שתף קטע נבחר

 

טייס ונווט נטשו מטוס F-16 בנחיתה, מצבם טוב

התקלה אותרה לקראת נחיתה ברמת דוד והייתה עלולה לגרום להתרסקות. גלגלי המטוס נגעו בקרקע במהירות של כ-300 קמ"ש ואז נטשו הטייסים. המטוס המשיך על המסלול ועצר בצדו. גורם בחיל האוויר: "טוב שהם עשו כך, הם היו עלולים להיהרג"

טייס ונווט של חיל האוויר נטשו היום (ד') מטוס F-16 דו-מושבי מדגם "ברק" בבסיס רמת דוד בשל תקלה טכנית שהתגלתה במהלך הנחיתה, והייתה עלולה לגרום להתרסקותו. שני הטייסים במצב טוב, אך הועברו לבדיקות בבית חולים ושוחררו לאחר שעברו סדרת בדיקות. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה להקים ועדת חקירה.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

האירוע התרחש סמוך לשעה 14:00, כשהמטוס חזר מטיסת אימון שגרתית בצפון. לקראת הנחיתה, כשהמטוס עוד באוויר ומתקרב לבסיס, הבחינו הטייס והנווט בתקלה ודיווחו ברשת הקשר על החלטתם לנטוש. כעבור מספר שניות, לאחר שגלגלי המטוס נגעו במסלול הנחיתה במהירות של 300 ק"מ, הפעילו הטייסים את כיסאות המפלט שלהם ונטשו. המטוס המשיך לנוע על המסלול עד שסטה ועצר בצד הדרך.

 

צוות טכני מיחידת האחזקה של חיל האוויר החל לבדוק את המטוס וגילה שנגרם לו נזק. חוקרי הבטיחות בחיל האוויר יבדקו מה גרם לאירוע, ואם מדובר בתקלה שעלולה להיווצר בכלל מטוסי הברק, ולכן הוחלט קודם כל לקרקע את המערך.

 

גורם בכיר בחיל האוויר אמר כי האירוע אינו קשור למקרים קודמים שהתרחשו בחודשים האחרונים, בהם גלישה לשטח בוצי לצד המסלול של מטוס קרב באותו בסיס בשבוע שעבר. ההשערה הראשונית היא שהתקלה התרחשה בכן הנסע של המטוס, אותה מערכת שמנווטת את הגלגל החוצה לפני נחיתה. באירוע בשבוע שעבר התקלה התרחשה במערכת ההיגוי שהשפיעה גם על כן הנסע אבל לא שם היה מקור התקלה. אחד הטייסים היה איש מילואים וחברו לצוות היה בסדיר.

 

"טוב שהטייסים עשו כך, הם פעלו לפי הנוהלים ובהתאם לתרגולות בסימולטורים שעשו בעבר", הוסיף הגורם. "הם עלולים היו להיהרג אם לא היו מגיבים כך. החשש היה שאם הם היו נשארים, המטוס היה יכול להתהפך", אמר הגורם.

 

מקרה דומה אירע במאי 2005. גם אז נאלצו טייס ונווט בשירות סדיר לנטוש מטוס קרב מדגם "ברק" במהלך נחיתה בבסיס רמת דוד. השניים לא נפגעו ופונו לבדיקות. מפקד בסיס רמת דוד דאז אבי יעקבי, העריך כי אילו הטייס היה מעכב את ההחלטה לנטוש את המטוס אפילו בחצי שנייה, האירוע עלול היה להיגמר באסון.

 

בשבוע שעבר ניזוק מטוס קרב מסוג F-16 שהשתתף בטיסת אימון שגרתית בצפון. המטוס ניזוק לאחר שגלש מהמסלול בבסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל. לא היו נפגעים באירוע ומחקירה ראשונית עלה כי הסטייה מהמסלול נבעה מכשל טכני ולא מטעות אנוש של הטייס.

 

האירוע החריג התרחש בסיומה של הטיסה, כאשר המטוס נחת לפי הנהלים והחל בנסיעה על המסלול לצורך טיפולים שלאחר טיסה. במהלך הנסיעה סטה המטוס ממסלולו לשטח אדמה בוצי ושם נעצר. למטוס נגרמו נזקים מבניים, ומדובר צה"ל נמסר כי המטוס הועבר לבדיקה והאירוע נמצא בתחקיר.

 

בספטמבר האחרון כמעט אירעה התנגשות בין שני מטוסים ובהם קצינים בכירים במהלך תרגול קרב אווירי. ראש להק כוח אדם בחיל האוויר ולשעבר מפקד בסיס רמת דוד, תת-אלוף אילן בוגר (בודינגר), ומפקד בסיס חצרים, תת-אלוף זיו לוי, התקרבו למרחק אווירי של 100 מטרים בלבד במהלך התרגול. בעקבות המקרה התקיימו בחיל האוויר כנסי בטיחות לטייסים.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים