שתף קטע נבחר

קציני חיל הים נהרגו בכביש: הערה למפקד הבסיס

חודש לאחר התאונה הקטלנית שבה נהרגו עמרי שחר, מפקד סיירת דבורות, ורפאל בובליל, בתום אירוע יחידתי, החליט הרמטכ"ל לרשום הערה פיקודית למפקד בסיס אשדוד ולמפקד הפלגה. בצבא עדיין חוקרים אם השניים היו בגילופין

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לא חיכה לתחקיר מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) והחליט לרשום הערה פיקודית למפקד בסיס אשדוד, קצין בדרגת אלוף משנה, ולמפקד פלגת הדבורות בבסיס, קצין בדרגת סגן אלוף, עקב אחריותם הפיקודית לתאונת הדרכים בחודש שעבר. בתאונה נהרגו שני קציני החיל, סרן עמרי שחר (25), מפקד סיירת דבורות, וסגן רפאל בובליל (22) בעת שחזרו בשעת לילה מאוחרת מערב הווי של היחידה בתל אביב.

 

עוד בחדשות ynet:

 

בתאונה נפצעו עוד שני קצינים, אחד באורח קשה והשני קל. מדובר צה"ל נמסר כי לאור מסקנות תחקיר הבטיחות של החיל, החליט הרמטכ"ל לקבל את המלצת מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, ולרשום הערה פיקודית למפקד הבסיס באשדוד, אל"מ דרור פרידמן. כמו כן, מפקד הפלגה, סא"ל ג', אשר מסיים את תפקידו בימים אלו, לא יוכל לשמש בתפקידי פיקוד במשך שנתיים.

 

האם הקפידו על תדריך לפני נסיעה? המשאית המעורבת בתאונה (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
האם הקפידו על תדריך לפני נסיעה? המשאית המעורבת בתאונה(צילום: עופר עמרם)

 

גנץ, כך נמסר, הורה לבחון את הלקחים הפיקודיים, הארגוניים והתרבותיים העולים מהתחקיר ולהטמיעם בכלל היחידות בצה"ל. "אחריות ומשמעת הן מהיסודות המשמעותיים בדמותו של מפקד ולאורם עליו להוביל את פקודיו", אמר הרמטכ"ל בסיכום התחקיר, במה שנראה כמסר למפקדי צה"ל כי הוא רואה בחומרה כל דבר הקשור לתרבות ארגונית, גם אם לכאורה לא עברו הקצינים על כלל או נוהל כתוב.

 

בצבא הדגישו כי לשני הקצינים שננזפו אין אחריות אישית על המקרה, אלא אחריות פיקודית, לאחר שנמצא ששני פקודים שלהם בחרו לנסוע בשעת לילה מאוחרת, ונהרגו "סתם", ללא כל סיבה ראויה.

 

תחקיר מצ"ח, שבודק אם שני הקצינים שנהרגו היו בגילופין, עדיין נמשך. למרות העובדה שהיה מדובר בערב הווי שאינו מבצעי, בצבא ראו בחומרה את התנהלות המעורבים, שככל הנראה הובילה לתוצאות הקשות.

 

ביחידות אחרות בצבא מקפידים על איסור צריכת אלכוהול בכל אירוע, בעיקר אם הוא נערך במהלך שגרה מבצעית, כמו שהשניים היו בה: פיקדו על דבורות בט"ש בגזרה הדרומית בשעות שלפני התאונה,

וחזרו היישר למשימותיהם בלילה בו בילו במסעדה.

 

בצה"ל מקפידים לקיים תדריכי מפקד לפני כל נסיעה, שבהם מודגש הצורך במנוחה משמעותית עבור הנהג לפני עלייתו על ההגה, ועל איסורו הגורף לצרוך אלכוהול לפני הנהיגה. הכשלים הארגוניים עליהם מצביע התחקיר רומזים כי המעורבים באירוע הקשה חרגו מאותם נהלים, ולא הקפידו על תרבות התנהגות ראויה מצד מפקדים.

 

בעת התאונה, שאירעה סמוך ל-3 לפנות בוקר בכביש 4, היו ברכב המסחרי ארבעה קצינים מחיל הים. מחקירת בוחני התנועה עולה כי ככל הנראה הרכב המסחרי התנגש בחלקה האחורי של משאית שנסעה לפניו. הנהג איבד שליטה כתוצאה מכך, והתהפך לאזור אי-תנועה ופגע בגדר ההפרדה.

 

Read this article in English 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סרן עמרי שחר ז"ל
צילום רפרודוקציה: עידו ארז
סגן רפאל בובליל ז"ל
הערה פיקודית לאל"מ דרור פרידמן.
צילום: דובר צה"ל
זירת התאונה בכביש 4
צילום: אנשי בעק, זק"א
מומלצים