שתף קטע נבחר

קורא בכתובים

כתוב לי מכתב ואומר לך מי אתה. זוהי גישת הגרפולוג, גל דוד חלבי, גרפולוג צעיר במיוחד שהתיישב בברוקלין בשנה שעברה, הספיק כבר להגיד לנשים רבות בקהילה הישראלית של ברוקלין מי הן ומה דרכן

כמה חברות וותיקות מברוקלין נפגשות לכוס הקפה השבועית. הן מדברות על הביקור האחרון בישראל, או על החופשה בפלורידה, על הבית, העבודה, הבעל, הילדים. כשהיא מדברת על בעלה, פניה של האחת מתקדרות. "הוא לא נותן לי אוויר, אני פשוט לא יכולה איתו יותר. אנחנו כל הזמן רבים". "הלוואי ששלי היה משגע אותי, אני בקושי רואה אותו בכלל", עונה השניה, והשלישית מציינת שהיחסים עם בעלה בסדר, אבל בתה בת השבע-עשרה לא מתקשרת, היא חוששת שהיא עושה סמים, ולבן יש בעיות בבית הספר שהוא לא מדבר עליהן. כשהשיחה מעמיקה לנושאים של קשיי התאקלמות, סודות, חרדה, בדידות, תקווה ואמונה, הרביעית רוכנת קדימה ואומרת בעיניים נוצצות: "תקשיבו, יש לי בחור שאתן חייבות להכיר".

 

הבחור הזה הוא גל-דוד חלבי, 25, גרפולוג ומדריך בתחום הקבלה האסטרולוגית, שהוא טרנד עולה בקרב הישראליות של ברוקלין. רק לפני שנה וחצי הגיע לניו-יורק והיום הוא מתמודד, לדבריו, עם משהו כמו 60 פניות בחודש, שכולן הגיעו אליו מפה לאוזן. לאורך הראיון איתו הוא ענה לשש שיחות טלפון מלקוחות; הוא שוקל לשכור מזכירה, הוא אומר. לפני כמה חודשים ויתר על עבודת היום שלו כדי לעמוד בקצב.

 

לנתח את האדם דרך כתב היד  ()
לנתח את האדם דרך כתב היד

 

"זה התחיל כשקרובת משפחה שלי הזכירה במקרה את שיעורי הקבלה שהיא והחברות שלה כאן עושות – אסטרולוגיה, תורת המספרים, תורת האותיות וכל זה", מספר גל. "אמרתי לה שיש לי לא מעט נסיון בתחום והצעתי לתת להן שיעורים בנושא בעברית. גם לישראליות שנמצאות כאן הרבה שנים לפעמים קשה עם האנגלית, וכשגם מדברים מהר מידי, עם כל מיני מונחים קבליים ותרשימים, אז בכלל... אני הייתי יכול לדבר איתן בשפה שלהן, בגובה העיניים". חברה הביאה חברה ופתאום נראה שהמזל הנחית את גל בלב שוק רעב לכוכבים, מזלות ושאר דרכים לקבל עצה והכוונה, וכל זה עם ביקוש ספציפי לעברית. לגרפולוגיה במיוחד יש אטקרטיביות כובשת, מן הסתם בגלל המיידיות של השיטה, כמו תכסיס קסמים מוצלח: תראי לי את הכתב שלך, והופ! אני אראה לך מי את.

 

גרפולוג, מעיד גל, יכול דרך כתב היד של אדם לנתח את אופיו. הוא יכול לגלות כישורים, תשוקות וקשיים חבויים או טראומות לא פתורות מהעבר. הוא מסוגל להבין אל נפשה של הכותבת ולעזור לה להתחבר לעצמה בצורה מודעת יותר: להבין, לקבל ומשם להתפתח. השמועה על ישראלי צעיר וכריזמטי, שמסוגל לקרוא מכתב ידן את נפשותיהן וסודותיהן, פשטה בין נשות ברוקלין כמו אש בשדה קוצים.

 

קווים לדמותו

גרפולוגיה, או "תורת כתב היד", נכנסה לשימוש באירופה באמצע המאה ה-15 ומהווה היום מתודולוגיית ניתוח אופי וטיפול פופולארית. בישראל, למשל, מקומות עבודה מסוימים מבקשים בדיקה גרפולוגית כחלק מהתנאים לקבלה לעבודה. ישנן גישות שונות ודגשים שונים בתורת כתב היד, אבל כל הגישות מסכימות על הבסיס: שפרטים שונים בכתב היד – צורת האותיות, גודלן, זווית הכתיבה, הלחץ המופעל על העט, רוחב השוליים, הרווח בין המלים והאותיות, כל אלה משקפים תכונות אופי וכי ניתן להסיק מהם גם על עברו, רגשותיו, כישוריו ומצבו הפסיכולוגי המקיף של הכותב. אתרי הגרפולוגיה השונים מצהירים כי "זו שיטה אפקטיבית ואמינה להערכת יכולותיו ותכונותיו של אדם, ומוכרת היום ככלי חשוב לאבחון וסינון על ידי האירגונים הגדולים". גישת המדע הרשמי, לעומת זו, היא שלא הוכח כל קשר בין ממצאי הגרפולוגיה למציאות, ואין שום הוכחה מדעית ליעילותו. אבל זוהי גם עמדת המדע המערבי הרשמי כלפי הומאופתיה, דיקור סיני, שיאצו, ולמעשה כל תחום הרפואה הנקראת כאן "אלטרנטיבית".

 

גל, שגדל בבית דתי, החל להתעניין בגרפולוגיה עוד כשהיה נער, כשהתוודע לרב גלעד שמאע, גרפולוג ישראלי ידוע. שמאע הוא ממקימי המכון הגרפולוגי "קווים" בישראל ופעיל מרכזי בתנועת "הידברות". אחרי שגל הפך לנוכחות קבועה בהרצאות ובסדנאות של הרב, הוא החל מתלווה אליו גם לאבחונים ולפגישות אישיות כמתלמד ואף סייע לו בחיבור שניים מספריו. בנוסף ללימודי הגרפולוגיה, גל לקח עם השנים קורסים במוסדות אלטרנטיביים שונים: קורסים בחוכמת האותיות והמזלות, קבלה אסטרולוגית ("זאת לא קבלה בקטע של 'באבא', או חיזוי עתידות, וגם לא קבלה מהסוג של מדונה", הוא מדגיש) וגם שיעורים באימון אישי. לתקופה עבד כקופירייטר במשרד פרסום, אבל ידע כבר אז שהוא מועד לתחום אחר. "תמיד הייתי הסוציולוג, זה שמקשיב לכולם ונותן עצות", גל מספר. מה שריתק אותו באמת זה האנשים עצמם. "יש כל כך הרבה ניואנסים שחושפים את האופי של אנשים: איך הם יושבים, איך הם מחזיקים את הידיים, איך הם שותים את הקפה... מרוב שאני מתעסק בזה, היום כשאני רואה אדם זה כמו בסרטים של מדע בדיוני, עם המשקפיים האלה – ישר רץ לי בראש כל המפרט הטכני של מי הם, מה הם עושים, מה הם חושבים".

 

אני נשר

היום מרבית העבודה של גל מתרכזת בהדרכה אישית. שיטת ההדרכה שלו משלבת גרפולוגיה ופיענוח ציורים עם אסטרטגיות של אימון אישי, הרבה פסיכולוגיה התפתחותית, קצת קבלה ותורת השמות וקצת כל מיני.

 

העירבוביה הזו אמנם נשמעת לא אורתודוכסית, אבל בבדיקה עולה שזה אותו התפריט שמציעים מכוני גרפולוגיה רבים בארץ, כולל המכון של המורה שלו, "קווים".

 

איך עובדת ההדרכה?

זה מתחיל משלב איבחון, בו גל מתבונן בכמה דוגמאות של כתבי יד ומנתח אותם. "אני קודם כל מסתכל על הדף בגדול: בעברית, השוליים הימניים, או איפה המשפט מתחיל, מעידים על יחס של אדם כלפי עברו. השוליים השמאליים, איפה שהמשפט נגמר, יעידו על יחסו כלפי העתיד. כתב צפוף מעיד על אדם חברותי ופעיל: אצל אסירים בכלא, לדוגמה, הרווחים בין המילים נוטים להיות גדולים מאד. כתב קטנטן הוא סימן לחוסר ביטחון, כמו שכתב גדול הוא סימן לביטחון. אותיות שהקצה שלהן גולש מתחת לשורה יעידו על אדם פרקטי, שמחובר לקרקע. כתב שעולה מעל השורה בצורה דומיננטית מעיד על שכלתניות, או על נטיה לחלום בהקיץ. אותיות מעוגלות יעדו על רכות מזג, ופינות בכתב יעיד על קשיים. משם זה הולך ונכנס יותר ויותר לפרטים ודקויות, עד למיקרוגרפולוגיה. הכתב מדבר בצורה מאד ברורה". בכל זה, מדגיש גל, הוא לא בא לחדש לאנשים משהו. "הם כבר יודעים את מה שאני מספר להם, הם הרי חיים את עצמם. אני רק שם בפניהם מראה. במראה הזו הם יכולים לראות מה עובד אצלם ומה לא, במה הם מתקשים, מה הדרך שהם צריכים לעבור ועל מה הם יכולים להישען. כל הנקודות האלו מובילות אותנו אל שאלת השאלות: מה הייעוד שלי. ברגע שאדם מבין מה הייעוד שלו ומתחיל ללכת אליו, כל שאר הדברים מסתדרים לפי זה".

 

המטרה האולטימטיבית של ההדרכה, מסביר גל, היא לעזור לאנשים להבין ולממש את הייעוד שלהם, או "לעזור להם להפוך מתרנגולת לנשר". זה המשל שגל משתמש בו על כל הלקוחות שלו: "יום אחד, גברת נשר הקימה קן והטילה בו ביצה. הביצה נפלה מהעץ ונחתה במקרה בלול תרנגלות. התרנגולת דגרה עליה, והנשר בקע וגדל כחלק ממשפחת קוקוריקו. גב' נשר עפה יום אחד בשמיים, וראתה פתאום מתחתיה נשר צעיר, מקרקר ומנקר זרעים מהאדמה. 'מה אתה עושה פה? למה אתה לא עף כמו נשר?' דרשה. 'אני?' ענה הנשר הצעיר, 'אני תרנגולת! אני לא מסוגל לעוף, ונשרים מפחידים אותי'. 'בוא לפה, ותתחיל לנפנף בכנפיים', פקדה גב' נשר. אחרי מחאות קלושות הצעיר עשה כדבריה, ובמהרה חש את הרוח מתחת לכנפיים ואת האדמה מתרחקת תחתיו, ורחוק למטה את התרנגולות קוראות לו, 'קוקוריקו, תחזור!' 'אני לא קוקוריקו', ענה להם מלמעלה, 'אני נשר!'

 

"זה הכי קיטש בעולם, ואולי נשמע טפשי, אבל זה מה שאני עושה כל בוקר כשאני יוצא מהבית", אומר גל, "אני אומר לעצמי 'אני נשר'. כשאני מרגיש כמו נשר, ככה אנשים חווים אותי. העולם מתפקד על רגשות, על רשמים חווייתיים. איך שאדם רואה את עצמו, איך שהוא חווה את עצמו, זה מה שאנשים אחרים יגיבו אליו".

 

אתה בן 25. לא מביך אותך לעמוד מול אנשים הרבה יותר מבוגרים ממך, עם הרבה יותר ניסיון, ולהסביר מה החיים צריכים להיות?

"כשהעניין הזה רק התחיל להתפתח, חששתי שיהיו כאלה שירימו גבה", מודה גל, "אבל אני בא ממקום מאד שקוף ולא יומרני. אני אומר להן מה שאני רואה, ומה אני מבין מזה... עד היום לא הרימו לי גבה, ומתוך מאות אנשים שהגיעו אלי, לא הייתה אחת שלא עזרתי לה".

 

אתה מדבר רק בלשון נקבה. מה עם גברים?

"לא קורה שגבר מתקשר ואומר 'שלום, יש לי בעיות עם אשתי'. זה תמיד הנשים שבאות לברר, הנשים שרוצות לשפר ולהתפתח. גברים הרבה יותר נעולים בגישות שלהם, הרבה פחות פתוחים לתובנות, לשינויים. כל התחום פחות מעניין אותם. לנשים יש גם את הפן החברתי, בקטע של הווי: הן רוצות לבוא יחד לשיעורים, להשוות כתבי יד, תכנים של שמות... דרך הכתב הן לומדות הרבה על עצמן ועל מערכות היחסים שלהן".

 

כל זה טוב ויפה בתאוריה, אבל האם השיטה הזו עובדת במציאות? הדגמה אישית קצרה לכותבת שורות אלה מראה ש... כן, לפחות מספיק בשביל להביך.

 

"מעניין", אומר גל, אחרי הצצה בפתק שכתבתי עבורו, "עשית עלי רושם של מישהי רצינית ומחושבת, אבל הכתב שלך מראה על פיזור דעת. דברים לא מסודרים אצלך בראש".

 

אופס!

השוליים הימניים שלי הסגירו את החיים שהשארתי מאחור בישראל והשוליים השמאליים חשפו את העתיד שטרם גיבשתי כאן. הקצה העליון של ה-א' שלי עזר לו לנחש נכונה הישגים שדווקא כן הגעתי אליהם, הקצה התחתון של ה-ת' העיד על נדיבותי, וזה עוד לפני שהגיע החשבון. אבל ההתחלה המקוצרת של הת' סיפרה לו על מקרים בהם נפגעתי בעבר, וש"היום הנתינה שלך היא כבר הרבה יותר שקולה וזהירה". ה-ש' המלאה שלי דיברה על ידע נרחב שטרם הצלחתי לבטא. על ה-ע' שלי – האות שמיוחסת למיניות – גל השכיל לא להרחיב, ורק אמר, בגבה מורמת, שהיא "דורשת חקר".

 

לידיעת הקוראים

למרות כל הדיבורים על מדעיות, הגרפולוגיה – בדומה לאסטרולוגיה או הומאופתיה – נשענת על מחשבה ציורית ביסודה. היא מתבססת על ההנחה שאלמנטים גרפיים בכתב היד מקבילים לאלמנטים אישיותיים באופיו של הכותב. לפי אותו הגיון אפשר לומר שאם מקבץ כוכבים מסוים מזכיר לנו אריה, והאריה מזכיר לנו כוח וסמכות, אז כל האנשים שנולדו כשמקבץ הכוכבים הזה היה במרכז השמים יהיו חזקים וסמכותיים. זו צורת מחשבה רחוקה מאד ממה שאנו מתבססים עליו כיום כעל "ידע". ובכל זאת, אחרי הצצה חטופה בכתב היד שלי, גל יודע עלי יותר ממה שאני יודעת עליו אחרי ראיון של שעה וחצי. מה זה אומר? על הגרפולוגיה, תשפטו אתם. עלי? שאולי גם אני, כמו כל אשה פתייה, אוהבת שקוראים אותי כמו ספר פתוח, במיוחד כשמישהו יודע לקרוא בין השורות.

 

בשבוע הקרוב, גל פותח קורסים בגרפולגיה, ובפירוש שמות ומזלות ע"פ תורת הקבלה. פרטים באימייל: galdavid25@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גל-דוד חלבי. קורא בין השורות
מומלצים