שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    עסק קטן: לא רק לשרוד אלא גם להצליח

    להקים עסק קטן ולנהל אותו לאורך זמן זו לא משימה פשוטה. תחרות העסקים הקטנים של ynet וידיעות אחרונות יוצאת לדרך והמשתתפים בתחרויות הקודמות מספרים על הקשיים וההצלחה

    כמה מכם חולמים להקים עסק משלכם? למי יצא ללוות מקרוב בן משפחה, חבר או חברה, שעזבו משרות שכירות מתסכלות כדי לנסות ולהגיע לעצמאות כלכלית בעזרת עסק קטן? מי שהתנסה או ליווה אחרים, חווה את החלומות, הקשיים, המאבק היום־יומי עד להצלחה - או חלילה לכישלון.

     

    בעלי עסק קטן? הכנסו לערוץ "עסקים קטנים "

    • עסקים קטנים - קטר הצמיחה של המשק

     

    אין ספק: עסק קטן הוא אחד האתגרים היותר קשים שאנשים לוקחים על עצמם, בעיקר במציאות הכלכלית־חברתית שלנו. מהקמת דוכן פלאפל, דרך בית מלאכה לעיצוב צעצועים ועד פיתוח מכשור חדיש למיחזור מים - כל עסק צריך מאחוריו אנשים אמיצים שיכולים להתמודד עם שברו של חלום מול קשיי היום־יום.

     

    יותר מ־400 אלף עסקים קטנים ובינוניים פועלים בישראל, רבים מהם נאבקים בשיניים כדי להחזיק מעמד. על פי נתוני הלמ"ס, בכל שנה "נולדים" כ־45 אלף עסקים חדשים, ובמקביל נסגרים כ־35 אלף אחרים. יתרה מזאת, המצב הכלכלי הגלובלי נותן כבר זמן רב את אותותיו גם בארץ, וכבר בשנת 2011 נרשמה האטה של 10% בקצב גידול העסקים החדשים לעומת שנת 2009.

     

    לאן הגיעו העסקים הזוכים בתחרויות הקודמות?

    ואולם, לא הכל שחור. מבין עשרות האלפים ש"רק שורדים", דורך כוכבם של אחרים, שפרצו את כל המחסומים - והצליחו בגדול. חזרנו לכמה מתוך 26 הזוכים בתחרויות קודמות, וגילינו שרבים מהם ממשיכים לעשות חיל מאז הזכייה.

     

    "היינו בין הזוכים בתחרות בשנת 2007, כמה חודשים לאחר שהקמנו את החברה", מספרים יורם ועופר רוזנבאום, בעלי אתר לופה להפקת ספרי תמונות מודפסים. "הזכייה נתנה לנו לגיטימציה מהשפיץ של הקהילה העסקית בארץ שמדובר בעסק עם צביון מיוחד. מאז אנחנו אנחנו מובילים משמעותית בענף, ומציגים כל שנה מוצרים חדשים. אין ספק שהזכייה והפרסום הובילו אותנו להצלחה, ואנחנו ממליצים בחום לעסקים נוספים להגיש מועמדות ולהצטרף לתחרות המבורכת הזו".

     

    עסק מצליח נוסף, נעלי מרקו, קיים כבר כמעט 30 שנה. "זכינו בתחרות ב־2004, כאשר מנינו תשעה סניפים", מספר הבעלים ניסים כהן. "היום יש לנו 16 סניפים וחנות מקוונת. בימים של התחרות הייתה התרגשות גדולה. קבלנו ים של פרסום, והלקוחות הצביעו ברגליים. התחרות נתנה לנו קרש קפיצה ממותג מקומי למותג ארצי שנכנס לקניונים בכל הארץ".

     

    היום כבר עלו נעלי מרקו לקטגוריה של עסק בינוני (100 עובדים לפי קריטריוני התמ"ת) והתחושה היא שעוד הרגל נטויה. "בתקופה זו של האטה אנחנו לא ממהרים לפתוח סניפים נוספים, אבל לקראת שנה הבאה נמשיך לפעול בכיוון של המשך צמיחה עסקית", מבטיח כהן, שהכניס בינתיים לסניפים גם תיקים ואקססוריז. "בזכות התחרות הפכנו מרשת אנונימית וקטנה לרשת מוכרת. מאות אלפי הקוראים למדו להכיר אותנו מקרוב ולהפוך לקהל לקוחותינו", מסכם כהן בסיפוק.

     

    גם רשת התכשיטים של הגר סתת ממשיכה להתפתח מאז הזכייה. "הגענו היום לחמש חנויות, ועוד ארבע נמצאות על הפרק", מספרת בעלת הרשת, הגג סתת. "גם הייצוא גדל, והיום אנחנו עובדים עם מפיצים בכל העולם ומספקים גם לחנויות בוטיק ברחבי הארץ ולחנויות במוזיאונים".

     

    בחנויות של סתת, חשוב לציין, ניתנת במה למעצבי תכשיטים צעירים, בוגרי בתי הספר לאמנות ועיצוב. הם נבחרים בקפידה, ויכולים להעמיד את יצירותיהם למכירה בחנויות הרשת. בכך תורמת סתת גם לקהילה.

     

    בין הזוכים בשנת 2008 היו חקלאי יודפת, אגודה שיתופית שהקימה עסק מקסים של פיתוח, ייבוא ושיווק בצלים, פקעות וזרעים של פרחים. הלקוחות העיקריים שלה הם משתלות ומגדלי פרחים בארץ ובחו"ל, אך גם רשויות מקומיות, קיבוצים ומושבים רבים, שרוצים לייפות את יישובם בפרחים רעננים. "מאז שזכינו בפרויקט עסקים קטנים זכינו בקהל לקוחות חדש, שלמד להכיר את המוצרים שלנו", מספר גל לוי, מנכ"ל חקלאי יודפת. גם חברה זו לא קפאה על פרחיה, ונכנסה לייצור ושיווק של מוצרים נוספים כמו שמן זית, יינות, דבש וגבינות עיזים. "אני מאוד ממליץ לעסקים נוספים להגיש מועמדות ולהשתתף בתחרות, כי רק טוב יצא לנו מזה", מסכם לוי.

     

    חגית נאמן גורני, בעלת חברת "גיטה בגס", זכתה בתחרות האחרונה, שהתקיימה בשנת 2009. גורני ניגשה לתחרות לאחר שבע שנים של הפעלת העסק והשתפשפות בשטח - וזכתה. תחום העיסוק העיקרי של העסק הוא תיקים ואביזרים פרימיום להורים ולתינוקות. "נכנסנו אז לשוק שבכלל לא היה קיים", מספרת גורני, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. "מאז, המותג שלנו תפס. הוא עומד בגאון מול תחרות גדולה וגם מתפתח לכיוונים נוספים, כמו השקת קולקציית טקסטיל חדשה לתינוקות שהתחלנו בה עתה".

     

    גורני מספרת, כי מעבר לתמיכה בעסק, היתה לזכייה בתחרות משמעות אישית גדולה. "מאוד התרגשתי מההכרה הזו. רק מי שהוא בעל עסק שהקים אותו במו ידיו מרעיון ועד הביצוע יודע כמה זה מסובך ומאתגר, כשבעצם אין ממש עזרה מהמדינה".

     

    עסקים אלה הם רק חלק קטן מהזוכים בתחרויות הקודמות. על הרשימה נמנים גם בית הספר לקונדיטוריה אסטלה בגבעת־שמואל, חוות דרך התבלינים בבית־לחם הגלילית, יצרני המתנות המיוחדות קנדי פשן, חברת K&K לפיתוח ביגוד אנטי־סטטי לעובדים במפעלים שבהם מרכיבים מכשירים אלקטרוניים, בעלת הקתדרה למוזיקה ומי שמכונה "מלכת הקונצרטים המוסברים" אסתרית בלצן, נעלי שורש, יקב טוליפ ויקב טפרברג, מרכז הכוכביות הארצי, בית הספר זמן אמיתי להכשרת ברמנים, וכן רבים וטובים אחרים.

      

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים