שתף קטע נבחר
 

אואן קולפר: "קומיקס טוב הוא יצירה ספרותית"

אחרי שכבש את ספרות הנוער העולמית בזכות "ארטמיס פאול", החליט אואן קולפר להפוך את סדרת הספרים לרומנים גרפיים, למרות שהוא לא באמת יודע לצייר - אבל כן חושב דרך ריבועים של קומיקס: "רומנים גרפיים הם דרך טובה לפתות סרבני קריאה"

בעקבות הצלחת סדרת "הארי פוטר" שכתבה ג'יי.קיי. רולינג ראו אור ספרים רבים בעלי אפיונים פנטסטיים לנוער, אך מעטים מהם צלחו את מבחן הזמן של העשור האחרון ותפסו מקום של כבוד במדף הספרים של הקוראים הצעירים. סדרת "ארטמיס פאול" (הוצאת כנרת) מאת הסופר האירי אואן קולפר, שהחלה את דרכה ב-2001, היא אחת הדוגמאות הבודדות לסדרת ספרים אינטליגנטית, מקורית ומעניינת שהמשיכה את גל ספרות הפנטזיה, על רבדיה השונים, ואף העניקה לה תרומה נכבדת.

 

 

לאחר שראה אור הספר השישי בסדרה, "פרדוקס הזמן", פרסם קולפר עיבוד של הספר שפתח את הסדרה כרומן גרפי. הרומן זכה להצלחה רבה ולשבחים מקיר לקיר. על עיבוד הרומן אחראי אנדרו דונקין, והאיורים של של ג'יאווני ריגאנו. לכבוד פרסום הרומן הגרפי בעברית, שוחחנו עם קולפר, בניסיון להבין את סוד קסמו של ארטמיס פאול: תחבולן וגאון בן 12, שבחר בחיי פשע ומתמודד עם מאבקים ומלחמות בין עולם בני-האדם לעולם הטכנולוגי המתקדם והפלאי של הפיות. בנוסף לספר זה, בקרוב עתיד לראות אור הרומן הראשון של קולפר למבוגרים בשם "מקורקף". 

 

"ארטמיס פאול". בין המעניין לנתעב (עטיפת הספר) (צילום: עטיפת הספר) (צילום: עטיפת הספר)
"ארטמיס פאול". בין המעניין לנתעב (עטיפת הספר)

 

"ארטמיס נמצא על הקו הדק שבין מעניין לנתעב", מספר קולפר אודו הרומן הגרפי. "מבחינה היסטורית, קוראים תמיד אהבו אנטי-גיבור וקיוו שיהפוך לאדם טוב יותר. זה תופס לגבי הקלברי פין כמו לבארט סימפסון. אני חושב שהקוראים אוהבים את ארטמיס ומרותקים אליו בגלל שהוא כל כך לא רגיל, אבל עם זאת, הם מזהים שבתוך תוכו הוא בסך הכל ילד, ומקווים שיום אחד הוא יצליח להבין שחיים של פשע הם לא מה שיגרמו לו אושר".

 

מדוע החלטת ליצור רומן גרפי לסדרת "ארטמיס פאול"?

 

"מאז ומעולם אהבתי רומנים גרפיים, וכאיש צעיר, השאיפה שלי היתה לכתב ולאייר רומנים גרפיים משלי. למרות שהבנתי שאין לי את המיומנות להשיג זאת, אני עדיין חושב בפורמט של ריבועי קומיקס. לכן, ברגע ש'ארטמיס' זכה להצלחה, כיוננתי לפרסום גרסה גרפית של הסדרה. אמנם נשארנו נאמנים מאוד לרומן, אך השתדלתי להיות גמיש, באופן התאמת הסיפור למדיום החדש".

 

לאייר דרך המייל

לא בכדי מציין קולפר כי מדובר בעבודה משותפת. על עיבוד הספר הראשון לרומן גרפי עבד עם אנדרו דונקין, מחבר ספרי נוער ורומנים גרפיים, אשר יצר בין השאר את הקומיקס ל"האביר האפל" של באטמן. על האיורים של הרומן אחראי המאייר ג'יאווני ריגאנו, גם הוא בעל ניסיון רב, הכולל עבודה על ספרי "משפחת סופר-על" ו"שודדי הקריביים" של דיסני. קולפר מספר כי לא היו קווים מנחים בעבודה של השלושה, כי אם הפריה הדדית.

 

"אנדרו הוא חבר קרוב וג'יאווני הפך גם כן לכזה, ולמרות שמעולם לא פגשתי אותו במציאות, החלפנו מאות מיילים בשבוע. כולנו היינו מלאי תשוקה לגבי הספר וברגע שעברנו את שלב תיאור הדמויות הכללי, היה תענוג לעבוד איתם".

 

מתוך הרומן הגרפי. מתמודד עם דמיונם של הקוראים (איור: ג'ובאני ריגאנו ופאולו למנה) (ג'ובאני ריגאנו פאולו למנה) (ג'ובאני ריגאנו פאולו למנה)
מתוך הרומן הגרפי. מתמודד עם דמיונם של הקוראים (איור: ג'ובאני ריגאנו ופאולו למנה)

 

בנוגע לכתיבת סדרת הרומנים, קולפר מבהיר כי אין לו עקרונות מנחים. "לעתים, שם הספר יכונן את אופן הכתיבה שלי ובמקרים אחרים, עולה במוחי דמות שבה אני מחליט להתמקד. בספר 'פרדוקס הזמן' לדוגמא, ידעתי שאני רוצה להעמיד את ארטמיס במצב של יריבות עצמית (להילחם נגד עצמו), והיה עלי למצוא דרך לעשות זאת. חשוב לי שכל ספר יהיה מפתיע כקודמו, וקשה מאוד לשמור על אלמנטים של הפתעה בסדרת ספרים.

 

"הקוראים רוצים את המוכר והידוע מהספרים הקודמים, אך גם את אלמנט ההפתעה וההתרגשות שבו פגשו כאשר גילו לראשונה את הסדרה. אני מנסה לשמור על גורם ההפתעה על ידי מסירת סיפור שונה לגמרי בכל ספר".

 

לאור הצלחת הרומן הגרפי, ראה אור ב-2009 ספר גרפי נוסף, המבוסס על הרומן השני בסדרה, והשנה עתיד לראות אור הרומן השלישי. כיוון שמדובר בעיבוד שיש בו אלמנטים ויזואליים לטקסט מוכר, קולפר מסביר כי היתה סכנה שהרומן הגרפי לא יהיה תואם לדמיון של הקוראים. "היה עלי לקבל זאת כחלק מהתהליך, ואני מקווה שהקוראים יוכלו לראות את שתי היצירות כנפרדות - כמו עיבוד קולנועי, למשל".

 

מהם היתרונות של הרומן הגרפי? האם הוא מתאים יותר לקורא העכשווי?

 

"תמיד אהבתי את הברק של הרומן הגרפי", הוא מבהיר, "ואת ההנאה הפיזית מהצבעים. קומיקס טוב הוא יצירת אמנות עם ספרות. יש ברשותי אוסף גדול של קומיקס, וכולי תקווה שאספנים יאמצו את סדרת 'ארטמיס' לאוסף שלהם. בנוסף לכך, מנקודת מבט של מורה, רומנים גרפיים הם דרך טובה לפתות סרבני קריאה לעבר הספרים".

 

"ארטמיס פאול - פרדוקס הזמן". גיבור רע באווירה טובה (עטיפת הספר) (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
"ארטמיס פאול - פרדוקס הזמן". גיבור רע באווירה טובה (עטיפת הספר)

 

קולפר מוסיף כי בילדותו ובבגרותו אהב לקרוא קומיקס ורומנים גרפיים, וכיום הוא נהנה במיוחד מ"Hellboy". בנוסף לכך, חלק מהסופרים האהובים עליו השפיעו על האופן בו הוא ניגש לכתיבת ספרות פנטזיה. "אני מעריך במיוחד את ג'יימס מתיו בארי ומרווין פיק, שכתבו ספרים שהפכו לציוני דרך בספרות הפנטזיה. אני חושב שפיטר פן וטיטוס גרואן הם גיבורים יוצאי-דופן. אך הייתי אומר שהסיבה החזקה ביותר למשיכה שלי לפנטזיה היא סיפורי-עם מהפולקלור האירי, אותם אני מכיר מגיל צעיר מאוד. סיפורים הם חלק גדול מאד מהתרבות האירית, והיתה לי הזכות להכיר סיפורים רבים מפיהם של מורים שאהבו לספרם לתלמידיהם".

 

חצוצרות של סוף

ההערכה הרבה של קולפר למוריו לא נשכחה מליבו וכשהתבגר, החליט לעסוק בעצמו בהוראה בבית-ספר יסודי. הוא נולד ב-1965 בווקספורד שבאירלנד וקודם לכתיבתו לילדים, כתב מחזות וסיפורים. "ארטמיס פאול" היא יצירתו המפורסמת והמצליחה ביותר לקהל צעיר, אשר זיכתה אותו בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית.

 

"זה היה עשור מדהים", הוא מספר. "בכל שנה אני בטוח שההיסטריה תירגע, אך זה לא קורה. חיי היומיום שלי לא השתנו, אך בכל שנה אני טס לכמה חודשים, מגיע למקומות שתמיד רציתי לבקר בהם מסביב לעולם ופוגש את הקוראים של ספריי. זה משונה, אבל אני מעריך כל רגע, מכיוון שאני יודע שזה לא יימשך לעד".

 

בחודש יולי עתיד לראות אור הספר האחרון בסדרת "ארטמיס פאול". יש לך מילות סיכום?

 

"אני חושב שהסיפור מסתיים בתרועת חצוצרות נחמדה ודרמטית, שתשאיר את הקוראים מותשים אך מרוצים. הסיפור הסתיים עבורי, ולא יכולתי לרמות ולהוציא עוד ספרים בסדרה. אני מאמין שזה גם היה פוגע בספרים הקודמים ומחליש אותם". בימים אלו עובד קלפר על סדרה חדשה לבני הנעורים, שתשלב לדבריו "סטים פאנק", מסע בזמן וקומדיית הרפתקאות. כמו כן, החל לכתוב את סדרת ספרי מתח למבוגרים. כיוון שהוא כותב במשך שנים לבני נוער, ונוכח הצלחת הסדרה, ניתן בהחלט לשער כי מופעל על קולפר לחץ רב כסופר.

 

"אני לרוב מרגיש את כובד האחריות כשאני נמצא בשלב התכנון", הוא מספר.

"אבל ברגע שאני מתחיל לכתוב אני נכנס למימד אחר לגמרי ושוכח לחלוטין מהקהל. אני אוהב ליהנות מהתהליך ויהיה לי קשה מאוד לכתוב אם אחשוב כל הזמן על מה מצופה ממני". 

 

בשונה מספרי פנטזיה רבים לבני-נוער, הטוב והרע ב"ארטמיס ופאול" מחליפים צדדים כל הזמן - מאפיין שמתעצם ברומן הגרפי. בשל כתיבתו הקצבית של קולפר, נוצרת תחושה של סיפור פעולה מותח, בו הסוף אף פעם לא ידוע והתפניות מפתיעות ומבדרות. אולי תרומתה הגדולה ביותר של הסדרה לז'אנר, היא האופן בו מתייחס קולפר לקסם ולסיפור הפעולה - אלמנטים ייחודים לו, אותם הוא מעצב בכישרון רב. "קסם ופעולה הם שני הרכיבים העיקריים בסדרה, והם דורשים התייחסות מיוחדת. אני משתדל להחזיק את הקסם ברצועה, לא לתת לו להשתולל, אחרת אין באמת דרמה. הקסם יכול להשיג דברים מסוימים או לפתור עניינים ספציפיים, אך יש גבולות ברורים. קשה מאוד לכתוב פעולה, מכיוון שהקטעים צריכים להיות מיידים ותיאוריים בו זמני".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטיפת הספר
אואן קולפר. שומר על גורם ההפתעה
צילום: עטיפת הספר
לאתר ההטבות
מומלצים