שתף קטע נבחר

כך נכשלו דודי השמש הישראליים בארה"ב

לפני שנתיים הבטיח ממשל אובמה הטבות לאזרחים שיתקינו דודים על הגגות. היצרניות הישראליות המובילות חתמו על חוזים של מיליונים עם חברות אמריקאיות ופנטזו על אקזיט - אבל אז התברר שהאמריקאים לא ממש מעוניינים בטרנד הירוק

מקלחת קרה: לפני שנתיים היה נראה שדודי השמש, מסימני ההיכר של הנוף העירוני בישראל, עומדים לכבוש את גגות אמריקה. לרגע היה נראה שבצמוד לדגל האמריקאי המתנוסס על בתים רבים בארה"ב, יצוץ גם הדוד המוכר. אלא שבדיקת "ממון" מגלה שהדוד לא רתח, והחלום האמריקאי בינתיים רחוק מאוד ממימוש.

 

כתבות נוספות על דודי שמש בערוץ כלכלה ירוקה :

 

"חזון הכיבוש" של שוק דודי השמש התבסס על העובדה שאמריקה, המשתמשת לחימום בעיקר בגז ובחשמל, עומדת לאמץ את הטרנד הירוק, שזכה לרוח גבית משמעותית מממשל אובמה. אובמה הבטיח: אמריקאים שיתקינו מערכות סולאריות בבתיהם ייהנו מתמריץ - התקנת דוד שמש תוכר לצורכי מס (כלומר, האזרח ייהנה מהפחתת מס ההכנסה שהוא משלם‭.(‬

 

בעקבות ההטבות, חברות אנרגיה אמריקאיות שעסקו עד אז במערכות חימום על גז או על חשמל, החליטו להיכנס לתחום החימום באמצעות אנרגיית השמש, שסומן כדבר הבא על רקע עליית מחירי האנרגיה בעולם. באופן טבעי החברות האמריקאיות חיפשו שיתוף פעולה עם יצרנים ישראליים, שנחשבים למומחים בנושא בשל הניסיון העצום שצברו בייצור ובשיווק בתחום.

 

בניגוד למדינות העולם, ממשלת ישראל חוקקה בשנות ה‭80-‬ חוק פורץ דרך בקנה מידה עולמי, שמחייב התקנת דודי שמש בבתים חדשים. בית חדש לא יקבל טופס 4 (טופס אכלוס) אם לא התקין דוד שמש וקולטים על הגג. מדובר בחיסכון שנתי למשק הישראלי של בין ‭3%‬ ל‭5%-‬ מצריכת האנרגיה לחימום מים.

 

את המצאת קולטי השמש שבדודים אנו חייבים לד"ר צבי תבור, שבשנות ה‭50-‬ רתם את השמש הישראלית הקופחת לטובת חימום המים. תבור פיתח פטנט שמגדיל את הנצילות של קרני השמש הנקלטות על ידי הקולטים שחוברו לדוד, ואפילו קיבל על כך מענק מדויד בן-גוריון ואת התואר "אבי דודי השמש‭."‬

 

בניגוד למדינות העולם, ישראל חייבה התקנת דודי שמש (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
בניגוד למדינות העולם, ישראל חייבה התקנת דודי שמש(צילום: גיל נחושתן)

 

הציפיות היו בשמיים

בהתחשב בעובדה שבארה"ב יותר מ‭300-‬ מיליון תושבים - הציפיות של יצרני הדודים הישראליים היו בשמיים. שתיים מיצרניות הדודים הגדולות בארץ, כרומגן הוותיקה מקיבוץ שער העמקים וחברת טל סחר מרחובות, חתמו על הסכמים עם חברות אמריקאיות בתחום.

 

אדר איזנקוט, מנכ"ל כרומגן, אמר בראיון ל"כלכליסט" מיד לאחר החתימה: "המשמעות של המהלך עבורנו היא אדירה. אנחנו נכנסים לעבוד עם חברה שמייצרת ביום מה שאנחנו עושים בחודש. אם נניח שרק ‭1%‬ מהדודים שהם ימכרו יהיו דודי שמש עם הקולטים שלנו, זה קרוב ל‭100-‬ אלף מערכות בשנה - פי שניים ממה שאנחנו מוכרים היום בכל העולם‭....‬ זה בלתי נתפס, אפילו מפחיד לחשוב על מספרים כאלה - שלא לדבר על מה שיקרה אם החדירה בארה"ב תהיה באחוזים גבוהים יותר‭."‬

 

אלי כהן, מנכ"ל ובעלי חברת טל סחר, אמר אז ל"ממון‭:"‬ "זוהי פריצת דרך למפעל. הסתייענו במענק מו"פ מהמדען הראשי בתמ"ת לצורך התאמת הדוד לשווקים בחו"ל. בשלב ראשון יימכרו הדודים בטקסס, ולאחר מכן בכל רחבי ארה"ב ומקסיקו. אני מעריך את תוספת הייצור לשנה הראשונה בכ‭1,500-‬ קולטי שמש לשימושים ביתיים‭."‬

 

באפריל ‭,2010‬ כאמור, הודיעה חברת כרומגן כי חתמה על הסכם ל‭5-‬ שנים עם תאגיד הענק האמריקאי ‭A.O. Smith‬ מנשוויל שבטנסי - אחד היצרנים הגדולים בעולם של מערכות גז וחשמל לחימום מים, שמחזור מכירותיו כשני מיליארד דולר לשנה. על פי ההסכם, כרומגן הייתה אמורה להפוך לספק הבלעדי של קולטי שמש לחברה. בקיבוץ כבר חלמו על דוד השמש שיסדר את הפנסיות לחברים, והמילה אקזיט ריחפה בחלל.

 

במקביל, חברת טל סחר מרחובות חשבה שגם היא בדרך להפוך למעצמת דודי שמש בארה"ב. הבעלים, אלי כהן ויעקב כחלון, חתמו על הסכם עם חברת האנרגיה סאן פרידום מסן אנטוניו שבטקסס, לשיווק דודי השמש של טל סחר בארה"ב. שווי העסקה הוערך בזמן החתימה בכ‭50-‬ מיליון דולר ל‭5-‬ שנים.

 

יתרונה של סאן פרידום הוא בנגישות שלה לשוק הבנייה, מאחר שהיא נמצאת בבעלות שתי חברות ענק טקסניות לבנייה ולאינסטלציה. החברה ציפתה למכירות דודי טל סחר בהיקף של 12 מיליון דולר בשנה הראשונה ועד 50 מיליון דולר בתום 5 שנים. כמו כן השקיעה החברה האמריקאית שני מיליון דולר בסקרי שוק ובהתאמות.

 

ארה"ב. הישראלים חתמו על חוזים של מיליונים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ארה"ב. הישראלים חתמו על חוזים של מיליונים(צילום: רויטרס)

 

50 מדינות, 50 תקנים

לכאורה בשלו התנאים לאימוץ דודי השמש על ידי האמריקאים: היו תמריצי ממשלה, היו חברות ענק מקומיות שהציעו והייתה תאוצה של הטרנד הירוק לצד עליית מחירי האנרגיה. בפועל התברר כי התמריצים שמציע הממשל האמריקאי אינם מספקים את הצרכן האמריקאי, מאחר שהמחיר בארה"ב של המערכת הסולארית לחימום מים ‭4,000)‬ דולר) כפול ממחיר של דוד חשמלי. בנוסף, קבלת התמריץ הממשלתי כרוכה בביורוקרטיה מורכבת של מילוי טפסים, שליחתם וכו‭,'‬ מה שמשאיר כרגע את האמריקאים עם דוד החשמל (בארה"ב, בניגוד לישראל, אין חוק המחייב שימוש בדודי שמש‭.(‬

 

בנוסף, אומר אדר איזנקוט: "התברר שהליך רישום המוצר בארה"ב מסובך משמעותית ממה שחשבנו, כיוון שלא מדובר בחדירה לשוק אחד. לכל אחת מ‭50-‬ המדינות בארה"ב יש תקנים שונים ורגולציה שונה‭."‬ כמו כן, דוד השמש הישראלי זקוק להסבות כדי לעמוד בטמפרטורות השונות (ישנם אזורים קרים בארה"ב שהטמפרטורה בהם יורדת מתחת לאפס‭.(‬

 

"חשבנו שכמו באוסטרליה, אחד משוקי היצוא הגדולים שלנו, נעביר את התקן ל‭4-‬ סוגי מערכות שונים, שעונים על דרישות השוק והרגולציה, אבל מתברר שבארה"ב, בגלל חוקים שונים בכל מדינה, הגענו להגדרות של 320 מערכות שונות‭,"‬ מוסיף איזנקוט. "לכן הליך התקינה נמשך כבר שנתיים, ועדיין לא סיימנו‭."‬

 

המכשול הבא טמון בעובדה שבינתיים חל שינוי מהותי בשוק האמריקאי: ארה"ב עוברת למודל עסקי חדש בתחום החימום הסולארי למים. במטרה ל"עורר" את השוק לרכישת דודי שמש, החברות בתחום האנרגיה הסולארית מציעות כעת "מודל שימוש במים חמים‭,"‬ שפירושו שלא הדוד נמכר לצרכן אלא השימוש במים החמים.

 

על פי המודל החדש, הדייר לא רוכש את הדוד. הקבלן או יזם מתחם המגורים מקבל את הדוד בחינם מהיצרנית או מהמשווקת, תמורת התחייבות להעביר במשך 25 שנה דמי שימוש במים חמים בתעריף הנקבע מראש, שאותו ישלמו הדיירים המשתמשים. לפי המודל הזה, את תמריצי הממשלה גובה יצרנית הדודים ולא הדייר.

 

לא הגיעה למודל הפיננסי

הבעיה של חברת ‭,A.O Smith‬ שחתמה על חוזה שעיתוף הפעולה עם כרומגן, היא שעדיין לא הגיעה למודל הפיננסי שמצדיק עבורה את המכירות לפי השיטה החדשה. "זו חברה ותיקה ושמרנית, שהתרגלה למכור דודים תמורת מזומן, ואילו לפי המודל החדש עליה לממן כעת את הדוד ולוקח לה זמן להתרגל למודל‭,"‬ אומר איזנקוט.

 

בכרומגן מתנחמים שבקליפורניה, שנותנת תמריצים גבוהים יותר למעבר לאנרגיית שמש, רשמה החברה, באמצעות ‭,A.O Smith‬ מכירות בהיקף של 3 מיליון דולר במודל המימון הניסיוני, אולם מודים שבשנתיים קרובות לא צפוי מהפך במכירות לארה"ב.

 

טל סחר מכרה בשנה שעברה 400 מערכות בלבד לשוק האמריקאי. לשם השוואה, בישראל מוכרת החברה 30 אלף מערכות בשנה. "זה לא היה הבום שציפינו לו, זה ייקח לפחות 5 שנים עד שיהיה, אם בכלל, מהפך במכירות‭,"‬ אומר הבעלים אלי כהן.

 

לדבריו, "היום בארה"ב שוק דודי השמש מאוד נישתי. האמריקאים עדיין שבעים: מחיר האנרגיה שם יחסית לארץ לא יקר, ודודי החשמל זולים משמעותית. לכן הם לא מחפשים פתרון חלופי. כבר הבנתי שלא אכבוש את אמריקה, מספיק לי אם אקבל נתח קטן של ‭.1%‬ בשלב זה אנחנו מתרכזים באזור טקסס, פלורידה וקליפורניה, שהם אזורים שטופי שמש. התקורות בארה"ב מאוד יקרות, יש הרבה בתים פרטיים ומרחקים גדולים, ולכל אזור יש דרישות ספציפיות שלו‭."‬

 

עמית מור, מומחה לאנרגיה ובעל חברת ייעוץ בתחום, מסכם ואומר: "בארצות כמו ארה"ב, שבהן מחירי החשמל נמוכים יותר, הכדאיות הכלכלית של התקנת דודי שמש מוטלת בספק, מה עוד שבארה"ב אין חוק המחייב זאת".

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דודי השמש הם מסימני ההיכר של הנוף העירוני בישראל
צילום: אבישי זיגמן
מומלצים