שתף קטע נבחר

פייסבוק: גולש נגד אגד, ולהפך

גולש העלה לפייסבוק תמונה של אוטובוס צפוף כי כעס על תמונה של אגד שמראה אוטובוס ריק. אגד לא נשארה חייבת ויצאה נגד הגולש. החברה: מנצלים את הפתיחות שלנו

עמוד הפייסבוק המסחרי "אגד friends" העלה היום (ב') בצהריים תמונה בה נראית בחורה שנהנית משירות האינטרנט החינמי באוטובוס החברה. מתחת לתמונה שאלו את הגולשים: " מה אתם עושים כשאתם מחוברים חופשי?"

 

 

כמו שקורה בדרך כלל, גולש אחד בשם רון פינטו ניצל את הסטטוס של אגד כדי להתלונן בתגובות: "היה טוב היה טוב אם במשרד יח"צ של אגד לא ירמו את הציבור לחשוב שזה המצב בקווי אגד. ההרגשה בנסיעה באוטובוס של אגד היא כשל תרנגולת המובלת בכלוב לפני שחיטה או כשל אוטובוס בהודו. בקישור המצ"ב תמונה מאוטובוס אגד בישראל". פינטו אף העלה את התמונות בפייסבוק האישי שלו.

 

 

נראה שמישהו במשרדי אגד קם על הצד הלא נכון של המושב. במקום פשוט להתעלם מהתגובה המינורית שקיבלה לייק בודד בעמוד של אגד, החברה העלתה פוסט ותגובה, הן בעמוד "אגד friends" והן בעמוד הנוסף שלהם "אגד". בסטטוס נכתב שמו המלא של הגולש עם ביקורת חריפה על ה"ניצול" הלא ראוי של הפוסט שלהם:

 

 

 

בסטטוס המשתפך, טענה אגד ש"לא ניתן לתכנן באופן מוחלט את הצפי לאוטובוס," ש"תופעת העומס מקובלת בכל העולם ומי שנסע בפאריס, לונדון ורומא, מכיר את הנושא מקרוב. מאוד." אז המשיכה וטענה כי הגולש פינטו השתמש בתמונות "שלא צולמו באוטובוסים של אגד אלא בחברות תחבורה ציבורית אחרות וכי "נעשה בהן שימוש שלא על פי זכויות יוצרים."

 

לקינוח אגד הבהירה שאין לה מושג ירוק ברשת החברתית בפיסקה הבאה: "לרשת החברתית יש חוקים. אחד מהם היא האפשרות להגיב לפוסטים והדרך בה אנשים מרשים לעצמם להעלות פוסטים מוטים ושקריים מבלי לאפשר לאגד את זכות התגובה סותרת את כל הרעיון של הרשת החברתית". החברה אחר כך הסבירה בתגובה כי התכוונה לפוסט של פינטו בפרופיל שלו, שהייתה חסומה מלהגיב אליו, אך העניין לא הובהר בפוסט המקורי שלה.

 

הגולש הטעה, אגד התבכיינה, מי יצא יותר רע? 

כאשר עמוד של חברה מסחרית בוחר לצאת נגד משתמשיו, או ספציפית נגד אחד מהם – זה אף פעם לא נראה טוב. בעיקר שהעמוד משתמש בטון שמאיים במחיקת תגובות ובאמירה שהגולשים נצלניים. שלא לדבר על התגובה המזלזלת לבעיה הכל כך נפוצה של צפיפות באוטובוסים.

 

אבל האם אגד צודקת לגבי הגולש פינטו? מבדיקה בשירות ה"חיפוש לפי תמונה" של גוגל, מסתבר שכן - התמונה אכן לא של אוטובוס אגד. התמונה של פינטו (שלא הגיב עד כה לפנייתנו) מופיעה  בבלוג "תא המגמה הירוקה של האוניברסיטה הפתוחה", והם במקור כנראה לקחו את התמונה מצלם שצילם את התמונה בסיאול, קוריאה והעלה אותה לפליקר. אבל האם יש אמת בהשמצה של אגד שיש בשימוש בתמונה הפרת זכויות יוצרים? לא בדיוק, כיוון שהיא הוגדרה על ידי בעליה כתמונה לשימוש חופשי (Creative Commons).

 

חברה מסחרית שמאשימה גולש בעבירה על החוק בפומבי בפייסבוק צריכה להזהר – כיוון שההאשמות שלה יכולות לחזור אליה כבומרנג. מעקב מהיר אחרי מקור התמונה היה חוסך להם את השגיאה הזו. כצפוי, הסטטוס של אגד לא זכה לאהדה רבה מהגולשים, שניצלו אותו כדי להתלונן עוד יותר על בעיית הצפיפות של החברה.

 

הגולש פינטו כנראה לא וידא שהתמונה שראה באתר ישראלי היא באמת של אוטובוס ישראלי ושל חברת אגד. אבל הנה סוד קטן: גם התמונה של אגד לא לקוחה מאוטובוס ישראלי. מדובר בתמונת אילוסטרציה אותה קנו אותה באחד מאתרי צילומי הסטוק, מצלם ששמו carmakoma. הבחורה והאוטובוס גרמניים לחלוטין (והנה תמונה של אותה הבחורה במדי פאב בווארי).

 

אז האם דין גולש פרטי ודין חברה מסחרית בפייסבוק שונים לחלוטין? ויותר מכן – האם אגד חושבת שפייסבוק הוא המקום לחנך את הלקוחות שלה?

 

 

אגד: מנצלים את הפתיחות שלנו

רון רטנר, דובר אגד מסר בתגובה:"דף הפייסבוק של אגד מופעל במטרה לתקשר ישירות עם ציבור הלקוחות של אגד ולצד התכנים החיוביים עולים בדף מדי פעם גם תכנים ביקורתיים לגיטימיים, שאגד מקבל בהבנה ובוחן אותם לגופם במטרה להשתפר ולשפר את השירות.

 

"לצערנו, פתיחות זו מנוצלת לא פעם על ידי גורמים שונים, חלקם בעלי עניין, שידם על המקלדת קלה והם אינם טורחים לבדוק את אמיתות התכנים שהם מעלים. אחדים מהם, מתנהגים שלא על פי חוקי הרשת וחוסמים את היכולת להגיב לטענות על קיר הפייסבוק שלהם וכתוצאה מכך, זוכים הפוסטים המוטים שהם מעלים לתהודה רבה ומציפים את הרשת במידע חסר ביסוס, שלעיתים פוגע אישית בנהגים ובבעלי תפקידים.

 

"כגוף שמפעיל תחבורה ציבורית מזה 80 שנה יודע אגד לזהות אילו אוטובוסים נמצאים ברשותו ובמקרה זה טעה הגולש כשייחס את התמונות המצולמות לאגד. קו 370 שמופיע באחת התמונות בכלל מופעל על ידי החברות 'מטרופולין' ו'אגד תעבורה' ולא על ידי אגד, וגם הצפיפות בתמונות אינה עדכנית משום שבשנים האחרונות נכנסה לתוקפה תקנה האוסרת על העלאת יותר מ-10 נוסעים בעמידה בנסיעה בין עירונית.

 

"אגד אינו מכחיש קיומו של עומס בשעות השיא, עומס הוא אחד המאפיינים של הסעת המונים בכל העולם. גם בפריס, רומא, אמסטרדם ולונדון ונובע מהשילוב בין הביקוש הקבוע לביקוש המזדמן. יחד עם זאת, הבחירה להגיב בדף של אגד התקבלה לאחר שהתברר, כי דף הגולש חסום לתגובה ובעקבות אירוע קודם בו הופצה דיבתו של נהג באילת הוחלט לשנות את מדיניות הסובלנות לפוסטים פוגעניים וחסרי ביסוס, ואנו מודים ל-ynet על שהנכם מעבירים מסר זה".

 

 

באשר לתמונה שעלתה בפוסט של אגד, החברה ביקשה להבהיר כי,היא "הועלתה באופן יזום לדף הפייסבוק נעשה כחוק ובכפוף לזכויות היוצרים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: jungmoon
שחי, ואגל לך סוד יסוריי. האוטובוס בסיאול
צילום: jungmoon
מומלצים