שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לעיני כול: פורסמו דו"חות המיצ"ב של בתי הספר
    הישגי התלמידים בעברית ובמתמטיקה, עמדותיהם כלפי המקצועות, השוואה לבתי ספר בעלי רקע דומה: את כל אלו ועוד ניתן לראות בדו"חות המפורטים, שפרסם לראשונה משרד החינוך - בעקבות החלטת בג"ץ. ומה המיצ"ב בבית הספר שלכם?

    הישגי כלל בתי הספר בארץ נחשפים בפעם הראשונה לעיני כול: בעקבות פסיקת בג"ץ בחודש שעבר, פרסם הבוקר (יום א') משרד החינוך את נתוני בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) על פי חתך בית ספר. בדו"חות המקיפים שפורסמו, ניתן לראות אין ספור נתונים - החל מהישגי התלמידים בכל בית ספר בשפת אם (עברית או ערבית) ובמתמטיקה, עמדות התלמידים כלפי המקצועות השונים, מיקומים יחסיים של בתי הספר ועוד ועוד. כעבור זמן קצר, נפל האתר שבו פורסמו הדו"חות המלאים.

     

    היכנסו וקראו את דו"ח המיצ"ב המפורט לבית הספר שלכם

    רוצים לצפות בנתונים של רשות מקומית ספציפית? לחצו כאן

     

    בדו"חות ניתן לראות השוואה בין הישגי בית הספר להישגי קבוצת בתי ספר בעלי רקע חברתי-כלכלי דומה, וכן את הישגי התלמידים לפי חלוקה של רקע חברתי-כלכלי. בפרק אחר מוצגים הנתונים של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים ובפרק האחרון מוצגים לראשונה ההישגים בשנים תשס"ז ותשע"א בבית הספר ובקבוצות ההשוואה במונחי סולם המיצ"ב הרב-שנתי. כך ניתן לבדוק אם חלו שינויים - לרעה או לטובה - בהישגי בית הספר בשנים האחרונות.

     בחינות המיצ"ב הן בחינות שנתיות הנערכות בכיתות ב', ה' ו-ח' במקצועות מתמטיקה, שפה ומדעים, ועד כה משרד החינוך הקפיד לשמור את הנתונים בחשאיות והציגם רק למנהלי בית הספר ככלי מדידה להישגי התלמידים. בעקבות העתירה של התנועה לחופש המידע, החליטו שופטי בג"ץ לאשר את חשיפת המידע לציבור בטענה שזכות הציבור לדעת גוברת במצב זה.

     

    דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:

    בגלל ליקויים: הורים השביתו לימודים בבנימינה

    רפורמה בפסיכומטרי: "חיבור הוא כלי"

     

    הבוקר התקיים בנושא דיון בוועדת החינוך בכנסת בראשות חברת הכנסת עינת וילף, ובמהלכו אמרה מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר: "אנחנו בעד שקיפות מלאה ומדי שנה נתוני המיצ"ב מפורסמים ברמה הארצית וברמת הרשות, כולל הצבעה על הפערים בין המגזרים השונים. יחד עם זאת, ברמה הבית-ספרית חוות הדעת המקצועית כפי שהצגנו אותה מראה שבדילמה בין זכות הציבור לדעת לבין טובת התהליכים החינוכיים, במקרה זה הנושא החינוכי גובר. לכן מוטב היה שלא לפרסם זאת".

     

    כך זה נראה בדו"ח בית-ספרי ()
    כך זה נראה בדו"ח בית-ספרי

     

    לדברי המנכ"לית, "החשש שלנו הוא שעם פרסום הנתונים הם יהפכו להיות חזות הכל וכל העשייה החינוכית בבתי הספר תתמקד בנתוני המיצ"ב. אני רוצה להזכיר שכל ניסיון לדרג את בתי הספר על סמך פרסומים אלו הוא מזיק ושגוי וחלקי בלבד והנזק שייגרם מדירוג שכזה רב מהתועלת".

     

    יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ עינת וילף, אמרה כי היא מתנגדת לפרסום הנתונים המפורטים, מחשש שיקדשו מרוץ אחר הציונים ויפגעו בטוהר הבחינות: "בית המשפט ממשיך במסורת של נזק לחינוך הציבורי בישראל. מרגע פרסום הנתונים יווצרו טבלאות ויתחילו הלחצים בכיוון המנהל והמורה". וילף קראה לעצור לחלוטין את השימוש במתכונת הנוכחית של המיצ"ב וקראה להתרכז במבחנים פנימיים שיסייעו לשיפור התהליכים הפנימיים בבתי הספר ויחזקו את מעמד המורה.

     

    תוצאות המיצ"ב כפי שמשרד החינוך הציגן עד כה (צילום: נמרוד גליקמן) (צילום: נמרוד גליקמן)
    תוצאות המיצ"ב כפי שמשרד החינוך הציגן עד כה(צילום: נמרוד גליקמן)
     

      

    עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"ל התנועה לחופש המידע, שהגישה את העתיקה במקור, הגיבה באומרה: "אנו שמחים שמשרד החינוך קיים את החלטת בית המשפט. יותר מכך, כפי שביטאה בדיון מנכ"לית משרד החינוך, אנו מברכים על היוזמות של המשרד לפרסם עוד מדדים. באשר לנבואות הזעם: אנו עדיין מאמינים שביקורת ציבורית ושיתוף הציבור הן הדרך הנכונה. אין להשאיר את המידע ליודעי דבר בלבד".

     

    עם זאת, המתנגדים לפרסום הסבירו בעבר מהן הסכנות שהוא טומן בחובו: "ברגע שנתוני המיצ"ב יהיו מרוחים גם על דפי העיתון המצב בבתי הספר יהפוך מסוכן מאוד מבחינה חינוכית", לדברי פרופ' ציפי ליבמן, נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים ומומחית לנושאי הערכה ומדידה בחינוך. "הציבור יתייחס לנתונים כאל 'תורה מסיני', הלחץ על המנהלים והמורים יגבר ובתי הספר ייכנסו לסחרור, שיביא לתופעות איומות ונוראות של שקרים וסילוף האמת בשל היחס לציונים כחזות הכול".

     

    ד"ר יורם הרפז, מומחה לחינוך ממכללת בית ברל, אמר כי מה שחשוב הוא דווקא הנתונים שלא נראים לעין. "הכלל בחינוך הוא שמה שניתן למדידה הוא לא חשוב ומה שחשוב זה רק מה שלא ניתן למדידה". לדבריו, "בעיניי זה דבר איום נורא שהמדידה היא הכלי העיקרי שמכתיב את החינוך. מפה הדרך לתעשיית רמאות קצרה מאוד, החדווה נעלמת והלמידה הופכת להיות מכוונת לבחינות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים