוודא מאיזו משתי הבעיות אתם סובלים, אם בכלל, לפני שמתחילים לקחת את התוספים המתאימים ספציפית למצבכם:

     

    טיפים לסובלים מאלרגיה לחלב ו/או מאי סבילות ללקטוז: 

    1. לקרוא את המרכיבים

    הסובלים מאלרגיה מוכרחים להימנע ממוצרי חלב ולהיזהר בעיקר ממוצרים שעלולים להכיל "עקבות חלב" או שייוצרו בפסי ייצור חלביים. יש לשים לב למוצרים כמו דגני בוקר, רטבים למיניהם, ממתקים וחטיפים ומרגרינה, שעל פניו הם נטולי חלב אך עלולים להכיל שאריות חלב.

     

    2. ייעוץ לתוספי תזונה

    לסובלים מאלרגיה לחלב מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית שתתאים תפריט עם תחליפי חלב ושילוב תוספי תזונה. בשוק קיימים תוספי סידן המכילים בדרך כלל 600 מ"ג סידן. כיוון שההמלצה היא לצרוך 1000 מ"ג סידן ביום לאדם מבוגר ניתן להשלים את החסר באמצעות אכילת מזונות עשירים בסידן, דוגמת סרדינים, טחינה, אגוזים, שקדים ועוד.

     

    3. קחו גם ויטמין D

    מומלץ ליטול סידן בשילוב ויטמין D כיוון שהוא מסייע לספיגת הסידן במערכת העיכול ולהטמעת הסידן בעצמות. כיום ניתן למצוא תוספי תזונה המכילים את שני המרכיבים. יש לבדוק שכמות הוויטמין D בתוסף עם הסידן מספקת, אם לא יש להוסיף את הוויטמין D בנפרד.

     

    4. כדורים להשלמת האנזים החסר

    אי סבילות ללקטוז נגרמת בדרך כלל ממחסור של לקטאז. ניתן לפתור זאת באמצעות תוספי תזונה, כגון "לקטאז", "לקטאזין" ו"לקטוקל", שמכילים את האנזים הבעייתי שתפקידו לפרק את הלקטוז. יש ליטול את התוסף רק לפני שאוכלים חלב או מוצריו, אין צורך לקחת אותו על בסיס קבוע.

     

    5. מוצרי חלב דלי לקטוז

    לאנשים הסובלים מאי סבילות ללקטוז (רגישות לחלב) מומלץ לנסות ולבדוק השפעת צריכת מוצרי חלב דלי לקטוז כמו חלב דל לקטוז (נמכר ברוב הסופרים), יוגורט ומוצרי חלב נוספים שמסומנים כדלי לקטוז על גבי האריזה. גם שוקו ניתן להכין מחלב דל לקטוז.

     

    בידקו אם אתם רגישים ללקטוז, או סובלים מרגישות לחלבון החלב, כדי לטפל נכון (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
    בידקו אם אתם רגישים ללקטוז, או סובלים מרגישות לחלבון החלב, כדי לטפל נכון(צילום: shutterstock )

     

    6. מוצרי חלב מוצקים

    ככל שמוצרי החלב מוצקים יותר יש בהם פחות לקטוז, לכן גם מי שמתקשה לפרק אותו יוכל לאכול למשל גבינה צהובה קשה שמכילה מעט לקטוז. בנוסף, יוגורט ביו מכיל פחות לקטוז ביחס למוצרי חלב אחרים ולכן גם הוא עשוי להוות פתרון.

     

    7. לגוון חלב עם מוצרי מזון נוספים

    חשוב לדעת, שגם אנשים רגישים ללקטוז מסוגלים לצרוך במהלך היום כמות קטנה שלו, כשהוא לא נלקח בבת אחת אלא מחולק במהלך היום. למשל, מומלץ לחלק כוס חלב למספר כוסות קפה או תה עם חלב במהלך היום, כך נצרוך כמות לקטוז שהגוף יכול לפרק.

     

    בנוסף, כשמזונות שמכילים חלב מהווים מרכיב מארוחה הכוללת פחמימות חלבונים ושומנים הם נסבלים טוב יותר מאשר כשצורכים אותם לבד. חשוב לציין, שבכל מקרה הכמויות משתנות בהתאם למידת הרגישות.

     

    8. אם אפשר, אל תוותרו על חלב לגמרי

    חלב ומוצריו (ממקור של בקר וצאן) הם אוצר תזונתי, המספק לנו

    חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצה D , A, B ומינרלים שהעיקריים בהם: סידן, אשלגן, מגנזיום, אשלגן ואבץ. חלב ומוצריו הם גם מזון לחיידקי המעיים החיוביים המגנים ושומרים על בריאות המעי ולכן לא מומלץ לוותר עליו לחלוטין.

     

    כמו כן, שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום כחלק מתזונה מאוזנת חשובה לירידה ושמירה על משקל תקין. גם אצל ילדים יש לו חשיבות, שכן תזונה עשירה בסידן בשלבי חיים מוקמים מאפשרת בניית מסת עצם והורדת סיכוי לשברים בגלל אוסטיאופורוזיס, מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם, בגילי 50 ומעלה בהמשך החיים.




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מוצרי חלב, לא כולם יכולים ליהנות מהם באותה קלות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים