שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    עדן טבע מרקט: רק 75 אלף ש' קנס על הטעיה

    הרשת פרסמה ויטמינים בהנחה של 25% ממחיר המחירון, למרות שלצרכנים מכרה אותם במחיר גבוה מהמחירון. בתמ"ת הגישו כתב אישום שגובה הקנס המקסימלי בו עמד על 291 אלף ש' ובסוף הגיעו להסדר טיעון שאושר בביהמ"ש השלום בחיפה

    מבצע בעדן טבע מרקט הוצג כאטרקטיבי, אך בפועל גילם הנחה קטנה מזו שפורסמה: בית-המשפט השלום בחיפה אישר הסדר טיעון בין התמ"ת לרשת השיווק עדן טבע מרקט וקנס אותה ב-75 אלף שקל בגין הטעיית צרכנים בפרסום ואי הודעה על פריטים במכירה מיוחדת בסניף בחוצות המפרץ. לפי כתב האישום, הצרכנים  בסניף הוטעו לחשוב שאחוזי ההנחה שהוצגו בשלטים בסניף גבוהים יותר מאחוזי ההנחה בפועל. מנהל הסניף שבו נעברו העבירות נקנס ב-5,000 שקל. 

     

    • מגה נקנסה ב-130 אלף ש' על גביית יתר מצרכנים

     

    השופט ערן קוטון, אף השית על הרשת התחייבות על סך 50 אלף שקל, להימנע מביצוע העבירות במשך 3 שנים. מנכ"ל החברה, חויב לחתום ג הוא על התחייבות אישית על סך 15 אלף שקל. יחד עם זאת, מדובר בקנס נמוך פי 3.8 מהקנס המירבי שאפשר היה להשית על הרשת על פי חוק. שכן העונש הכספי המירבי בגין ביצוע שתי העבירות הוא 291 אלף שקל:204,400 שקל בגין הטעיית צרכנים ו-87,600 שקל בגין אי הודעת פרטים במכירה מיוחדת.

     

    בתמ"ת מסבירים: "אנו עושים כמיטב יכולתנו להגיע לעונש המירבי אולם בתי-המשפט רחוקים מלקבוע סכומים כאלה כקנס. גם בערעורים לא מעלים לנו את גובה הקנס. לכן בבואנו להסדר טיעון, אנו שוקלים את כל המכלול ומחליטים אם גובה הקנס ראוי או לא. במקרה הזה, עדן טבע מרקט תיקנו את הליקוי מיד אחרי הפנייה הראשונה  ולא היו להם עבירות קודמות. צריך שסקאלת הקנס תהיה תואמת למקרה".  

     

    אשליה של מבצע והטעיה

    המקרה הגיעה לבית-המשפט אחרי שצרכן התלונן בתמ"ת, שסניף חוצות המפרץ של הרשת פרסם ויטמינים במאי 2011, באמצעות שלטים בהם נכתב: "מעודכנים לאחר 25% הנחה ממחיר המחירון של החברה". זאת למרות שהראיות שאסף התמ"ת מצביעות על כך שהמוצרים הללו מעולם לא נמכרו ע"י חברת עדן טבע מרקט קודם לכן במחירי המחירון שהומלצו על-ידי הספקים ועל כן כלל לא ניתנה הנחה בפועל לצרכן מהמחיר הקודם, דבר שגרם לאשליה של מבצע ולהטעיה.

     

    עוד נטען בכתב האישום שהגישה עו"ד רחל בורנשטיין, תובעת במחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, כי מוצרים אחרים נמכרו במבצעי הוזלה, אך אחוזי ההנחה כפי שהוצגו בפני הצרכן חושבו ממחירי המחירונים, מחירים בהם לא מכרה עדן טבע מרקט לצרכן. במסגרת מבצעים אלה, הצרכן אמנם קיבל הנחות, אך באחוזים נמוכים יותר ממה שהוצג, ביחס למחירים בהם נמכרו המוצרים בפועל לפני המבצעים.

     

    בעדן טבע מרקט אמרו לבית-המשפט כי אכן היה מבצע ולא אשליה אך אכן ההנחה היא לא ההנחה הרשומה בפועל אל הנחה קטנה יותר. עם זאת, המחירון הוצג בקופה וכל לקוח שרצה לקבל את מחיר המחירון יכול היה לקבל אותו. ברשת הבהירו לסניף שלא לחזור על הדברים ולהסיר את השלט. "הטעות הזאת לא תחזור על עצמה, החברה הפיקה את הלקוחים שלה", כך אמר בא כוחה של הרשת בביהמ"ש.

     

    הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס מסרה בתגובה: "מפאת חשיבות הנושא הוצאו הנחיות ממונה לגבי אופן פרסום מבצעים, הנחות ומחירים. במהלך 2012 ביצעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבצעים ארציים לאכיפת ביצוע מבצעים ופרסומם בהתאם לחוק. הממונה מדגישה כי הרשות תקפיד על אכיפה דקדקנית של הוראות חוק הגנת הצרכן והנחיות הממונה ותנקוט בהליכים כנגד כל מפר הפוגע בזכויות ציבור הצרכנים בישראל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים