שתף קטע נבחר

מלחמת הטונה: שופרסל נגד ויליגר וסטארקיסט

ברשת שופרסל עצרו את אספקת מוצרי ויליגר וסטארקיסט לסניפים וקוראים לספקיות להימנע מעליית מחירים, למרות שאלה טוענות כי מחיר הטונה עלה ב-30%. המרוויחה העיקרית: פילטונה שעדיין מצליחה למכור בזול: "האיכות שלנו זהה לזו של המתחרים"

מחירי הטונה בעולם עלו ויצרניות הטונה סטארקיסט וויליגר (נטו) ביקשו להעלות מחירים, אך שופרסל מונעת זאת מהם. לפי היצרניות, הן העלו מחירים בשאר רשתות המזון אך בשופרסל מתנגדים להעלאת המחיר וסירבו לאשר לספקים לייקר את המוצרים.

 

סטארקיסט היא המפסידה העיקרית מהסיפור. היא חלשה על רוב המדפים בשופרסל, לצד המותג הפרטי שמיוצר על-ידי פילטונה, הקו הלבן שמיוצר על-ידי ויליגר (נטו) ומעט פרי גליל ופוסידון של נטו. פילטונה, שמייצרת את המותג הפרטי של שופרסל, היא המרוויחה הגדולה.

 

לפי מנכ"ל פילטונה קובי כהן, פילטונה מתחרה עם נטו על פוזיציית החברה מס' 2 בשוק, לפי נתוני ספקי הקופסאות קניאל ולדין. מתחרים נוספים בשוק הם שימורי הכפר ופרי גליל.

 

"לקחנו את הנתח של סטארקיסט בשופרסל שעומד על 70%-80%", אמר כהן ל-ynet, "ב-10 ימים אחרונים סיפקנו להם מעל 150 אלף קופסאות במשמרת. אנחנו ממשיכים לספק לשופרסל ונעמוד בכל כמות ששופרסל תבקש. אנו ערוכים מבחינת חומר גלם, מבחינת ציוד וכוח הייצור שלנו עומד על למעלה ששני קונטיינרים ייצור במשמרת. ויליגר כמעט לא כיכבה על המדפים של שופרסל מי שכיכבה שם זו סטארקיסט שהיה 80-70% מהמדפים".

 

לפי אחד הגורמים בשוק הטונה: "כשהרכיב העיקרי בטונה התייקר ב-30%, והוא מהווה 80% ממחיר המוצר, אין ברירה אלא להעלות מחירים. כל פחית התייקה לנו ב-10%. לא יתכן שהיצרנים הקטנים לא יעלו מחירים, הרי יש להם פחות שומנים משלנו. איך יצרן קטן קונה חומר גלם בזול הרבה יותר מהמפעלים הגדולים? זה קסם. צריך לבדוק מה הם באמת מוכרים. יש לנו אי הבנות עם שופרסל אולי בגלל לחץ ציבורי"

  

גורם אחר מסר ל-ynet: "כל השוק התיישר, כל הרשתות הסכימו לעליית המחיר כי הבינו שחומר הגלם אכן התייקר. יש צמצום בדיג. בשופרסל במילא מוכרים יקר יותר".

  

שופרסל: רוח התקפה מחייבת אי העלאת מחירים

מביקור אקראי בסניף שופרסל דיל בת"א אמש, עולה כי מדפי הטונה ריקים ממוצרי סטארקיסט המרכזיים. נותרו רק אריזות מוקטנות של טונה 5%, סלט טונה וממרח טונה של סטארקיסט. לצידם, נמכרות קופסאות של המותג הפרטי והקו הלבן של שופרסל. את המותג הפרטי כאמור מייצרת פילטונה, ואת הקו הלבן מייצרת לא אחרת מויליגר (נטו), כך שמסתבר שנטו כן יכולה להוריד מחירים כשהיא רוצה. עם זאת, יתכן שמדובר בטונה באיכות אחרת ממוצרי הטונה של נטו כפוסידון, שכן בשופרסל הדגישו בעבר שהקו הלבן שלהם לא מצטיין באיכות ומדובר במוצרים פשוטים בלבד, זאת לעומת המותג הפרטי שם שופרסל מתגאה באיכות המוצרים. 

 

משופרסל נמסר כי: "ברוח התקופה הנוכחית, שופרסל עושה ככל יכולתה על מנת למנוע עליות מחירים למען הצרכנים. שופרסל קוראת לספקים להמשיך ולספק את המוצרים ללא העלאת מחיר וקוראת לכלל היצרנים להימנע מהעלאת מחירים בתקופה זו. בתקופה האחרונה התקבלו בשופרסל פניות חוזרות ונשנות מספקים להעלאת מחיר של מוצרי הטונה. כפי שהודיעה בעבר, שופרסל חוזרת ומדגישה כי תמשיך לעשות כל שביכולתה למנוע עליות מחירים לצרכן וזאת ברוח התקופה הנוכחית. 

 

"לפיכך, שופרסל סירבה לבצע העלאת מחירים במוצרי הטונה ואי לכך חסרה סחורה של טונה ויליגר (נטו) וטונה סטארקיסט (דיפלומט). בכל מקרה ניתן למצוא בסניפי הרשת מוצרי טונה של ספקים אחרים".

 

איך זה שפילטונה מוכרת יותר בזול?

איך זה שפילטונה מוכרת יותר בזול ומצליחה שלא להעלות מחירים? פילטונה מתמחה במותג הפרטי, אותו היא מייצרת גם לרשתות מחסני כמעט חינם וטיב טעם. מוצריה לא נמכרים בכל הרשתות, למשל, הם אינם נמכרים ברמי לוי, אולי משום שוויליגר מייצר את מוצרי המותג הפרטי לרשת, כמו גם לרשתות קטנות אחרות

 

 

קובי כהן מנכ"ל פילטונה אמר ל-ynet: "אנחנו זולים מהמתחרים ב-12%-15% ואנחנו מוכנים לכל בדיקה של הטונה שלנו, כי האיכות שלה היא בדיוק כמו זו של המתחרים. שייקחו סחורה מהמדפים סחורה ויבדקו את איכותה. שלא יגידו שהסחורה שלנו זולה באיכותה".

 

מחירי הטונה עלו איך אתם שומרים על המחיר?

 

"המחירים שלי הם לא מכירת חיסול, אנחנו חברה רווחית. הוצאות התפעול שלי מאוד נמוכות ביחס למתחרים שלי והרווחים שלהם גבוהים משלי. זה נכון שהמרכיב של חומר הגלם עלה בין 20%-30%, אך מרכיב העבודה והקופסא לא עלה ואנחנו יכולים לספוג עליית מחיר וגם סטארקיסט יכולה לספוג אפילו שתי עליות מחיר, במרווחים שהיא גובה מהלקוח. את סטארקיסט משווקת דיפלומט, ומקווח השיווק מועמס על המחיר לצרכן. אנחנו חוסכים בעלויות כוח אדם ובשיווק, ופחות משתמשים בכספים של הבנק. אין לנו משרדים ומנהלים. אין פה עניין של איכות הדג. יש בידי מסמכים שאני קונה פילה טונה בניקיון כפול של הדג. המתחרים שלי מנסים להשמיץ אותי ולומר שאני קונה סחורה באיכות ירודה. 

  

"איכות הטונה נמדדת לפי ניקיון הדג, ניקיון כפול או בודד, לפי אחוז הפירורים בקופסא ולפי לחות הדג. לאף חברה אין סמכות לומר שאיכות הסחורה שלה יותר טובה. ככה מודדים סחורה איכותית, לא לפי שם המותג ולא כלום. הרי כולם מביאים את אותם דגים. אני משווק את המותג הפרטי של שופרסל ובקו הלבן: את קופסאות פירורי הטונה. אני מביא את הפירורים בנפרד מהנתחים. אני אורז את הפירורים בצורה נפרדת, אני לא מערבב ביניהם ומוכן לכל בדיקת איכות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
טונה סטארקיסט. שולטת בשוק
צילום: מירב דנון
מומלצים