שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יבואנית סובארו בקשיים - האם זה הסוף?
    177 מיליון שקלים הפסידה יפנאוטו, בעלת השליטה ביבואנית סובארו לישראל, ב-14 רבעונים רצופים. מה בעצם קרה למי שהייתה מלכת המכירות של שנות ה-80, איזה סיכוי יש לה לשרוד, ומי יראה בקריסתה הוכחה כי שוק הרכב המקומי מבריא

    האם מלכת שוק הרכב לשעבר עומדת בפני פשיטת רגל? יפנאוטו, בעלת השליטה ביבואנית סובארו, מובילת טבלת המכירות הבלתי-מעורערת בשנות ה-80, דיווחה לאחרונה על הפסד של כ-9.7 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2012. לא מדובר אמנם בסכום עתק, והפסדים מזדמנים אינם נדירים בשוק הרכב המקומי, אך הפסד זה מלמד על בעיה חמורה הרבה יותר מתוצאה עסקית לא מחמיאה.

     

    שכן ההפסד הרבעוני המדווח של יפנאוטו הוא ה-14 ברציפות. במילים אחרות, מאז סוף 2008 צברה בעלת השליטה ביבואנית רק הפסדים, המגיעים לכ-177 מיליון שקל. בכירים בשוק הרכב אומרים ל-ynet כי ספק אם בתנאי השוק הנוכחיים, תוכל היבואנית עצמה לשרוד לאורך זמן.

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

     

    סובארו XV: האם תשפר את מצב היבואנית? (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
    סובארו XV: האם תשפר את מצב היבואנית?(צילום: רונן טופלברג)

     

    כדאי לזכור כי יש הרואים בפשיטת רגל אפשרית של יבואנית, דווקא צעד בריא עבור שוק הרכב המקומי. יו"ר הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, ירון זליכה, טוען כי מצב שבו יבואניות רכב אינן פושטות רגל, מעיד על היעדר תחרות. בישיבה שנערכה לאחרונה בוועדת הכלכלה, הסביר כי "שוק שבו אף (אחד) לא פושט את הרגל זה שוק חולה, זה שוק שאין בו תחרות... שוק שבו אף אחד לא פושט את הרגל זה שוק כבול".

     

    מחברת יפנאוטו נמסר כי "יבואנית סובארו בישראל הינה חברה פרטית, ולפיכך אינה מפרסמת את תוצאותיה הכספיות. יפנאוטו-רכב הינה חברה בעלת חוסן כלכלי ונכסים רבים ותמשיך לפעול ביתר שאת בשוק הרכב בישראל. יודגש כי ביפנאוטו-רכב לא נרשמו הפסדים בכל הרבעונים המדוברים".

     

    השנים היפות - נתח שוק של 40%

    בשנות ה-80 שלטה סובארו בשוק הרכב הישראלי ללא תחרות של ממש. כמעט ארבע מכל עשר מכוניות שנמכרו הייתה מתוצרתה - נתח שוק עצום בכל קנה מידה. אלא שעם תחילת הייבוא של מותגים יפנים מתחרים, כמו מיצובישי ומאזדה, החל מעמדה להיחלש.

     

    כבר בשנות ה-2000 מצאה עצמה היבואנית הרחק מצמרת השוק, ובסופן החלה להתרסק. מאז ספטמבר 2008 ועד היום, במהלך לא פחות מ-42 חודשים ברצף, רשמה היבואנית הפסדים.

     

    היקף מסירותיה כיום מעיד היטב על היחלשותה. את שנות ה-2000 התחילה עם מכירות של כ-3,500 יחידות, אך ב-2005 התאוששה והגיעה לכ-6,000 יחידות בשנה. ב-2007 מכרה 10,000, אלא שמאז נרשמת ירידה דרמטית, דווקא כאשר השוק הולך וגדל. ב-2010 מכרה כ-4,600 מכוניות, ואשתקד רק 3,211. הרבעון הראשון של השנה הוא כנראה הגרוע שידעה סובארו בישראל - פחות מ-500 מכוניות מתוצרתה נרכשו - קצב של כ-2,000 מכוניות בשנה.

     

    זליכה: "שוק שבו אף אחד לא פושט את הרגל זה שוק חולה" (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
    זליכה: "שוק שבו אף אחד לא פושט את הרגל זה שוק חולה"(צילום: אלכס קולומויסקי)

     

    אז מה בעצם קרה?

    הסיבות לדעיכת היבואנית רבות - חלקן נוגעות ליצרנית, אחרות ליבואנית, וחלקן נובעות מגורמים חיצוניים. אי אפשר להתעלם למשל מהיצע הדגמים המיושן יחסית של סובארו, המתקשה להתמודד מול יריבות מודרניות מיפן, קוריאה ואירופה. אמנם לאחרונה החלה היבואנית בשיווק רכב פנאי חדש (XV), ובקרוב תגיע גם מכונית ספורטיבית חדשה (BRZ), אלא שבשני המקרים מדובר במכוניות נישה, והיקף המכירות הצפוי אינו יכול לכסות על חסרונן של מתחרות מודרניות בקטגוריות החשובות - משפחתיות קטנות, סופר-מיני ומיני. 

     

    לכל אלה נוסף בשנה שעברה אסון הטבע ביפן, שפגע קשות בכל היצרניות המקומיות - אך בעיקר ביצרניות קטנות המרכזות את עיקר פעילותן במדינה, כמו סובארו ומאזדה. לצרות תרם משמעותית גם המטבע היפני, שמתחזק כבר תקופה ארוכה ומקשה על היבואנית להתחרות בשוק הישראלי - ובעיקר מונע ממנה מלהציע הנחות של 20% ואף יותר, כמקובל בשוק הליסינג. ביפנאוטו מבהירים כי הירידה הדרמטית בהיקף המסירות מתחילת השנה, נובעת "בשל צמצום מדיניות ההנחות ללקוחות מוסדיים, בין השאר כתוצאה ישירה של עלייה חדה בשער הין היפני".   

     

    ולבסוף, אי אפשר שלא להזכיר את חוסר היציבות הניהולית ממנה סבלה היבואנית בשנים האחרונות. גם לכך מיוחסת השפעה על חוסר הצלחתה להתמודד עם השינויים המהירים שפוקדים את שוק הרכב המקומי בשנים האחרונות.

     

    יפנאוטו ממש לא לבד

    דו"חות רבעוניים נוספים שפורסמו בימים האחרונים, מעידים כי התקופה הנוכחית קשה גם לחברות גדולות משמעותית מבעלת השליטה ביבואנית סובארו. קחו למשל את UMI, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס (שברולט, ביואיק וקדילאק), אשר סיימה את הרבעון הראשון עם רווח של כמיליון שקל בלבד, וירידה של לא פחות מ-41% במספר המכוניות שמכרה (כ-2,900).

     

    גם בענף הליסינג ניכרים סימני התקופה. חברת קרדן רכב, בעלת זיכיון אוויס בישראל, דיווחה כי הפסידה כ-8.3 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת רווח כ-10 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

     

    חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל, חברת שלמה החזקות (לשעבר ניו-קופל), הרוויחה בשלושת החודשים הראשונים של השנה סכום של כשני מיליון שקל בלבד - פחות מאחוז מסך ההכנסות שלה בתקופה. בחברה מסבירים כי הסיבה העיקרית לירידה ברווחים היא "התחרות הגבוהה בענף", או במילים אחרות, ענף הליסינג ושוק הרכב החדש.

     

    בענף הליסינג אכן ניכרת תחרות עזה מתמיד, שגורמת לשחיקה מתמשכת ברווחיות. בנוסף, תחרות גוברת בשוק הרכב גורמת לירידת מחירים בחלק מהדגמים, וכתוצאה מכך גם לירידה במחירי מכוניות משומשות. ירידת מחירים זו פוגעת במקור הכנסה עיקרי של חברות הליסינג - מכירת מכוניות משומשות ללקוחות פרטיים.

     

    עדות עדכנית לתחרות הגוברת בשוק, אפשר לראות בגל הנחות שפוקד לאחרונה את אולמות התצוגה. רק בשבוע שעבר הודיעו ארבעה מותגים על תחילת שיווק

    של שלל דגמים מוזלים. פיז'ו וסיטרואן הפחיתו אלפי שקלים ממחירי המכוניות הקטנות, ויבואנית פיאט הוזילה את כל דגמיה בשיעור של עד 17%. בנוסף, אופל הודיעה על תחילת השיווק של גרסה מוזלת של הקורסה, שמחירה - 78 אלף שקל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רבעון קשה גם לחברות הליסינג
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים