שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות"

מחכים לדו"ח הבא? "יש כבאית מלפני 25 שנה"

בבאר שבע הייתה אמורה לקום תחנת כיבוי חדשה אך בינתיים מסתפקים באבן פינה, בים המלח מטפלים שני כבאים בלבד בשריפות, ברמות נפתלי זמן התגובה עדיין עומד על 40 דקות ובפתח תקווה חסר ציוד. דו"ח אסון הכרמל מצא ליקויים במערך הכיבוי - אבל בשטח יש גם אופטימיות: "אנחנו במקום אחר"

"קיבלנו דיווח על משאית שעולה באש בערבה, אבל לכבאית שיצאה מדימונה לקח שעה להגיע למקום". אם מישהו חשב שדו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל כבר גרם לשינוי דרמטי בהיערכות כוחות הכיבוי, בשטח מתקבלות לעתים עדויות על מציאות אחרת לגמרי.

 

דו"ח המבקר - סיקור מיוחד ב-ynet. לכל הכתבות

44 איש שילמו בחייהם באסון. לסיפורי ההרוגים

 


 

בתחנת הכיבוי בבאר שבע מקווים מאוד שהממצאים הקשים של המבקר מיכה לינדנשטראוס יביאו לשינוי המיוחל, אולם נכון לעכשיו הכבאים מנסים להסתדר עם מה שיש. "יש לנו עדיין בעיות קריטיות", סיפר אחד הכבאים הוותיקים בתחנה. "יש בעיה עם מערכת הקשר, לא יכול להיות שאם מקבלים הודעה על שריפה בים המלח, הקשר עם הכבאים מתנתק מאזור ערד ועד ים המלח".

 

בעיר הייתה אמורה לקום תחנת כיבוי חדשה, אבל בפועל מה שיש בשטח זו רק אבן פינה. הכבאי הוותיק מספר שבתקופה האחרונה חל שיפור במצבת רכבי הכיבוי וכוח האדם, אך לדבריו, אין זה מספיק. בנוגע לאחד האבסורדים בדרום מספר הכבאי כי "באזור ים המלח יש שני כבאים בלבד עם שני רכבי כיבוי, אחד עם מנוף ואחד רגיל. אם פורצת שריפה באחד המלונות, שני הכבאים אמורים לצאת, ואז אין מי שיפעיל את המנוף".

 

"חלק מרכבי הכיבוי מיושנים". התחנה בבאר שבע (צילום: אליעד לוי) (צילום: אליעד לוי)
"חלק מרכבי הכיבוי מיושנים". התחנה בבאר שבע(צילום: אליעד לוי)

 

הכבאי מעיד כי גם בדימונה, מצפה רמון וערד אין מספיק כבאים. "חלק מרכבי הכיבוי ישנים, ואפשר למצוא שם רכבי כיבוי שעלו על הכביש לפני 25 שנה. קיבלנו כלי רכב חדשים, אבל הם לא מספיקים. אם יש תקלה בסירנות או באורות, אין מי שיתקן. חלק מהמערכות ישנות ואין חלפים תואמים. בנוסף, יש בכל האזור מכונאי אחד שצריך לתקן תקלות במעל ל-70-80 כלי רכב".

 

מנגד, מפקד תחנת דימונה דוד לוי נשמע אופטימי. "אני מקווה שהדו"ח יעשה שינוי. בינתיים הכבאות מיישמת את החלק הקשה, מגייסת כוח אדם וקונה כלי רכב. חבל שלפני כתיבת הדו"ח לא דיברו עם הכבאים עצמם. כרגע יש לנו שני כבאים במשמרת כי הצברו חופשות ויש כאלה ששנתיים לא יצאו לחופש. בדרך כלל יש ארבעה. אבל אני אופטימי, אולי זה בגלל שאני אוטוטו הולך הביתה. הלוואי שהדור הבא יקבל את כל התנאים".

 


(צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות")

 

גם באזור הצפון נגלתה תמונה בלתי מעודדת. מפקד איגוד כבאים גליל עליון-גולן, טפסר דני חנניה, אמר: "לצערנו הרב, רק אחרי שקרה פה אסון שירותי הכבאות השתדרגו, אבל לא הכול מוכן וגמור". חנניה מציין כי מאז האסון הוא תוגבר ב-28 כבאים ושבע כבאיות חדשות, אולם הקשיים בשטח עדיין ניכרים. לדבריו, "על גב ההר ברמות נפתלי, זמן התגובה עומד לפעמים על 40 דקות".

 

באיגוד הכבאות בטבריה מתגאים כי צי הכבאיות כולל בתוכו רק רכב אחד משנת 90'. מפקד האיגוד רשף שחר צעירי אמר בסיפוק: "אנחנו נמצאים במקום אחר כרגע, עם המעבר למערכת ממלכתית תחת המשרד לביטחון הפנים. מצבת הכבאים באיגוד עומדת היום על 65 וגם אחרי התקנים שקיבלנו זה עדיין לא עומד בתקן ביחס למדינות אחרות בעולם".

 

כבאי אחד מגן על 5,000 תושבים. הכבאים בתחנה בפתח תקווה (צילום: גלעד מורג) (צילום: גלעד מורג)
כבאי אחד מגן על 5,000 תושבים. הכבאים בתחנה בפתח תקווה(צילום: גלעד מורג)

 

גם בתחנת הכיבוי הגדולה בפתח תקווה חשים שמאז אסון הכרמל, חל שיפור מסוים ברמת המוכנות. כלי רכב מיושנים הוחלפו בחדשים ובנוסף התחנה קיבלה 11 כבאים חדשים. עם זאת, גם בתחנה באם המושבות קיים מחסור גדול במצבת כוח האדם.

 

בפתח תקווה מעריכים שעל כל 5,000 תושבים מגן כבאי אחד, אולם מכאן ועד הגעה לתקן האמריקני האופטימלי שעומד על כבאי אחד ל-1,000 איש הדרך עוד ארוכה. רב-סמל עוז כהן,

 מספר כי בתחנה עדיין ניתן למצוא רכב מבצעי מלפני 30 שנה.

 

"עד לפני שנה וחצי כל כלי הרכב כאן היו משנות ה-70' ועד שנות ה-90'", מספר כהן. "מאז האסון רוב כלי הרכב הוחלפו או הושבתו. עכשיו יש לנו חמישה כלי רכב חדשים, כולל מנוף גבהים חדש ורכב ייעודי לשריפה ביערות. הרכב הכי ישן שלנו שעדיין פעיל הוא רכב אספקת מים משנת 82'. בכלי הרכב החדשים יש ציוד חדש, אבל חלק מהציוד בתחנה עדיין ישן".

 

תחנת הכיבוי המרכזית בפתח תקווה מקבלת גיבוי משלוש תחנות משנה בערים סמוכות. לפי כהן, במצב אופטימלי קיים צורך בשש תחנות משנה. "יש שיפור, אבל אנחנו עדיין לא מוכנים לשריפה גדולה כמו זו שאירעה בכרמל", סיכם.

 

אנדריי (23), כבאי חדש בתחנה סיפר על התחושות שעמן הוא מתמודד ואמר כי "כמו כולם, לא מרגישים עדיין שיש את כל הציוד, אבל מרגישים שיש השתדלות". כבאי אחר, להב-משנה תמיר כהן, אמר כי "אני מרגיש שמאז האסון הייתה הפקת לקחים. בכרמל הייתה אנדרלמוסיה, כל אחד לחם בתא שלו והיום תורת הלחימה השתנתה ויש היערכות מערכתית טובה יותר". תמיר מעיד כי דו"ח המבקר פחות מעניין את הכבאים. לדבריו, "השיפור אירע לא בגלל הדו"ח, אלא בגלל האסון. הכבאים באסון עבדו כמו אריות ואיבדנו שלושה מחברינו. אנחנו מוכנים להקריב את חיינו בכיבוי שריפות".

 

שמונה תחנות כיבוי חדשות 

בנציבות הכבאות וההצלה אומרים בתגובה כי מאז העברת מטה הנציבות לאחריותו המלאה של המשרד לביטחון הפנים בפברואר 2011, נעשו מספר פעולות לשדרוג מערך הכבאות. מהנציבות נמסר כי בתקופה זו, "גויסו 300 'לוחמי אש' חדשים, לאחר שעברו תהליך מיון יסודי; הוקמה טייסת

כיבוי שמונה מטוסים בקיבולת 3,000 ליטרים כל אחד; נרכשו 1,600 טונות חומרים מעכבי בעירה כמלאי אסטרטגי והוקמה מנהלת להקמת מערך הכבאות הארצי".

 

בנציבות הכבאות אמרו עוד: "בנוסף נפתחו שמונה תחנות כיבוי אש; הוזמנו 89 רכבי כיבוי חדשים; נרכשו ערכות מיגון לשריפות במבנים; הורחבה פריסת מערכת מחשוב ארצית 'שלהבת' לכלל שירותי הכבאות במדינה; נערכו תרגולים; נכתבו נהלים מבצעיים ושופרו ותורגלו שיתוף הפעולה והתיאום המבצעי עם גורמי הסיוע".

 

נציב הכבאות וההצלה רב-טפסר שחר איילון אמר כי "את הדו"ח יש ללמוד לעומקו ואת המלצותיו יש ליישם בהקדם, על בסיס ההנחה שהאירוע הבא מחכה כבר מעבר לפינה. מבחינתי זו תוכנית העבודה של מערך הכבאות לשנים הקרובות".

 

בהכנת הכתבה השתתפו אילנה קוריאל, גלעד מורג ומאור בוכניק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצבת הכבאים לא עומדת בתקן
צילום: אליעד לוי
"האירוע הבא מחכה כבר מעבר לפינה". איילון
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים