שתף קטע נבחר

ללא פילטר: מדריך אינסטגרם למקצוענים

כבר יש לכם חשבון, אתם מעלים תמונות ומדי פעם מקבלים כמה לייקים על הצילומים שלכם. אבל אתם רוצים שגם התמונות שלכם יקבלו את הכבוד המגיע להן ויהפכו לשיחת היום. איך עושים את זה?

1. פרסמו תכנים איכותיים h

ראשית - איכות הצילום. כמו ברוב הרשתות החברתיות, מידת ההצלחה היא בראש ובראשונה נגזרת של איכות התוכן שאתם מפרסמים. יש לכם משהו מעניין להציג לקהל? האנשים ישמחו לצפות, ללייקק ולהפיץ הלאה. כך שתחילה עליכם לדאוג שתפרסמו אך ורק צילומים איכותיים, מקוריים ולא משעממים.

 

זה קשה, בהתחשב בעובדה שהרשת הפופולרית משמשת כצינור להעברה של מיליוני צילומים מדי חודש, ומרכזת בתוכה אלפי צלמים מוכשרים שמנסים להתבלט לצד מליוני משתמשים שכל קשר בינם לבין כשרון צילום מקרי בהחלט.

 

איכות היא לא מילה גסה (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
איכות היא לא מילה גסה(צילום: טל איתן )

 

2. עשו את זה קודם לפניכם, וזה מאוד משנה 

הפופולריות של אינסטגרם הובילה לכך שכל פריים וכל צילום שרק תחשבו עליו כבר מומש בעבר. חושב שאנשים רוצים לראות זווית מעניינת של המקלדת שלך? מאמינה שקלוז-אפ על חריץ מעניין בקיר יביא לך מלא לייקים? משוכנעים שאף אחד לא חשב לצלם את כפות הרגליים שלו לפניכם? יש לנו חדשות בשבילכם: אתם טועים. מדובר בקלישאינסטגרם מהסוג הדלוח ביותר, שיגרום לאנשים לברוח כל עוד נפשם בם.

 

שקיעות וזריחות, מבט שגרתי על רחוב, צילומי רגליים (על מדרכה, על הספה, בחוף הים), פורטרט-עצמי מול ראי (אמבטיה / מעלית זה תת-ז'אנר גרוע אפילו יותר), תמונות מתוך קבינה של מטוס (פלוס הכנף), צילומים מרכב נוסע, גן שעשועים, ציורים על הקצף בקפה, עננים, בניינים, כוסות משקה (מטריה קטנה מורידה אפילו יותר נקודות), מקלדות, עכברים, אוזניות, מכשור חשמלי, משפטי-השראה, מאכלים אקראיים, הודעות SMS "מצחיקות". כל אלו מחוץ לתחום, אלא אם אתם צלמים מקצועיים או שהצלחתם להוציא פריים מיוחד ויוצא דופן (רמז: צילום מגש המקדונלדס שלכם לא נחשב).

 

ממים שמצאתם ברשת, צילומים שלא אתם צילמתם, אפליקציות שמציגות תמונות משעשעות שלכם עם עיניים גדולות וחיוך מעוות - לא מומלצים ולעתים יכולים לחשוף אתכם לתביעה משפטית. זאת, כמובן, רק במידה ואתם מפיצים תוכן שאין לכם אישור להפיצו, בפרט כשאתם מציגים אותו כצילום שלכם וגונבים קרדיט ממי שבאמת מגיע לו.


חתול. היה כבר? (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
חתול. היה כבר?(צילום: טל איתן )

 

3. חפשו קומפוזיציה מעניינת 

קומפוזיציה היא ההעמדה של האובייקטים המצולמים האחד ביחס לשני, וביחס למסגרת הצילום. היא נוצרת כתוצאה ממיקומים, "מיסגור" של הפריים, פתיחה או סגירה של המרחב, יחסים בין האובייקטים ועוד. גם בלי לדעת את המושגים והטכניקות, אפשר ליצור צילומים מעניינים באמצעות מילוי הפריים באובייקט או ההיפך, השארת חלק גדול ממנו ריק, משחק ביחסים בין גדול/קטן, קרוב/רחוק, מטושטש/חד, בהיר/כהה, לעבוד עם זוויות צילום מעניינות ולא שגרתיות ועוד. שם המשחק כאן הוא לנסות הכל, לשבור את הכללים ולנסות לשדר את המסר באמצעות אמצעי המבע הטכניים שעומדים לרשותנו.

 

לא שגרתי (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
לא שגרתי(צילום: טל איתן )

 

4. אל תגזימו עם הפילטרים 

רובנו מעדיפים לראות את העולם בספקטרום הרגיל. עובדה - אם אלוהים היה רוצה שנראה את הכל בצבעוניות לא מציאותית, הוא היה נותן לנו עיניים שונות או פשוט מחלק כדורי LSD לכל דורש. בקיצור: כל אותם פילטרים יענו-אמנותיים שמסיתים את התאורה לאדום, צובעים את השמים בכחול, הופכים את התמונה לשחור-לבן ומותירים רק ילדה אחת בשמלה אדומה בצבע בוהק ומושך תשומת לב אולי מגניבים אתכם, אבל בעוד כמה חודשים - כשתחזרו לצילומים שלכם מפעם - תבינו את גודל הזעזוע. מוטב להקדים וללמוד שפילטרים מעוותי צבע ומעבדי צורה הם הדרך היעילה ביותר להפוך למטרד עבור חסרי המזל שעוקבים אחריכם ושיטה מעולה לאבד עוקבים.

 

 

5. הפעילו סלקציה קפדנית וערכו את עצמכם 

פחות הוא יותר, גם כשזה מגיע לאינסטגרם. אל תפרסמו צילומים בצרורות, זה אף פעם לא נעים ומעיק מאוד על מי שעוקב אחריכם. ה-feed הכללי משול לשיחה, ומי שמפרסם צילומים ללא הרף הוא כמו המעצבן התורן שלא סותם את הפה וגוזל מהאחרים את הזכות להתבטא.

 

המינון המומלץ הוא בין 3 ל-5 תמונות ביום, אבל רק אם הצילומים שלכם באמת מעניינים. לפני שאתם מפרסמים צילום, חישבו מה התרומה הכללית שלו לפיד ולעולם. האם הוא משדר משהו חדש, מעניין, מצחיק, מרגש, מגוון, אחר, או שמא הוא רק חוזר על משהו שכבר ראיתם מיליון פעם? האם הייתם רוצים לראות צילום כזה בעצמכם, האם הייתם עושים לצילום כזה לייק אם מישהו אחר יפרסם אותו? שאלות אלה ואחרות יתנו לכם אינדיקציה לא רעה לגבי טיב הצילום והאם כדאי לפרסם או לגנוז אותו.

 

חור המנעול המיוחד מאוד. יכול להיות שיש לכם תמונות יותר טובות (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
חור המנעול המיוחד מאוד. יכול להיות שיש לכם תמונות יותר טובות(צילום: טל איתן )

 

6. התמחות מול חזרתיות 

בחינה מעמיקה של צלמים פופולריים באינסטגרם מראה כי רובם מצלמים דברים ספציפיים ומעלים צילומים שעוסקים פחות או יותר באותם נושאים ובאותה אסתטיקה. יש כאלו שמעלים צילומי אוכל מופלאים, אחרים מצלמים אנשים, בניינים, רחובות, חנויות, בעלי-חיים, מקומות, ואי אפשר כמובן לשכוח את צלמי הטבע והמאקרו (קלוז-אפים) החביבים עלי במיוחד.

 

כשתפתחו לעצמכם סגנון צילומי או תיצמדו לז'אנר מסוים, תוכלו לגבש לאט קהילת עוקבים רחבה ונאמנה. אין זה אומר שאתם לא יכולים לחרוג מדי פעם מהסוגה שבחרתם, אבל מיקוד בהחלט יהיה שינוי מרענן שיאתגר אתכם וישפר את הסיכוי שלכם להשיג צילומים באמת-מקוריים ומעניינים. אם הצורך הוא אבי ההמצאה, המגבלות הן האמהות של היצירתיות וגמישות המחשבה.

 

לא רק פרחים. גוונו  (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
לא רק פרחים. גוונו (צילום: טל איתן )

 

7. לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן 

חלק ניכר מהישראלים אחריהם אני עוקב באינסטוש (שם חיבה) מתעלמים לגמרי מתיוג הלוקיישן. כנראה בגלל שמדובר בפיצ'ר שאינו חובה ואינו ברירת מחדל, ואולי בגלל שהתיוג הגיאוגרפי לא תמיד מדויק. אבל שווה להתאמץ ולספר לאינטסגרם ולעוקבים שלכם היכן התמונה צולמה. כך הצילום יופיע במנוע החיפוש הפנימי באפליקציה, כמו גם באתר שלה, וכן באתרים שונים העושים שימוש במידע המפורסם באינסטגרם ומציגים אותו באמצעות viewers שונים ומשונים. זה לא יניב תוצאות מיידיות, אבל בטווח הרחוק זה בהחלט עשוי להשתלם.

 

צולם בבני ברק או מרכז ת"א? יש הבדל (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
צולם בבני ברק או מרכז ת"א? יש הבדל(צילום: טל איתן )

 

8. תגיות או לא להיות 

תיוג הוא עוד חלק בלתי-נפרד מהשימוש באינסטוש, שלפעמים קצת מוזנח בגלל עצלנות גרידא או חוסר ידיעה. את התיוג אפשר להציב בתגובה לצילום שלכם, כל שעליכם לעשות הוא לכתוב מילה ולפניה סולמית: #ככה או באנגלית - tag#. המילה תהפוך ללינק, שלחיצה עליו מציגה את כל הצילומים שתוייגו באותה מילה לפי סדר פרסומם.

 

תיוג עוזר בשני אופנים מרכזיים: ראשית, הוא מאגד את הצילומים שלכם תחת נושאים כך שהם זמינים למי שמתעניין בנושא ספציפי ועשוי להגיע לתמונה שלכם, ללייקק אותה, ואולי אפילו לעקוב אחריכם. שנית, אפשר לתייג עם מילות מפתח פופולריות וכך להבטיח תנועה ערה של גולשים לתמונה שלכם. הלייקים ומספר העוקבים - בהתאם, זאת בהנחה שפרסמתם תוכן איכותי ומקורי, כמובן.

 

מהן התגיות הפופולריות ביותר באינסטגרם? יש אתרים שמרכזים אותן, ויש שם גם אפליקציה שמאפשרת לכם לנהל תגיות ולהשתמש בהן בקלות ובזריזות מבלי להקליד את התגית בכל פעם מחדש. אפליקציה מומלצת נוספת, בזכות הפשטות והאלגנטיות שלה, היא Hash-a-Gram שמאפשרת ניהול נוח מאוד של תגיות והצמדתן לצילומים חדשים וישנים גם יחד. 

 

#cuteturtlesmall (צילום: טל איתן ) (צילום: טל איתן )
#cuteturtlesmall(צילום: טל איתן )

 

9. שתפו ברשתות נוספות 

אולי דודה שולה לא משתמשת באינסטגרם, אבל סביר להניח שאפילו היא כבר הגיעה לפייסבוק, והיא תשמח לראות את הצילומים המרהיבים שלכם מהטיול ביער או משבת חורפית וגשומה במיוחד. השתמשו באופציות השיתוף המובנות באפליקציה ופזרו את תמונותיכם על פני המים: שתפו בפייסבוק, בטוויטר, בפליקר, ובכל מקום אחר שבו אפשר. אבל בזהירות: שיתוף יתר עלול לגרום לאנשים להפסיק לעקוב אחריכם, לכן הפעילו גם כאן עריכה אינטנסיבית וחישבו איזה תוכן מתאים לאיזו רשת חברתית.

 

10. פרגנו 

פזרו לייקים בשפע. עקבו אחר אנשים מעניינים. כתבו מחמאות בנדיבות. אל תתחנפו, זה אף פעם לא נחמד, אבל נסו להיות קצת יותר מפרגנים ואוהדים. קודם כל, זה בריא לקארמה ולעור הפנים (כך מראים מחקרים). ואם זה לא מספיק, זה יגרום לאנשים לשים לב למחוות הנחמדות שעשיתם כלפיהם, והם עשויים להחזיר בפרגון משל עצמם. אבל עשו לעצמכם ולעולם טובה, ותנו מחמאה רק כשבאמת מגיע. אחרת אתם עלולים לגרום לאנשים לא מוכשרים במיוחד להמשיך ולפוצץ את הרשת בעוד צילומים מיותרים ומשעממים, וזה לא נחמד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל איתן
חלזונות במקום חתולות! התנועה לשיפור האינסטוש
צילום: טל איתן
מומלצים