שתף קטע נבחר

מדריך צילום: ארכיטקטורה וצילום פנים

הכל עניין של פרספקטיבה: במדריך הבא ננסה להבין איך אפשר לצלם בניין גדול מבלי לעוות את צורתו, ואיך לגרום לחדר להיראות גדול יותר בתמונות

צילומי ארכיטקטורה ופנים הם נישה מאוד ייחודית ומעניינת בעולם הצילום. לרוב ניתן למצוא יותר צלמי אופנה, טבע, בעלי חיים ופורטרטים ופחות צלמים שאוהבים לצלם בניינים, מטבחים, חדרים ומזנונים. צלם ארכיטקטורה הוא צלם המשלב ראיה צילומית ייחודית עם הבנה גדולה של אור וידע טכני מעמיק. עובדה זו אינה אומרת שהצלם החובב לא יכול גם הוא לצלם ולהתנסות בסוג צילומים זה.

 

עוד מדריכי צילום:

 

 

פרספקטיבה

פרספקטיבה היא הנראות של מרחק בין אלמנטים שונים בתמונה. מה זאת אומרת? כאשר אנחנו מסתכלים בעין בלתי מזוינת אנו רואים את העולם ואת הדברים הקיימים סביבנו בצורה הטבעית ביותר. פרספקטיבה זאת נקראת "פרספקטיבה נורמלית". ישנן עוד שתי פרספקטיבות: "פרספקטיבה שטוחה" ו"פרספקטיבה עמוקה". על הסוג השני נרחיב בהמשך.

 

 (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

כעת, דיימנו שאתם הולכים ברחוב ולפתע רואים מבנה גדול ומרשים. אתם מצלמים אותו וממשיכים הלאה. אבל רגע, בואו נבן מה קורה פה מבחינת צילום. כיוון שאנו עומדים ברחוב ומעוניינים להכניס את כל המבנה לתמונה, אנו נאלצים להסיט את המצלמה ולשנות את הזווית שלה (מישור החיישן) אל מול המבנה בכדי שכל המבנה יכנס לפריים. נהדר,  יש לנו תמונה של כל המבנה, אבל מה - הוא חסר פרספקטיבה. ליתר דיוק - הפרספקטיבה שלו מעוותת והוא עם נטייה ליפול אחורנית.

אז מה הפתרון? כמו כל בעיה צילומית הפתרון נחלק לשניים: בעיות שפותרים בשטח (עדיף) או בעיבוד לאחר מכן.

  

פתרון בשטח: ישנן עדשות מיוחדות (ברגע שתחליטו שאתם רוצים אחת כזאת סביר להניח שמנהל הבנק לא יהיה חבר שלכם יותר) שנקראות עדשות "תיקון פרספקטיבה" או באנגלית: " TILT SHIFT LENS". בעדשות אלו ניתן "לכופף" את העדשה במרכזה ועל ידי כך למקם את החיישן של המצלמה בזווית מקבילה למבנה שאותו אנחנו מצלמים. פתרון נוסף שישיג את אותה התוצאה יהיה למצוא מבנה באותו הגובה, לעלות למרכזו ולצלם משם את המבנה שלנו (מה שלא תמיד אפשרי לצערנו).

 

 (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

פתרון בעיבוד לאחר הצילום: תיקונים בבית במחשב או במילים אחרות- פוטושופ לעזרתנו. בפוטושופ ישנם כלים שכל ייעודם הוא לתקן את הבעיות אשר נוצרו לנו בשטח, שלא יכולנו לפתור. אחד הכלים האלו נקרא "lens correction". בכלי זה ניתן על ידי הזזה של המכוונים "ליישר" חזרה את המבנה שנפל לנו. כמו כן, לחובבי LIGHTROOM יש פתרון אלגנטי לא פחות המשתמש באותם הכלים ומגיע לתוצאות מצוינות. שמו, גם כן, ניחשתם נכון, lens" correction".

 

לפני תיקוני פרספקטיבה (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
לפני תיקוני פרספקטיבה(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

אחרי תיקוני פרספקטיבה (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
אחרי תיקוני פרספקטיבה(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

 

אור

כאשר אנו מצלמים את המבנה מבחוץ אנו תלויים באור השמש. במזג האוויר הישראלי הטיפוסי לאורך רוב שעות היום נוצרים לנו צללים קשים שכדאי שנתייחס אליהם ונשתמש בהם בהתאם בכדי שיוסיפו עניין למבנה שלנו. במידה והם מפריעים הפתרון הוא לצלם באור ראשון או אחרון כשהצללים לא קשים וארוכים, אלא כשהאור עוטף את המבנה ומאיר אותו בצורה אחידה.

 

 (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

בצילומי פנים אנו צריכים להתחכם מעט יותר. האור שמגיע מבחוץ חזק בהרבה מהאור הקיים בחדר. לעין שלנו, בשונה מהמצלמה, יכולת פנומנאלית לראות את החדר ואת החלון החוצה באותה רמת בהירות. בשונה מהעין האנושית, המצלמה אינה מסוגלת בתמונה אחת בודדת להכיל את החלקים הבהירים ביותר (אור מהחלון) ואת פנים החדר הכהה ביותר בו זמנית. נושא זה קשור להבדל בטווח הדינמי בין העין האנושית והמצלמה הפתרון לבעיה זאת נחלק גם הוא לשני שלבים.

 

אור חיצוני חזק יותר מהפנים (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
אור חיצוני חזק יותר מהפנים(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)

 

תמונות לאחר עיבוד – תאורה אחידה בחלל החדר (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.) (צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
תמונות לאחר עיבוד – תאורה אחידה בחלל החדר(צילום: רני מושקוביץ, גליץ.)
 

 

פתרון בשטח: אם יש לנו אפשרות להוסיף תאורה לחדר כדוגמת פלאשים חיצוניים, פנסים או כל מקור תאורה שיצליח להאיר את פנים החדר בצורה שווה לאור הנכנס מהחלון אזי התוצאה שתתקבל תהיה תאורה אחידה (בהנחה שזו התוצאה הרצויה לנו).

 

פתרון בעיבוד לאחר הצילום: נצלם מספר תמונות של החדר מראש (רצוי שיהיו על חצובה כמובן) ובכל תמונה נבחר להתייחס לחלק אחר מהחדר ולתאורה שבו. נקבל תמונה שבה האור מהחלון לא דומיננטי, תמונה נוספת שהאור הפנימי מאיר בצורה טובה את החדר וכולי. נחבר את התמונות הללו יחדיו בפוטושופ או בPhotomatix"" לכדי תמונה אחת שבה החדר והחלונות מוארים בצורה אחידה. טכניקה זאת נקראת "שילוב חשיפות" או כמו שהרבה מכירים אותה HDR - High Dynamic Range.

 

לצלם בצימר

אם נרצה לצלם את החדר ולהציג אותו בפרספקטיבה נורמלית נצטרך להשתמש באורך מוקד שייתן לנו נראות רגילה. על מצלמת DSLR 35 מ"מ בעלת חיישן בגודל מלא אורך המוקד הנבחר יהיה 50 מ"מ, על מצלמת DSLR בעלת חיישן קטן יותר, לדוגמא ניקון 90D או קנון D550, אורך המוקד יהיה 35 מ"מ. במצלמות הקומפקטיות אורך המוקד שייתן לנו את זווית הראיה הנורמלית לרוב יהיה 8 מ"מ.

 

באורך מוקד זה תיווצר לנו בעיה כיוון שכך נצליח לצלם רק חצי, רבע, ואולי אף שמינית מגודל החדר האמיתי. מה עושים? הולכים אחורנית. כמה אחורנית? עד הקיר. ועדיין לא תמיד זה מספיק. הפתרון הוא לבחור אורך מוקד קצר יותר (זום אאוט) ואז נקבל יותר פרטים מהחדר. פעולה זאת תגרום לפרספקטיבה שלנו להשתנות וחלל החדר יראה גדול יותר ממה שהוא במציאות. ככה הצימר שלנו נראה גדול יותר ממה שהוא באמת.

  

עוד כמה טיפים לצילום ארכיטקטורת פנים וחוץ:

  • מומלץ לבצע את הצילומים על גבי חצובה או כל משטח יציב אחר.
  • רצוי לבחור צמצם סגור יחסית (מספרי F גבוהים) בכדי שכל הפרטים יהיו באותה רמת חדות.
  • חשוב להתייחס לאור ולכיוון ממנו הוא מגיע.
  • בחירה נכונה של איזון לבן תיתן לנו את הגוונים הנכונים של התמונה.
  • וכמו תמיד- ליהנות מהצילומים ולשתף את האחרים...

 

רני מושקוביץ הוא צלם ומדריך בגליץ בית ספר לצילום

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רני מושקוביץ, גליץ.
בונים בניינים
צילום: רני מושקוביץ, גליץ.
צילום: גדי אהד
גליץ
צילום: גדי אהד
מומלצים