שתף קטע נבחר

דתייה עם טלית? בקרוב תגדלי זקן

טוענות רבניות בבתי הדין ותלמידות חכמות, זה מהותו של פמיניזם דתי. נשים שמתעטפות בטלית ומתעקשות להניח תפילין, זה חיקוי עלוב לריטואל הגברי. דת הסממנים החיצוניים פסולה אצל הדתיים המחמירים - ואצל הפמיניסטיות המחמירות

אחת לחודש בערך, זה קורה: נשות הכותל מגיעות לעזרת הנשים, חובשות כיפה, מתעטפות בטלית ומבקשות עלות לתורה ולקיים ריטואל המתרחש בעזרת הגברים שמעבר למחיצה. המשטרה מתערבת, והפעילות נעצרת. בשבוע שעבר הייתה זו ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, שאף נעצרה. 

 

 

חופש הפולחן הוא זכות בסיסית במדינה דמוקרטית, והמעצר כמו גם ההתעקשות שלא לאפשר תפילות נשים בכותל, מופרכים מעיקרם. ובכל זאת, בכל פעם שאני צופה בריטואל החוזר - תורה-תפילין-מעצר - אני לא יכולה שלא להיזכר באותה בובת ברבי דתית פמיניסטית, המתהדרת בבלונד גולש ובקימורים ברביים, מעוטרת בתפילין ועל כתפיה טלית.

 

ברבי פמיניסטית איננה ברבי שחוזרת הביתה מתי שבא לה, שפוסקת הלכה ומייצגת נשים בבתי הדין - אלא מי שנראית בדיוק, אבל בדיוק, כמו גבר כשהוא מתפלל.

 

זה הרגע להבהיר משהו בענייני פמיניזם דתי, ופמיניזם בכלל. התנועה הפמיניסטית ששיאה בשנות ה-70 בארצות הברית, נלחמה על זכויות שנשללו מנשים רק מכיוון שאינן גברים. התנועה לחמה לשיתוף מלא של נשים בכל החזיתות: פוליטיקה, צבא, תעסוקה. היא גם תבעה זכות בחירה חופשית לנשים, בכל הנוגע לגופן.

 

הפמיניזם הדתי-לאומי, תנועה מבורכת ופעילה, המשיך בקו הזה כשהכשיר נשים לטעון בבתי הדין, כשפעל ללימוד גמרא והלכה באולפנות ובמדרשות, וכשהעמיד תלמידות חכמות של ממש. נשים שבקיאותן במדרש, תנ"ך והלכה עולה על זו של הגבר הממוצע.

 

ניסיון להידמות לגבר

ואז נולד גל חדש של פמיניזם דתי, שכולו חיקוי וניסיון להידמות לגבר (למה? הרי אנחנו עולות עליו מכל בחינה), ולגזול ממנו את התפקידים הייחודיים שנתנה לו התורה. חשבתי על כך גם כשצפיתי בנשים רוקדות בדבקות עם ספר התורה במוצאי שמחת תורה: כן, אני מזדהה עם הכמיהה ללימוד, אבל אני לא חושבת שאישה צעירה ומיוזעת, שהספר הכבד כמעט נשמט מבין ידיה (כי אין מה לעשות, גברים בדרך כלל חזקים יותר מבחינה פיזית), מגלמת את זכותה של האישה ללמוד.

 

אני גם לא מתרגשת מאישה שמניחה תפילין, כי אם את רוצה להביע את כמיהתך לעולמות עליונים, ואת אישה שמאמינה בכוחה, עוצמתה ויכולותיה - מדוע את זקוקה לריטואל הגברי דווקא, כדי לבטא אותה? האם משמעות הפמיניזם היהודי הוא השאיפה לבטל את כל התפקידים והסגולות הייחודיים לנשים - שאיש אינו שולל את קיומן - ולהמירן בחובות גבריות?

 

דת הסממנים החיצוניים

אני מתקוממת נגד כל הפליה, הדרה ותסכול מכוון של האישה. למדתי כבר לזהות את הפחד הממסדי-גברי מהתפתחות נשית בתחום הידע. אני מעריכה ומקדמת יוזמות המעניקות עצמאות

וכוח לנשים כמו הסכם ממון, פסיקה נשית בנושאים אינטימיים, ייצוג נשים וחופש גישה אל כל אוצרות היהדות. אולם הפרשנות שעושות נשים מסוימות לשחרור האישה מכבלי הדת, עלול להוליך אל הכיוון האבסורדי שבסופו נשים יגדלו זקן, כי גם הן רוצות להראות כמו ראש ישיבה!

 

דת הסממנים החיצוניים היא דת מאוסה וחסרת מהות, כשהיא מתגלה בשכונות ובבתי ספר מחמירים. היא מטופשת שבעתיים, כשמייצגות אותה נשים שמתיימרות לקידמה וליברליזם. אינני צריכה לחבוש כיפה על ראשי, להניח תפילין ולרקוד עם ספר התורה, כדי להרגיש קרובה לאל.

 

המהפכה הפמיניסטית במגזר הדתי חוללה כל כך הרבה שינויים מעוררי השראה, ואפשרה חופש בחירה וחיים איכותיים לכל כך הרבה נשים, שיהיה טיפשי לאבד אותה לטובת זקן ופאות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברבי עם תפילין וטלית
לא מתרגשת מאשה שמניחה תפילין. ברזילי
צילום: רונן שטלצר
מומלצים