שתף קטע נבחר

 

רשות התעופה: "אין שיניים מול צנחן רחיפה בודד"

אחרי שב-ynet נחשף כי צנחן רחיפה ניצל מפגיעת מטוסי F-16, מסבירים ברשות התעופה האזרחית כי הם נאלצים להתמודד עם חוק עקר ואכיפה לקויה של המשטרה: "אם אין תיאום עם חיל האוויר אנחנו מגישים תלונה, אבל תלונות רבות נסגרות"

החוק לא מספק הרתעה ממשית, צנחני רחיפה ממשיכים בגלישה אווירית מסוכנת ולא מן הנמנע כי האסון בשחקים יתממש. חשיפת ynet בדבר התאונה הקשה שנמנעה בשבוע שעבר ברגע האחרון - כששני מטוסי F-16 ("נץ") סטו כדי לא להתנגש בצנחן רחיפה באזור הגליל - הבליטה את הקשיים שעמם מתמודדת רשות התעופה האזרחית.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

התקרית החמורה בשבוע שעבר התרחשה במהלך אימון שגרתי יחסית של טייסת הקרב. ארבעה מטוסים המריאו בשעת צהריים מבסיס נבטים שבנגב לכיוון הים ומשם צפונה. סמוך לעכו הנמיכו טוס והחלו בטיסה משותפת לכיוון מזרח, כדי להשלים את האימון שדימה קרבות אוויר ותקיפה באזור

 רמת הגולן. מעל הרי הגליל הבחין מפקד המשימה בצנחן הרחיפה וכך נמנעה התאונה.

 

ברשות התעופה האזרחית אומרים כי הם נאלצים להתמודד מול חוק עקר ומול התמודדות רפה יחסית של גורמי האכיפה. "מול צנחן הרחיפה הבודד אין לנו שיניים", אמר אלון שלו - האחראי על בטיחות הטיסה ברשות התעופה האזרחית. "המחוקק החליט שהוא לא נותן רישיון לצנחן רחיפה פרטי, כמו שהוא לא נותן רישיון למי שמחזיק אופניים".

 

שלו הוסיף כי "גולש אוויר צריך לקפוץ מאתר מוכר ולתאם עם חיל האוויר ואם הוא לא עושה זאת אנו מגישים תלונות במשטרה נגדו. אבל תלונות רבות נסגרות או חוזרות אלינו מחוסר עניין לציבור. מנהל הרשות פנה למפכ"ל המשטרה בנושא לפני מספר חודשים לאחר שצנחני רחיפה רבים גלשו באזור אסור בים המלח. לפעמים, עצם הגשת התלונה גורמת להרתעה".

 

"האכיפה מוטלת על המשטרה" 

"צנחן רחיפה חייב לפעול לפי פרסום המידע התעופתי הפנים-ארצי ובתיאום עם חיל האוויר", אמר איש החיל לשעבר וכיום מנהל רשות התעופה האזרחית, אלוף במיל' גיורא רום. "כמו שלצנחן רחיפה אסור לטוס מעל נתב"ג, כך גם אסור לו לטוס במקומות אחרים רגישים. הרשות אינה שופטת במקרה כזה והאכיפה מוטלת על המשטרה".

 

למרות הפעילות העקבית של הרשות, במקרים רבים שבהם

גולשים צנחני רחיפה ללא תיאום, הרבה תלוי במוטיבציה של המשטרה להתמודד עם המקרים. בעקבות האירוע בגליל, חיל האוויר הגיש תלונה לרשות שמשמשת כגוף הרגולטיבי שאמון על רישיון התעופה הכללית והספורטיבית בארץ. הרשות פתחה בחקירה ומנסה לאתר את צנחן הרחיפה שסיכן את חייו ואת חיי הטייסים.

 

לפני כשנה אושר חוק הטיס החדש בישראל שמתורגם בימים אלו לתקנות שיכללו את נושא התעופה הספורטיבית, המכיל כיום כ-800 חובבי גלישת אוויר. יחד עם זאת, נראה כי גם לאחר התיקון שיתייחס לחלוקת רישיונות מהמדינה למרכזי הדרכה ובתי ספר, גולש האוויר היחיד יוכל להמשיך לעשות כרצונו ומבלי לתאם את פעילותו מול חיל האוויר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין הרתעה ממשית. F-16
צילום: gettyimages
מומלצים