שתף קטע נבחר

קו המשווה: מי יקדם תחבורה ציבורית בשבת?

הסטטוס קוו לא השתנה כבר 60 שנה, ויש מפלגות שרוצות לנגוס בו. מי בעד ומי נגד, ומהם הנימוקים? אולי זה יעזור לכם להחליט

היו ימים שזה היה אחד הוויכוחים המרים בחברה הישראלית. הסטטוס-קוו המפורסם מימי בן גוריון הוביל להשבתת השירותים בשבתות, כולל התחבורה הציבורית שנחוצה במיוחד למגזרים החלשים, ונשמר למעשה עד עצם היום הזה. הציבור שמעוניין בשינוי - לפי הסקרים, רוב האזרחים - לא הקים בשנים האחרונות כמעט שום קול צעקה, וצביון השבת נשמר ברובו. האם יש סיכוי שהבחירות האלה ישנו משהו? שאלנו את המפלגות לעמדתן.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

 

בפברואר האחרון החליטה מועצת עיריית תל אביב לבקש ממשרד התחבורה היתר להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים. אף שסיכויי הבקשה קלושים, התעורר ויכוח ציבורי בנוגע לצורך בהפעלת אוטובוסים ביום המנוחה השבועי.

 

53% מהישראלים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כך עלה מסקר חברתי שערכה השנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בקרב חילונים מגיעה התמיכה ל-82%, ובקרב דתיים רק עשרה אחוזים חושבים שיש להפעיל אוטובוסים ביום המנוחה.

 

מה אומרים במפלגות? כתבות קודמות

 

מול נתונים אלה ניצב בכל ההסכמים הקואליציוניים מאז שנות ה-50 סעיף המבטיח למפלגות הדתיות כי הסכם הסטטוס-קוו מימי בן גוריון יישמר.

 ועדיין, ישנם חריגים מפורסמים: בחיפה מותרת הפעלת קווי אוטובוס בימי שבת וחג, אם כי במתכונת מצומצמת. במהלך השנים נעשו ניסיונות לשנות את הסטטוס-קוו באמצעות יוזמות חקיקה, אך ללא הצלחה.

 

עמדת הממשלה האחרונה שאותה הציג סגן השר יעקב ליצמן מיהדות התורה היא ש"הביקוש הנמוך הצפוי אינו מצדיק את הנטל הכלכלי ואת הפרת הסטטוס-קוו". מנגד, המצדדים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת אומרים כי כל עוד אין היצע, אי אפשר להעריך מה יהיה הביקוש, ומזכירים את החשיבות לאוכלוסיות חלשות שאין ברשותן רכב פרטי.

 

בהכנת הידיעה השתתפו שחר הזלקורן, מורן אזולאי, צביקה ברוט, רועי מנדל ועקיבא נוביק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתי נוכל
צילום: גדי קבלו
חלק ממוניות השירות עובדות בשבת
צילום: אבי מועלם
מומלצים