שתף קטע נבחר

יהדות התורה מפולגת: "מלחמת הכול בכול"

עשרות חסידויות, חצרות וזרמים מנהלים מאבקים, והקמפיין לא החל. חודש לפני הבחירות, כך נראית יהדות התורה: "הם צריכים ללמוד מש"ס. שם מציגים אחדות, אפילו שהיא מזויפת"

פחד ותיעוב בנתיב הקמפיין. בעוד כל המפלגות כבר נמצאות בעיצומם של הקמפיינים לבחירות לכנסת, והסיסמאות זועקות תחת כל עץ רענן, ישנה סיעה אחת שעדיין לא התחילה אפילו לנסח את המסרים: יהדות התורה. דווקא הסיעה שמתיימרת לבטא אחדות במגזר החרדי-אשכנזי, שקועה עד צוואר במאבקי כוח פנימיים שמונעים ממנה לצאת לדרך.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

"זו מלחמת הכול בכול", מפרש ישראל כהן, עיתונאי חרדי מבני ברק המתמחה ביהדות התורה. "אם בש"ס מנסים לפחות לשדר אחדות, כאן לא מצליחים להחליט על שום דבר".

הבעיה של יהדות התורה נובעת מכך שהיא מהווה פדרציה של עשרות זרמים, חצרות וחסידויות חרדיות. כל ח"כ מייצג חסידות שלמה (ובמקרה של מאיר פרוש, עשרות חסידויות) או זרם רבני - ואלה התקשו להסכים על הרכב הרשימה.

 

לפי הסכמי רוטציה, אחד מהנציגים שייבחרו ייאלץ להתפטר מהכנסת כעבור שנתיים כדי לפנות את מקומו לבא בתור ברשימה. אלא שמפתח הרוטציה סבוך ומפולפל, והמריבה על זהותו של מי שייאלץ להתפטר תוקעת מקלות בגלגלי הקמפיין. ואם זה לא מספיק - הרי שבבחירות האלה מאיים על יהדות התורה איום מבחוץ בדמות מפלגת "נצח" הזהה לחלוטין שמתחרה בה. מדובר בתלמידי הרב אוירבך מירושלים שמסרבים להשלים עם הפסדו בקרב על ירושת הרב אלישיב. אלה לא צפויים לעבור את אחוז החסימה, אך מאיימים לגרוע קולות יקרים.

 

למעשה, מי שעוקבים מקרוב אחרי יהדות התורה אינם מופתעים מהיעדר הקמפיין: המאמץ האמיתי מופנה אל האויבים מבית, ולא בכדי. יהדות התורה נהנית מקהל מוגדר במיוחד, ובבני ברק מספרים שניתן לערוך רשימת שמות מדויקת של כל מצביעי המפלגה, ולפיכך לחשב בדיוק מוחלט כמה קולות תקבל הסיעה. החישובים הפנימיים מראים על פוטנציאל של שבעה מנדטים (האגדה אומרת שבוחרי יהדות התורה ממשיכים להצביע גם אחרי מותם, הודות לעיכוב בדיווח על פטירתם).

 

הסיבה שהסיעה לא תגיע לשבעת המנדטים היא המאבקים הפנימיים. "נצח" מכאן, החרדים המודרניים שלא מרגישים מיוצגים מכאן, וגם יוזמות של נשים שאינן מתכוונות להצביע - כל אלה הם כאב הראש האמיתי של עסקני הסיעה.

 

"חילול השם ענק" 

אחד מבכירי המפלגה אף החליט השבוע לנער את העסק, ותקף בראיון לאתר החרדי "כיכר השבת" את חבריו למפלגה: "ככה מפלגה חרדית לא מתנהלת, הם עושים חילול השם ענק, שיפתחו רדיו, שיקראו עיתונים, שיראו איך מדברים עלינו בתקשורת החילונית בישראל. מה הציבור הרחב חושב עלינו. שילמדו מש"ס, שם לא חסרים מחלוקות פנימיות, אבל הם עומדים בכנסי בחירות ומציגים אחדות, אמנם מזויפת, אבל הם מציגים אחדות".

 

השבוע, כשניסינו לברר איך ייראה הקמפיין לכנסת, אף אחד בסיעה לא ידע להגיד לנו איך בדיוק הדברים ייצאו אל הפועל, זאת מכיוון שכמעט כל ח"כ במפלגה קשור איכשהו במשרד פרסום מסוים, ומנהלי הקמפיין נאלצו לפגוש השבוע לא פחות מחמישה מומחי פרסום, ועדיין לא מצליחים להחליט מי יזכה בתקציב הקמפיין.

 

עם זאת, ירח טוקר - יועצו של ח"כ משה גפני - טען שמדובר בקצב העבודה הרגיל במפלגה. "אל תשכחו שבבחירות הקודמות הקמפיין התחיל רק 20 יום לפני הבחירות, אז יש זמן. נכון שהפעם יש מעט יותר אי-הסכמות מבעבר, אבל כנראה כבר ביום ראשון הקרוב נתחיל לגבש את האסטרטגיה".

 

אחד הסלוגנים שהוצעו לראשי המפלגה אומר ש"הקול או כלום" - כלומר, אם לא תבחרו בנו, מצבו של העולם החרדי יהיה רע ומר. הקמפיין יסביר לבוחר החרדי שאל מול איום גיוס בחורי הישיבות והפגיעה בקצבאות, יש להכניס לכנסת כמה שיותר נציגים חרדיים.

 

כך או כך, ביהדות התורה יודעים שהקמפיין האמיתי

והאפקטיבי ביותר יתרחש רק שלושה ימים לפני הבחירות - אז יוכנסו לתמונה התותחים הכבדים - הרבנים. "הקהל החרדי שבוי ממילא", מסביר ישראל כהן. "שלושה ימים לפני הבחירות הרבנים יפרסמו 'קול קורא' שמחייב את כולם ללכת להצביע, הסיסמה הוותיקה 'חוב קדוש' תמוחזר, וכולם יגיעו בהמוניהם. אז העסקנים שואלים את עצמם בשביל מה להשקיע עכשיו".

 

בינתיים דנים מומחי הקמפיין בסוגיה סבוכה במיוחד - אם לפרסם באתרי האינטרנט החרדיים. מצד אחד הם מבינים שציבור חרדי עצום נמצא באינטרנט, וכדאי לדבר על לבו - אך מנגד, רבני המפלגה הרי אוסרים כל שימוש ברשת. לפיכך, הרבנים יידרשו להכריע בקרוב אם לאשר שימוש במדיה שהם עצמם נלחמים בה, כדי להפיק רווח פוליטי יקר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המאבק בעיצומו. פרוש וגפני
צילום: ירון ברנר
מומלצים