שתף קטע נבחר

החופשה בסכנה? טייסי אל על מאיימים בשביתה

הטייסים טוענים כי הם נלחמים על תנאים, אך גורמים בחברה מספרים: הם כועסים כי אסרו עליהם לשדרג בני משפחה למחלקות עסקים וראשונה, על-פי שיקול דעתם. קרב אווירי

טייסי אל-על מזהירים משיבושים בטיסות כבר בתקופה הקרובה, בעקבות כישלון המו"מ שניהלו בחודש האחרון עם הנהלת החברה, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות".

 

אתמול (א') התנצלו הטייסים בפני ציבור הנוסעים על העיכובים הצפויים, והבהירו כי "עתידו של המוביל הלאומי ובטיחות הנוסעים הם שעומדים על הפרק, ולכן הם אינם יכולים להתפשר‭."‬

 

עוד על טייסים בערוץ התיירות:

 

מדוע שובתים הטייסים? לדברי יו"ר ועד טייסי החברה, הקברניט ניר צוק, בשבועות האחרונים נוהל מו"מ עם הנהלת אל-על במספר נושאים, ובמרכזם תכנון עומס עבודה חריג בקיץ במקביל לפגיעה בתנאי ההעסקה.

 

"ההנהלה מתעלמת בשיטתיות מהצעות הייעול ומהתראות המצוקה שמעלים העובדים‭,"‬ אמר צוק, והוסיף כי זלזול ההנהלה בעובדים מקשה עליה לרתום אותם למאמץ חריג, תוך התנדבות והקרבה אישית ומשפחתית.


קרב אוויר? שקדי וטייסי אל על בימים יפים יותר (צילום: עופר עמרם)

 

חברי הטייסים משודרגים למחלקה הראשונה

אלא שלדברי גורמים בחברה, הסיבה לזעמם של הטייסים שונה לחלוטין. לטענתם, מה שמקפיץ אותם באמת הוא החלטת החברה להפסיק נוהל שהיה קיים עד כה,

שאיפשר לטייסים לשדרג למחלקות מתקדמות בטיסה חברים ובני משפחה, על פי שיקול דעתם.

 

לדברי אותם גורמים, הטייסים השתמשו בזכות זו באופן מוגזם וחריג, תוך שהם משדרגים בני משפחה על חשבון נוסעים משלמים. הקש ששבר את גב הגמל, לדבריהם, היה אירוע בו שודרגו שלושה טייסים - חבריו של הקברניט - למחלקה ראשונה, ואילו בתו שודרגה למחלקת עסקים.

 

באחרונה החליטה הנהלת החברה לשים סוף למנהג זה, ולהפקיע מהטייסים את הזכות לשדרג נוסעים שלא על פי הקריטריונים הנהוגים בחברה. זאת, לדברי גורמים באל-על, היתה נקודת הפיצוץ. "הם מנהלים את המאבק תחת אצטלה של תנאי עבודה כאלה ואחרים, כשבפועל כל מה

 שמעניין אותם הוא האפשרות לשדרג את המשפחה והחברים שלהם. הם הגזימו, ושקדי שם לזה סוף. על זה הם נאבקים, ולא על שום דבר אחר.

 

צוק, לעומת זאת, מתעקש כי המאבק נסוב סביב נושאים ענייניים בלבד. "המנכ"ל הודיע שאינו מעוניין לקדם נושאים חשובים שעליהם כבר הושגה הבנה בעבר. גם נושאים שהיו אמורים לחסוך מיליוני דולרים לחברה נדחו. אגו וכבוד אישי הם שמכתיבים כיום את עמדתו‭,"‬ אמר.

 

לדברי טייסים בחברה, כשאליעזר שקדי נכנס לתפקידו כמנכ"ל הם נתנו לו את מלוא הגיבוי והבטיחו את מקסימום הסיוע כדי להביא את החברה להצלחה ולהבראה, אבל עם הזמן התאכזבו קשות.

 

מהנהלת אל-על נמסר: "לא קיבלנו כל הודעה מהוועדים ולכן לא נגיב‭."

 

יו"ר ועד הטייסים סירב לטוס כי חברו לא שודרג  

יו"ר ועד הטייסים הנוכחי, ניר צוק, העומד בראש המאבק, כמעט פוטר מאל על לפני 10 שנים לאחר שנטש מטוס ולא הסכים להמריא עד שיסדרו

 לחבר שלו, טייס אחר, מקום במחלקה ראשונה. צוק גרם אז לעיכוב של 3 שעות בטיסה לניו-יורק. ההנהלה ביקשה לפטרו, אבל לאחר 3 חודשים וחצי בהם היה מקורקע הוא התנצל ושב לטוס.

 

הקברניט צוק היה אמור להטיס לניו יורק מטוס מדגם בואינג ‭,747‬ בטיסה מספר ‭,007‬ שתוכננה לשעה 10 בבוקר. לפני צאת הטיסה התברר לקברניט, שאין מקום ישיבה במחלקה הראשונה עבור טייס אחר, שהיה נוסע רגיל בטיסה, ויצא לארה"ב כדי להפעיל טיסה אחרת. בשלב הראשון הודיע הצוות לנוסעים שהטיסה "מתעכבת מעט‭."‬

 

לאחר מכן הודיע הקברניט שאינו חש בטוב, ועזב את המטוס. החברה נאלצה לאתר טייס חלופי, מה שהיה כרוך בעלויות גבוהות. מנכ"ל אל על דאז, עמוס שפירא, החליט לקבל את מכתב ההתנצלות של צוק ולסיים את תהליך הבירור נגדו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטייסים רוצים לשדרג למח' היוקרה. מטוס אל על
מומלצים