שתף קטע נבחר

התרסקות אייר פראנס: "כשל אנושי וטכנולוגי"

המטוס נעלם באוקיינוס האטלנטי ב-2009, בעת שעשה דרכו מברזיל לצרפת, כשעל סיפונו 228 בני אדם. מסקנות החוקרים: הטייסים הרימו את החרטום במקום להטותו מטה כי הסתמכו על נתונים מוטעים מהחיישנים שלא זיהו כי המטוס מזדקר

לאחר שנים של חקירת התרסקות טיסת אייר פראנס מברזיל לצרפת, הגיעו חוקרי התעופה הצרפתים למסקנה ששילוב של טעויות הטייסים וציוד כושל הביאו להתרסקות באוקיינוס האטלנטי ב-2009. כך עולה מדו"ח החקירה הסופי שהתפרסם היום (יום ה'). 228 בני אדם נספו באסון.

 

זנב המטוס נמשה מהמעמקים (צילום: AP) (צילום: AP)
זנב המטוס נמשה מהמעמקים(צילום: AP)

 

הדו"ח מונה "גורמים אנושיים וטכנולוגיים" להתרסקות הקטלנית ביותר בתולדות חברת התעופה הצרפתית. החלטה מוטעית שקיבל אחד מטייסי המשנה הייתה להרים את חרטום המטוס מעלה בזמן שהמטוס הזדקר במקום להטותו כלפי מטה כפי שנדרש במצב של הזדקרות. הטייס קיבל את ההחלטה על סמך נתונים לא נכונים שסיפקו החיישנים לגבי מצב כלי הטיס.

 

החוקר הראשי אלן בויאר אמר כי שני הטייסים לא הבינו כלל שהמטוס נמצא במצב של הזדקרות. לדבריו, רק צוות מנוסה שמבין את המצב לאשורו יכול היה לייצב את המטוס. "במקרה הזה, הצוות היה קרוב לאובדן שליטה מוחלט", אמר בויאר.

 

"הצוות היה קרוב לאובדן שליטה מוחלט"

החוקר הראשי אלן בויאר אמר כי שני הטייסים לא הבינו כלל שהמטוס נמצא במצב של הזדקרות. לדבריו, רק צוות מנוסה שמבין את המצב לאשורו יכול היה לייצב את המטוס. "במקרה הזה, הצוות היה קרוב לאובדן שליטה מוחלט", אמר בויאר.

 

רוברט סולאס, שאיבד את בתו וחתנו בהתרסקות, אמר שהחוקרים מצאו שמערכות הטיס העבירה "מידע מוטעה" שלפיו המטוס צלל, ולכן, כדי לאזן זאת, הטייס נטה לגרום לחלקו הקדמי של המטוס להתרומם.

 

למעשה, המטוס היה במצב של הזדקרות. טייסים לומדים עוד בתחילת הכשרתם את התמרון הבסיסי להתמודדות עם מצב זה, שכולל הנמכת החרטום וצבירת מהירות. מכיוון שהטייס חשב שהמטוס צולל, הוא הרים את החרטום.

 

הקופסה השחורה נמשית מהים (צילום: AP) (צילום: AP)
הקופסה השחורה נמשית מהים(צילום: AP)

 

טיסה 447 של חברת התעופה הצרפתית התרסקה בעת שעשתה את דרכה מריו דה ז'ניירו לפריז.

על סיפון המטוס היו 228 נוסעים ואנשי צוות. איש מהם לא שרד את ההתרסקות.

 

בין ההרוגים: 80 ברזילאים, 73 צרפתים, 18 גרמנים ואזרחים מ-21 מדינות נוספות. רק באפריל 2011, אחרי ארבעה סבבי חיפושים בסיוע צוללות בלתי מאוישות, אותרו חלקים גדולים מגוף המטוס בעומק 3,900 מטרים - דבר שאפשר חילוץ חלקי גופות ממנו. הדו"ח הסופי שפורסם היום מתבסס בין היתר על בחינה של הקופסה השחורה של המטוס, שהוצאה ממעמקי האוקיינוס במבצע יקר ומורכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חלק של מטוס אייר פראנס המרוסק
צילום: AFP
מומלצים