שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    טסלה, מכונית חשמלית שאתם באמת רוצים

    רכב חשמלי הוא העתיד, ואת זה מנסה תעשיית הרכב למכור לנו כבר מספר שנים באמצעים שונים. בינתיים, למרות ניסיונות מעניינים וכשלונות מהדהדים, רק יצרנית אחת קטנה מצליחה לשכנע: טסלה, חברה שחתומה על מהפכה. ואף אזכור של השמות בטר פלייס, או שי אגסי

    זה לקח קרוב לעשור, אבל בסוף השבוע האחרון נדמה שגם הספקן האחרון בנוגע לעתידה של יצרנית הרכב הזעירה טסלה (Tesla), יצרנית רכב קטנטנה, החל לשקול מאיזה צד להתחיל לאכול את הכובע: היצרנית שרבים הספיקו להספיד לא רק שלא נעלמה, אלא אף צפויה לעבור השנה לרווח. אז נכון שמדובר בזמנים קשים לחלק גדול של תעשיית הרכב, אבל בכל זאת, מה כל-כך מעניין ביצרנית הזו, שהופך את השורה החיובית בתחתית המאזן למעניינת כל כך עבורנו? התשובה פשוטה. זו מכונית חשמלית, מצליחה.

     

     

    המשפחתית של טסלה - עד 480 ק"מ בין טעינות ומחיר שמתחיל מ-190 אלף שקל ()
    המשפחתית של טסלה - עד 480 ק"מ בין טעינות ומחיר שמתחיל מ-190 אלף שקל

     

    עשור של תקווה

    הסיפור של טסלה, אולי יותר מכל, מתאר את המאמצים הכבירים שעושה תעשיית הרכב המנומנמת בדרך כלל בדרכה לעבור מתלות מוחלטת בבנזין ודיזל, לשימוש באנרגיות חלופיות. נכון, אותה מנטרה עליה חזר פעם אחר פעם יזם ישראלי מבריק. עשרות שנים של מכוניות תצוגה נוצצות עם הנעה חשמלית כזו או אחרת עברו עלינו - בין אם עם תא דלק (מימן) או מצברים בלבד. אך אף יצרנית גדולה לא באמת הצליחה להציג ולשווק רכב כזה באופן סדרתי, ובמחיר נורמלי.

     

    כל זאת, עד שספק-יצרנית רכב זעירה, ספק-סטארט-אפ, הציתה את הדימיון הציבורי עם מכונית ספורט חשמלית איזוטרית. למעשה, כה אזוטרית הייתה המכונית ההיא, ד כי אפילו שם של ממש לא היה לה. היא נקראה בפשטות "רודסטר", כינוי גנרי לכל מכונית דו-מושבית פתוחה בעלת אופי ספורטיבי. היצרנית הזו הייתה טסלה.

     

     

    איך זה התחיל

    הסיפור מתחיל בשנת 2003, כאשר בפאלו אלטו, עמק הסיליקון בקליפורניה, נרקמת תוכנית להקמת היצרנית - תחילה על-ידי שתי קבוצות הייטקיסטים נפרדות, שהתחרו ביניהן בניסיון להציג רכב חשמלי. יצרנית מנועים חשמליים חיברה ביניהן, וכך נולדה היצרנית - אשר נקראת על-שמו של ניקולה טסלה, פיזיקאי ומהנדס חשמל, אשר תכנן בסוף המאה ה-19 מנוע חשמלי, שיהווה השראה עבור מקימי יצרנית הרכב.

     

    מגזין "מוטור-טרנד" בוחן: "מלכת הספורטיביות" פורשה בוקסטר נגד טסלה

     

    הבולט בין המקימים הצעירים והנמרצים הוא אלון מאסק, פיזיקאי צעיר שהיה רק בן 31 בעת הקמת היצרנית, בן לאם קנדית ואב דרום-אפריקאי, שם גם נולד וגדל. מאסק, כיום יו"ר היצרנית, הקים בסוף המאה ה-20 חברת סטארט-אפ מצליחה. עם האקזט בשווי יותר מ-300 מיליון דולר, ידע מה לעשות. בין היתר, לתכנן ולעצב את הרודטסר.

     

    לצורך ייצור הרודטסר, רתם מאסק את חברת לוטוס הבריטית, יצרנית מכוניות ספורט ותיקה וספקית ידע טכנולוגי חשובה בענף הרכב. זו ייצרה - לפי מפרט של מאסק הכולל מרכב סיבי פחם שנחשב אז לחריג בתעשייה (ונותר עדיין נחלת מכוניות בודדות) - את המרכבים השלמים של הרודסטר, בעוד שטסלה תכננה את ההנעה החשמלית והרכיבה את המכוניות.

     

    מגזין CNET בוחן "גאדג'ט" שמאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות

     

    עסקה שחתמה אשתקד עם טויוטה וג'נרל מוטורס, איפשרה לטסלה להשתלט על מפעל משותף של ענקיות הרכב, ולייצר בו את המכוניות שלה. זאת, במקביל למעבר ממכונית חשמלית אחת ואיזוטרית למדי, להיצע דגמים עשיר יותר - ובעיקר זול יותר.

     

    טסלה רודסטר - והתוכניות לעתיד

    המכונית החשמלית של טסלה התחילה כאמור כמכונית ספורט, אשר יוצרה בסיוע לוטוס ממרץ 2008 עד לתחילת השנה הנוכחית. בהתאם לחוזה עם הבריטים, 2,500 יחידות יוצרו במחיר מחריד של החל מ-109 אלף דולר, מה שלא מנע מהמכונית הדו-מושבית להפוך לדבר הכי חם בתעשייה - ואת טסלה ליועצת בפיתוח דגמים חשמליים עבור מרצדס וטויוטה (כולל ראב4 חשמלי בייצור סדרתי). טסלה רושמת לזכותה גם את הבאת מצברי הלתיום-יון לענף הרכב, לאחר שמכוניות חשמליות לאורך השנים השתמשו במצברי ניקל-מטל כבדים יותר ויעילים פחות.

     

    מבחן דרכים שערך מגזין "קאר אנד דרייבר" לאחרונה לטסלה S

     

    אלו תרמו לטווח נסיעה חשמלי דימיוני כמעט בענף, של קרוב ל-400 ק"מ בין טעינות. לשם השוואה, ברנו פלואנס החשמלית המשווקת בישראל, עומד הטווח על 160 ק"מ בלבד, וכך גם בשורה של דגמים הנמכרים במדינות אחרות. באחד המבחנים שבוצעו - בנהיגה בסגנון שנועד להאריך את טווח הנסיעה, הצליח נהג טסלה אמריקאי לרשום טווח מרשים של 504 ק"מ בין טעינות. הרודסטר הקטנה והקלה יחסית, הייתה גם מכונית מהירה מאוד. היא האיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות (3.9 בדגמים המוקדמים), ולמהירות מרבית של 201 קמ"ש.

     

    אבל השלב החשוב באמת בהתפתחות טסלה, וזה שצפוי להוביל אותה מהפסדי עתק לרווח, הוא השקת המשפחתית החשמלית - הטסלה S. המכונית, שעוצבה על-ידי פישקר (מעצב אסטון מרטין לשעבר), מציעה מרכב ארבע דלתות וחמישה מושבים וממוצבת כמתחרה לב.מ.וו סדרה 5 ולקסוס GS. היא עושה זאת בשלוש גרסאות שמובדלות בטווח הנסיעה ובהתאם במחיר - 260, 370 או 480 ק"מ בין טעינות - ובשתי גרסאות הספק - 362 או 412 כ"ס.

     

    2010: אלון מאסק, טסלה (מימין) ואקיו טויודה, טויוטה, חותמים על הסכם שיתוף פעולה (צילום: AP) (צילום: AP)
    2010: אלון מאסק, טסלה (מימין) ואקיו טויודה, טויוטה, חותמים על הסכם שיתוף פעולה(צילום: AP)

     

    בטסלה השיקו את ה-S בחודש יוני האחרון, וקיבלו לטענתם כבר יותר מ-13 אלף הזמנות באירופה וארה"ב. בשנה מלאה, ביצרנית מקווים למכור 20 אלף יחידות בשנה, כמות מכובדת בהתחשב בכך שמחיר המכונית עדיין לא עממי: החל מ-57 אלף דולר (כ-220 אלף שקל). מחיר המכונית לאחר הטבות המס הנהוגות באמריקה עומד על כ-50 אלף דולר (190 אלף שקל). לא רע בהתחשב בכך שמדובר ברכב יוקרתי עם ביצועים מצוינים.

     

    וכאן לא נגמרות התוכניות. טסלה כבר הודיעה רשמית על כוונתה להציג דגמים נוספים, בהם רכב פנאי חשמלי שיכונה "X", ויגיע לאולמות התצוגה עם מפרט טכני דומה לזה של ה-S ומרכב מוגבה בשנה הבאה. לרכב זה טווח נסיעה של בין 340 ל-435 ק"מ, ותמחורו צפוי להיות דומה לזה של ה-S.

     

    טסלה רודסטר ()
    טסלה רודסטר
    המכוניות של טסלה
    המכוניות של טסלה
    הדגם רודסטר מודל S
    סוג רודסטר, 2 דלתות מכונית סאלון, 4 דלתות
    מתחרות פורשה בוקסטר ב.מ.וו סדרה 5
    אורך 395 ס"מ 498 ס"מ
    רוחב 187 ס"מ 196 ס"מ
    גובה 113 ס"מ 143.5 ס"מ
    מנוע חשמלי 248 או 288 כ"ס 362 או 416 כ"ס
    קיבולת מצברים 53 קילו-וואט שעה 40, 60 או 85 קילו-וואט שעה
    האצה ל-100 קמ"ש

    3.9 שניות (3.7 בדגמים מאוחרים)

    בין 6.5 ל-4.4 שניות
    מהירות מרבית 201 קמ"ש בין 177 ל-210 קמ"ש
    טווח בין טעינות

    394 ק"מ (501 במבחן עצמאי)

    בין 280 ל-480 ק"מ
    זמן טעינה 3.5 שעות (240V) 50 ק"מ טווח בשעה (240V)
    עלות טעינה לק"מ (הערכה)

    0.02 דולר למייל (5 אגורות לק"מ)

    אין נתון
    מחיר החל מ-109 אלף דולר, 415 אלף שקל מ-50 אלף דולר (כולל הטבת מס באמריקה), 190 אלף שקל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ההווה: טסלה S
    העתיד: רכב פנאי חשמלי בשם X
    העבר: טסלה רודסטר
    מרצדס וטסלה משתפות פעולה
    אלון מאסק (משמאל) ואקיו טויודה (יו"ר טויוטה) חותמים על הסכם שיתוף פעולה
    צילום: AFP
    ההשראה: ניקולה טסלה
    צילום: Gettyimages
    טויוטה ראב4 חשמלי שתכננה טסלה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים