שתף קטע נבחר

גלובוס הזהב: בין המהמרים לאוסקרים

המומחים וסוכנויות ההימורים כבר מסמנים את הפייבוריטים שלהם לזכייה בטקס גלובוס הזהב שייערך הלילה. אך האם זה יחזק את מעמדם של הזוכים המאושרים במירוץ לאוסקר? תוצאות השנים האחרונות מעמידות את זה בספק

הלילה זה קורה: טקס גלובוס הזהב ייצא לדרכו בלוס אנג'לס, ויכניס את תעשיית הקולנוע האמריקנית לשיאה של עונת הפרסים. הלילה יהיו אלו חברי תא הכתבים הזרים בהוליווד שיעניקו פרסים לסרטים, לשחקנים ולאנשי הקולנוע הנבחרים שלהם - בטקס הנוצץ ביותר של הוליווד מלבד האוסקר עצמו.

 

סופרים לאחור לאוסקר - עונת הפרסים בהוליווד:

 

בעבר, נהוג היה להכתיר את גלובוס הזהב כחשוב מבין הטקסים השונים, ולבכר אותו על פני המתחרים - בין היתר בזכות יכולתו התיאורטית לנבא את הזוכים במופע המרכזי, האוסקר. אך האם גלובוס הזהב ראוי עדיין למעמד זה?

 

ובכן, מבחינה הזו, נראה שהוא ידע תקופות יפות יותר, גלובוס קשישא. בטקסים שנערכו בשנים 1997-2004, היתה התאמה מוחלטת בין הזוכים בגלובוס לזוכים באוסקר - זאת כשעושים לו "הנחה" ומאפשרים לו שני ניסיונות, שכן תא הכתבים הזרים נצמד להפרדה הארכאית בין קטגוריית סרט הדרמה הטוב ביותר וקטגוריית הקומדיה או המיוזיקל הטוב ביותר. וכך, במשך שמונה שנים, אחד מבין שני הסרטים הנבחרים של הכתבים הזרים אכן המשיך לזכייה באוסקר (בשישה מקרים מתוכם היה זה הזוכה בקטגוריה הדרמטית).

 

ג'יימס קמרון זוכה בגלובוס על "אווטאר". וזה היה סוף המירוץ בשבילו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ג'יימס קמרון זוכה בגלובוס על "אווטאר". וזה היה סוף המירוץ בשבילו(צילום: רויטרס)

 

אלא שמאז, האקדמיה ומצביעי הגלובוס פנו לדרכים נפרדות - ובשמונת הטקסים האחרונים (2005-2012), הם הצליחו "לקלוע" רק פעמיים: פעם אחת בבחירה הדרמטית (2009, "נער החידות ממומביי") ופעם אחת בקטגוריה הקלילה יותר (בשנה שעברה, עם "הארטיסט").

 

בכמה מהמקרים, ניתן היה להבין את הפערים: "הר ברוקבק" הוכתר ב-2006 כסרט הדרמה הטוב ביותר, אולם "התרסקות" (שאפילו לא היה מועמד לגלובוס) גבר עליו באוסקר. עם זאת, זו היתה זכייה מפתיעה למדי עבור כולם בהוליווד - וגם הפעם האחרונה שבה פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי באוסקר התפצלו בין שני זוכים (אנג לי זכה בשני על "ברוקבק").

 

מצד שני, היו להם גם כמה בחירות תמוהות יותר: ב-2008, הכתבים הזרים העניקו את הפרס הגדול דווקא לעיבוד של ג'ו רייט ל"כפרה" של איאן מקיואן - בעוד שחברי האקדמיה, ולפניהם גם כל חברי האיגודים השונים, בחרו פה אחד ב"ארץ קשוחה" של האחים כהן. בשנתיים שאחרי "נער החידות", הכתבים הזרים בחרו ב"פייבוריט" הזמני שלבסוף הפסיד - "אווטאר" (הפסיד ל"מטען הכאב") ו"הרשת החברתית" (הפסיד ל"נאום המלך"). בשני המקרים, הנטייה של הגלובוס היתה לטובת הסרט המדובר והמצליח יותר, בעוד שבאוסקר פנו לאפיקים יותר איכותיים, לכאורה לפחות. 

 

"הרשת החברתית". כיכב בגלובוס, דעך בהמשך ()
"הרשת החברתית". כיכב בגלובוס, דעך בהמשך

 

הפער הזה שבין האקדמיה לכתבים הזרים בא לידי ביטוי גם בקטגוריית הבימוי - בשלושת הטקסים האחרונים מצביעי הגלובוס "פספסו" את הבמאי המצטיין של האוסקר: אפילו בשנה שעברה, כשהכתירו את "הארטיסט" כסרט הטוב ביותר בקטגוריה הקומית, הם העניקו את פרס הבימוי דווקא למרטין סקורסזה על "הוגו" (בכלל, נראה שסקורסזה די נערץ על מצביעי הגלובוס - זו היתה הזכייה השלישית שלו תוך עשור).

 

בקטגוריות המשחק, לעומת זאת, אפשר לייחס למצביעי הגלובוס קצת יותר התאמה עם חברי האקדמיה. אם נבחן לצורך העניין את חמשת הטקסים האחרונים - שלושה מתוך הזוכים בפרס האוסקר זכו קודם לכן בגלובוס הזהב לשחקן ראשי בסרט דרמה (דניאל דיי לואיס, ג'ף ברידג'ס וקולין פירת'), ובשנה שעברה היה זה הזוכה בפרס השחקן הראשי בקומדיה/מיוזיקל (ז'אן דוז'ארדן). רק ב-2009 נרשמה סטייה, כששון פן גבר באוסקר על הזוכה בגלובוס הזהב, מיקי רורק.

 

בגזרה הנשית המצב דומה מאוד - מבין חמש הזוכות האחרונות באוסקר לשחקנית ראשית, שלוש זכו בגלובוס הזהב לשחקנית בדרמה (סנדרה בולוק, נטלי פורטמן ומריל סטריפ), ואחת זכתה בקטגוריה הקומית-מוזיקלית (מריון קוטיאר). כאן, אפילו הטעות הבודדה שנותרה אינה באמת טעות - קייט ווינסלט זכתה ב-2009 גם בגלובוס הזהב לשחקנית דרמטית וגם באוסקר, אולם על שני תפקידים שונים ("חלון פנורמי" ו"נער קריאה", בהתאמה).

 

המהמרים כבר בחרו את הזוכים

ומה צפוי לנו הערב? 12 מועמדויות גרף "לינקולן" של סטיבן שפילברג לקראת טקס האוסקר שיתקיים ב-24 בפברואר, ונראה שהוא יגיע לאירוע המרכזי עם פרס מכובד אחד מטעם גלובוס הזהב לסרט הדרמה הטוב ביותר - כך לפחות מנבאים מומחי הקולנוע וגם המהמרים למיניהם, שרואים בסרט ההיסטורי על הנשיא האמריקני כמועמד מוביל לניצחון בשתי המסגרות.

 

התחרות הצפויה לו תגיע מ"ארגו" של בן אפלק ו"כוננות עם שחר" של קתרין ביגלו, שבאורח פלא ספוגים גם הם בפוליטיקה אמריקנית משלהם. אחריהם ברשימה "חיי פיי" של אנג לי ו"ג'אנגו ללא מעצורים" של קוונטין טרנטינו. סדר המועמדים של סרט הדרמה הטוב ביותר הולם גם את סדר הפייבוריטים לזכייה בקטגוריית הבימוי: גם כאן מוביל את הרשימה שפילברג לפני אפלק וביגלו. לפי סוכנויות ההימורים, לטרנטינו הסיכוי הקטן ביותר לזכות בפרס, והוא חמישי אחרי אנג לי.

 

בקטגוריית המיוזיקל או הקומדיה, נראה "עלובי החיים" של טום הופר, על שלל כוכביו המזמרים (בהם יו ג'קמן, אן הת'אוויי וסשה בארון כהן), כמועמד המוביל - והוא אכן בראש הרשימה, לפני "אופטימיות היא שם המשחק" של דיוויד או. ראסל. בקטגוריית הסרט הזר, צפוי מיכאל האנקה לקחת את הפרס ללא כל בעיות עם "אהבה" שלו (המועמד בין השאר גם לפרס הסרט הטוב באוסקר), כשהוא מקדים את "מחוברים לחיים" ו-"Rust and Bone" הצרפתים.

 

בגזרת השחקנים הראשיים, מוביל דניאל דיי לואיס ("לינקולן") את הרשימה הדרמטית לפני חואקין פיניקס ("המאסטר") ודנזל וושינגטון ("הטיסה"), ואצל

המקבילות זוהי ג'סיקה צ'סטיין מ"כוננות עם שחר" שמובילה את הרשימה לפני נעמי ווטס ("הבלתי אפשרי") ומריון קוטיאר הצרפתיה ("Rust and Bone").

 

בקטגוריית השחקן הטוב בקומדיה או מיוזיקל זהו ג'קמן שמוביל עם יכולותיו המשחקיות וגם הקוליות, כפי שאלה נחשפות ב"עלובי החיים". ברדלי קופר צפוי לתת לו פייט בזכות הופעתו המרשימה ב"אופטימיות היא שם המשחק". שותפתו של קופר בקומדיה הרומנטית, ג'ניפר לורנס, היא הפייבוריטית הברורה לזכייה בפרס השחקנית הקומית-מוזיקלית הראשית, כשג'ודי דנץ' ("מלון מריגולד האקזוטי") ומריל סטריפ ("תקווה בהופ ספרינגס") הרחק מאחוריה בטבלת הסיכויים.

 

ולכל התוהים לגבי הקטגוריה שמעניינת את הישראלים יותר מכל השנה, הקטגוריה התיעודית (שבאוסקר כוללת שני נציגים ישראלים) - ובכן, זו לא קיימת בטקס גלובוס הזהב מאז שנות ה-70. אז אתם לא באמת חייבים להישאר ערים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לינקולן". הפייבוריט (הזמני?)
קייט ווינסלט. זכתה בשני הפרסים, על שני סרטים שונים
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים