שתף קטע נבחר

לקראת הדו"חות: האם פייסבוק תצא מהבוץ?

אחרי רבעון כושל בו ערך המניה שלה נחתך בחצי, הרשת החברתית הגדולה בעולם תפרסם הערב את הדו"ח הרבעוני השני שלה. עיני המשקיעים יחפשו בדו"ח את הפריצה בעיקר בתחום הפרסום דרך הסלולר. אם היא לא תצליח להמציא את עצמה מחדש, כמו גוגל או אפל, ההתדרדרות תהיה בלתי נמנעת

הערב (ג') תפרסם הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם, פייסבוק, את הדו"ח הרבעוני שלה. זהו הדו"ח השני שמפרסמת החברה מאז ההנפקה בנאסד"ק במאי השנה, בשווי של 38 דולר למניה.

 

תביעות נגד פייסבוק: הונתה משקיעים בהנפקה

אנליסטים: מיליארד דולר ירידה בהכנסות פייסבוק?

פייסבוק תצליח? תלוי כמה היא תציק לגולשים

 

פרסום הדו"ח מהווה רגע גורלי עבור החברה, שחוותה רבעון כושל לאחר שערך המניה ירד בחצי, ל-19 דולר. המשקיעים, שאינם מרוצים כלל מהירידה הדרסטית בערך המניה, ממתינים בדריכות לממצאי הדו"ח ונראה כי סבלנותם פוקעת.

 

כזכור, בסוף יולי האחרון פרסמה החברה את הדו"ח הראשון שלה מאז ההנפקה. ביום המסחר שלאחר פרסום הדו"ח, המניה צנחה ב-13.5%, וזאת למרות שהדו"ח הציג הכנסות של 1.18 מיליארד דולר (סכום גבוה מהצפי שעמד על כ-1.15 מיליארד דולר) ורווח נקי של 295 מיליון דולר.

 

המסקנה המתבקשת מהצניחה החדה שלאחר הדו"ח האחרון, ומהירידה המתמדת בערך המניה מאז הנפקתה, היא כי למרות שפייסבוק עדיין חברה יחסית חדשה - יש שיאמרו שהיא עדיין סטארט-אפ - הציפיות ממנה זהות לציפיות מחברת ענק: לחדש, להפתיע, להביא את הפריצה הבאה. עיניהם של המשקיעים יחפשו בדו"ח הקרוב את הפריצה בעיקר בתחום הפרסום דרך הסלולר.

 

שוק הפרסום הסלולרי צבר תאוצה אדירה בשנת 2011, בעקבות מהפכת הסמארטפונים; גוגל כבר שולטת בו ביד רמה, וגם אפל ויאהו נכנסו אליו בתנופה, אולם פייסבוק ציינה בעבר שהיא חווה מכשולים בכניסה לשוק, ועד כה לא מצאה את הדרך הנכונה לעשות זאת. ראוי לציין כי יותר מ-80% מההכנסות של הרשת החברתית מגיעות מפרסום, והעובדה שעד כה לא הצליחה להיכנס לפרסום הסלולרי מציבה אותה בבעיה.

 

בנוסף, על פי הנתונים שפייסבוק פרסמה בעבר, מעל חצי מיליארד מהמשתמשים הפעילים ברשת החברתית גולשים דרך הסלולר (מתוך מעל למיליארד משתמשים), מה שלא מותיר לחברה ברירה אלא לעשות הכל על מנת להשתלט על נתח משוק הפרסום הסלולרי.

 

פייסבוק - ציפיות כמו מחברת ענק (צילום: AP) (צילום: AP)
פייסבוק - ציפיות כמו מחברת ענק(צילום: AP)

 

כמו גוגל ואפל

המשקיעים, אם כן, תולים את מירב תקוותיהם בהתפתחות מעין זו, אולם כל פריצה אחרת, כל חידוש או הברקה שיימצאו בדו"ח, יכולים להוציא את החברה מהירידה המתמדת שהיא נמצאת בה. ניתן למצוא מקרים דומים לכך בקרב נוספות, והדוגמאות הבולטות ביותר הן גוגל ואפל.

 

גוגל חיפשה במשך תקופה ארוכה דרך לייצר רווחים מתנועת הגולשים האדירה, והפריצה הגדולה שלה הייתה בשנת 2000, כאשר השיקה את Ad Words, פרסום לפי מילות חיפוש. עד לאותה פריצה, למרות השליטה בעולם החיפוש האינטרנטי, התקשתה גוגל להפוך את הפופולאריות לרווח, אך כיום, ה-Ad Words הוא מוצר הפרסום העיקרי של גוגל. פייסבוק נמצאת באותו המצב שגוגל הייתה עד שנת 2000; היא מאוד פופולארית, אך מתקשה לתרגם זאת למספרים.

 

גם אפל הגיחה מהתחתית בזכות חידוש מפתיע. בסוף שנות ה-90, לאחר שדשדשה במשך כמה שנים מאחורי מייקרוסופט, הוציאה אפל את דגם המחשב איי-מק (iMac), שהפך להצלחה אדירה. האיי-מק נחשב בזמנו לפורץ דרך מבחינה עיצובית, וכיום הוא דגם המחשב של אפל הנמכר ביותר איי פעם.

 

פריצה נוספת של אפל נערכה מספר שנים לאחר מכן, עם המהפכה המוזיקלית (איי-פוד), שהובילה לעליות משמעותיות בערך המניה.

 

כיום פייסבוק נמצאת במצב רגיש ביותר. למרות הדיווחים על רווחים נאים, הציפיות ממנה, כמובילה הבלתי מעורערת של הרשתות החברתיות, הן גבוהות בהרבה. פייסבוק כיום היא חברת ענק, אך עם מנוע צמיחה של סטארט-אפ מתחיל. אם היא לא תצליח להמציא את עצמה מחדש, כמו גוגל או אפל, ההתדרדרות לא תעצור.

 

התחזית

על פי התחזיות מהדו"ח הקודם, מצופה מפייסבוק לדווח על הכנסות של כ-1.2 מיליארד דולר; מיליארד דולר מפרסום וכ-200 מיליון דולר ממוצרים שאינם פרסום כמו משחקים למיניהם. סביר להניח שערך המניה ישתנה כלפי מעלה רק במקרה שפייסבוק תצביע על הכנסה הגבוהה משמעותית מכך, או במקרה שתחשוף, כאמור, פריצת דרך מרעישה. נראה כי אם אחד מהשניים לא יקרה, מגמת הירידה במניה עלולה להימשך ואף להחריף.

 

המשקיעים כמובן מאוכזבים ביותר מהירידה הדרסטית מאז ההנפקה במאי, והאתגר הגדול של פייסבוק לדו"ח הקרוב הוא להפתיע אותם ולהחזיר את האמון שלהם בחברה.

 

אנחנו, הסוחרים והמשקיעים הקטנים, יכולים להרוויח כך או כך. חשוב ביותר לזכור שלמרות הציפיות מהדו"ח, כדאי לחכות ולראות לאן הרוח נושבת לאחר הפרסום. סוחר מקצועי סוחר בשעת המסחר הראשונה שלאחר פרסום הדו"ח, לאחר שקרא את הדו"ח והשווה אותו לתחזיות האנליסטים. אך האסטרטגיה הנכונה היא אינה התבססות על הדו"ח עצמו והפער לתחזיות, אלא זיהוי מהיר של תגובת השוק לדו"ח והצטרפות אליה;

 

במקרה של זיהוי עלייה בערך המניה, רצוי לקנות ברגע זיהוי המגמה, ובמקרה של מגמת ירידה, ניתן לבצע פקודת שורט (Short) ולייצר רווחים נאים.

 

כאמור, יום המסחר שלאחר פרסום הדו"ח הקודם נפתח בירידה של 13.5% בערך המניה. בשעה הראשונה של יום המסחר, ערך המניה המשיך לרדת בעוד כ-4%. סוחרי היום שעקבו בדריכות אחר תנודת המניה, מרגע פתיחת יום המסחר, יכלו לנצל את הירידה באמצעות שורטים.

 

גם המשקיעים שנכנסו לפעולת שורט ביום שלאחר פרסום הדו"ח קצרו רווחים נאים ביותר, שכן בשבוע שלאחר הפרסום המניה השלימה ירידה של 25.3%. החוכמה היא, כמובן, לקפוץ על הגל ולרכב עליו, והכי חשוב, לדעת מתי לרדת ממנו.

 

כל שנותר הוא לחכות לערב, ולראות האם הרשת החברתית הווירטואלית הגדולה ביותר מצליחה לייצר רווחים מהפופולאריות שלה, או שמגמת הירידה רק תחריף.

 

דודו רוז הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מבעלי סימפל טרייד  - בית הספר למסחר בשוק ההון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
האם המניה תאושש?
צילום: רויטרס
דודו רוז
צילום: אלי גרוס
מומלצים