שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: shutterstock

    באיזה גיל מתחילים לזחול? מדריך לשנה הראשונה

    מרגע הלידה ועד יום ההולדת הראשון מספיקים התינוקות להפוך מבובה פסיבית לפעוט פעלתן שעושה סדרים חדשים בבית. מה הוא אמור לעשות בכל שלב התפתחותי ואיך ניתן לעזור לו? יעל זקוב מסבירה. מלידה עד שלוש - סדרת כתבות חדשה

    שנת החיים הראשונה היא מרתקת ומדהימה, בה מספיקים התינוקות ללמוד כל כך הרבה. לצורך ההשוואה, אם תנסו במהלך שנה אחת בלבד ללמוד ולהבין שוודית, להשתתף בתחרות חצי מרתון ולהפוך ל"מגנט" חברתי לכל סביבתכם, האם יש סיכוי שתעמדו במשימה? גם אם יעמדו לרשותכם צוות מוכשר של מורים, מאמנים ופסיכולוגים, קשה מאוד לעמוד בכל האתגרים הללו בבת אחת.

     

    למזלם של התינוקות, אכן עומד לרשותם צוות שכזה: אתם ההורים! קצב הלמידה בשנת החיים הראשונה הוא המהיר ביותר בחיים. מיילודים חסרי אונים יהפכו התינוקות לפעוטות נעים, חוקרים ומבינים, כל זאת כתוצאה משיתוף פעולה שלכם ושלהם.

     

    עוד כתבות של יעל זקוב בערוץ הורים :

    רוצים ילד חכם יותר? למדו אותו להפעיל את הדמיון

    נולד לכם פג? כך תעזרו לו להדביק את הפערים

    שלב אחר שלב: איך ללמד ילדים להתרכז

    מפתח חשיבה מרחבית: למה חשוב לשחק בפאזל

     

    לפנכם סקירה כללית של ההתפתחות בשנת החיים הראשונה, בעזרתה תוכלו לזהות את צורכיהם של ילדכם ואת תרומתכם.

    חשוב לזכור כי לכל תינוק קצב ודרך התפתחותית משלו.

     

    לידה עד 3 חודשים: קרוב להורים

    תינוקות "חדשים" צריכים ללמוד הכל. התנאי הראשון ללמידה הוא בראש ובראשונה תחושת ביטחון בעולם. החיבוק ההורי מאפשר לתינוקות ללמוד לבטוח והנחמה שתספקו כעת, תלמד את התינוקות כיצד לנחם את עצמם בעתיד הלא רחוק. עזרו לתינוקות להירגע בכל פעם שהם בוכים, זה לא יהפוך אותם למפונקים אלא להפך - לנינוחים ופנויים להכיר את העולם שמסביב.

     

    למה בבכי?

    תינוקות בוכים כאשר קשה להם ולנו קשה לשמוע אותם בוכים. הרעב, העייפות,

    תחושות של חוסר נוחות וגם השעמום, הן חוויות מעיקות (מי לא מכיר על עצמו?) וברור שהתינוקות סומכים על ההורים שיפתרו את הכל.

     

    רוב התינוקות מגיעים לשיא של עוצמות ומשך הבכי בסביבות גיל שישה שבועות. לאחר מכן תתרחש בדרך כלל ירידה הדרגתית ולקראת גיל שלושה חודשים, תינוקות בוכים בממוצע כשעה ביום. יש תינוקות שקשה להם יותר להירגע וזה כמובן יותר מתיש. זכרו שגם הם ילמדו בסופו של דבר, שיש להם עוד דרכים להביע את עצמם ולקבל תגובה אוהדת.

     

    תינוקות בוכים פחות כאשר הם לומדים "להגיד" מה הם צריכים. בעזרת קולות, הבעות פנים ותנועות גוף, הם מאותתים כיצד הם מרגישים כשהם עייפים, רעבים, שמחים או מוטרדים. הם לומדים להראות מתי הם רוצים לשחק ומתי זקוקים להפסקה.

     

    תינוק בוכה. זה מתיש אתכם - ואותו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תינוק בוכה. זה מתיש אתכם - ואותו(צילום: shutterstock)
     

     

    טיפ להורים: היעזרו ברמזים הקטנים: בכי "מנסר" של רעב, הפניית המבט או שפשוף העיניים הם סימן לעייפות, עיניים פקוחות וערנות הם הזמנה למשחק ואילו הקשתת הגב לאחור או הפניית הראש הצידה הם סימן להפסקה.

     

    נעים להכיר

    בשבועות הראשונים ילמדו התינוקות להכיר אתכם ואנשים אחרים האוהבים ומטפלים בהם בעזרת תווי הפנים, הקולות והריחות. הם מגיבים לחיוכים ולמגע בהנאה, והם זקוקים להרגיש אתכם קרוב.

     

    טיפ להורים: דברו ושירו לתינוקות, זה יגרום להם להרגיש את אהבתכם ויבנה את הקשר ביניכם. אין דבר שהתינוקות אוהבים יותר מלהרגיש את גופם על גופכם.

     

    כבר עכשיו יודעים לעשות

    בהדרגה ילמדו התינוקות להשתמש בגופם כדי לגרום לדברים לקרות: לאחוז באצבעות שלכם או ברעשן המושם בתוך כף ידם וכאשר הם רעבים לנסות להניע את ראשם לכיוון השד או הבקבוק.

     

    טיפ להורים: האצבעות שלכם הן משחק מצויין: הניעו אות מול פניהם ועזרו להם לאחוז בהן. כאשר התינוקות מצליחים להניע את המשחקים התלויים בקרבתם (באוניברסיטה או בעגלה) בעזרת הנפות ידיים או רגליים, הם לומדים להפעיל את גופם בצורה מכוונת.

     

    אבני הדרך המרכזיות לקראת גיל שלושה חודשים: תנועות גפיים סימטריות, חיוך, התבוננות בפניכם, מעקב מבט עד למרכז, השמעת קולות, בשכיבה על הבטן: הרמת הראש עד 45 מעלות. אם שמתם לב שקשה לילדכם לייצב את ראשו בזמן שאתם מרימים אותו, מומלץ להתייעץ עם רופא התפתחותי/אחות טיפת חלב על כך.

     

    3 עד 6 חודשים: שלום עולם

    בשלב זה התינוקות מתחילים ללמוד לשלוט בגופם: לדחוף את ראשם למעלה כדי לראות יותר דברים, להתהפך כדי להגיע קרוב יותר לאנשים או חפצים מסקרנים. שרירי הצוואר מתחזקים ואיתם השליטה בתנועות הראש, ולקראת גיל חצי שנה יופיעו ניצני תנועות ראשוניות לכיוון זחילה.

     

    טיפ להורים: השכיבו את התינוקות במגוון תנוחות (על הבטן על הגב ועל הצדדים) כדי

    לעזור להם לפתח מיומנויות מוטוריות לקראת ההתהפכות והזחילה. שכבו ביחד בטן אל בטן או השתרעו מולם על הריצפה כדי להקל עליהם את האתגר בשכיבה על הבטן. בשכיבה על הגב עודדו אותם להושיט יד למשחקים וראו כיצד הם אוחזים ומקרבים דברים לפה. בעזרת הפה הם ירגישו מהו הדבר בו הם אוחזים, כדי שבשלב הבא יכירו אותו מצפייה בלבד.

     

    לגעת כדי לדעת

    הציעו לתינוקות צעצועים בטוחים אותם יוכלו לחקור. הגיוון בצורות, גדלים, מרקמים וקולות - ילמדו אותם כל פעם משהו נוסף.

     

    טיפ להורים: הראו להם כיצד אתם מפעילים את הצעצועים: רשרשו בהם, משכו, סובבו או הפילו. כאשר יעקבו התינוקות אחר פעולתכם, הם יבינו טוב יותר וינסו לחקות בעצמם.

     

    איזה כיף לדבר איתך

    בשלב זה מצליחים התינוקות לתקשר בעזרת קולות, פעולות והבעות פנים ברורות יותר. הם יגיבו בחיוך למשחק מולם ואף "יכשכשו" עם כל הגוף רק בשביל שתמשיכו. הם ינסו לענות לכם בקולות משל עצמם, שכעת נשמעים מיום ליום יותר מילמוליים.

     

    טיפ להורים: נהלו "שיחה" עם התינוקות - הקשיבו וענו לפי התור. כאשר אתם עונים במילים על המלמולים של תינוקותיכם, אתם נותנים להם להבין שאכפת לכם ממה שהם אומרים. תגובה זו תעזור להם ללמוד לדבר בעתיד.

     

    נהלו איתו "שיחה". זה מלמד אותם לבר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    נהלו איתו "שיחה". זה מלמד אותם לבר(צילום: shutterstock)

     

    לקראת סדר יום

    שיפור ביכולת הזיכרון של התינוקות מתאפשר כעת בזכות החזרה על דברים קבועים. שגרת היום יום המוכרת גורמת להם להבין ולקבל ביתר קלות את מה שעומד לבוא. למשל, שכאשר מכבים את האור זה זמן לישון. התפתחות זו יכולה לעזור להם לפתח סדר יום מאורגן יותר ובו שעות קבועות של משחק, אכילה ושינה. אתם יכולים לעזור בכך שתחזרו על אותם "טקסים" סביב פעולות היום יום.

     

    טיפ להורים: אם תשירו לתינוקות שיר קבוע בזמן שאתם מתארגנים בדקות שלפני האכלה, הם ילמדו לזהות אותו כסימן לכך שהחלב בדרך. זה יכול לעזור להם להירגע ואפילו ללמוד לחכות.

     

    אבני דרך מרכזיות לקראת גיל שישה חודשים: ניסיון להגיע לצעצוע, השמעת צחוק וקולות ממושכים, סיבוב לכיוון צליל קול או רעש, הושטת שתי הידיים לאמצע הגוף, מעקב מבט לטווח של 180 מעלות, בשכיבה על הגב: אחיזה של כפות הידיים את כפות הרגליים. בשכיבה על הבטן: הרמת בית החזה בעזרת הידיים והתהפכות. אם שמתם לב כי ילדכם אינו מושיט את ידיו או מושיט יד אחת בלבד לעבר צעצוע, אינו אוחז בדברים ומנסה להכניסם לפה או שאינו משמיע קולות, צווחות או צחוק, מומלץ להתייעץ עם רופא התפתחותי/אחות טיפת חלב על כך.

     

    6 עד 9 חודשים: מה קורה פה?

    מלהיב לראות את התינוקות הופכים להיות חוקרים סקרנים של סביבתם כאשר הם מנסים לגעת, לקחת לבדוק ולזרוק כל מה שמונח לידם. הבית הופך להיות "מעבדת ניסויים" המאפשרת לתינוקות ללמוד חוקי פיזיקה בסיסיים כמו כוח הכובד, מה נכנס למה וכמה כוח צריך להפעיל כדי למשוך משהו תקוע (למשל עלה מהעציץ).

     

    ניסויים אלו עוזרים לתינוקות לפתח יכולות שכליות כמו הסקת מסקנות ופתרון בעיות, יכולות מוטוריות כאשר הם מתאמצים להגיע וכן יכולות רגשיות כמו מוטיבציה וסיפוק עצמי. זיכרונם המתפתח של התינוקות מאפשר להם לבדוק לאין נעלם המשחק שהם הפילו, בעוד שעד לא מזמן כאשר דבר מה נעלם מעיניהם הוא לגמרי הפסיק להתקיים מבחינתם.

     

    איך זה קרה?

    עתה בשלים התינוקות ללמוד איך להפעיל דברים. משחקי סיבה-תוצאה, בהם לחיצה על כפתור מקפיצה בובה או משמיעה צליל, עוזרים לתינוקות להבין את הקשר בין הפעולה שלהם ובין מה שקורה בעקבותיה.

    משחקים אלו מהנים ומספקים הזדמנויות חקירה מגוונות, ובכל זאת התינוקות לא יעסקו בהם יותר ממספר שניות בכל פעם, פשוט כי יכולות הריכוז שלהם עדיין מוגבלות. התינוקות יהנו במיוחד מהמשחקים כאשר תשחקו איתם ביחד.

     

    טיפ להורים: הדגימו להם על מה ללחוץ, תארו את התוצאה (מי קפץ? הכלב! ועכשיו שוב, איפה הכלב? הנה הוא!) ושמשו אתם עצמכם למשחקי סיבה תוצאה חיים ונושמים כשתעשו קו-קו מאחורי הידיים או החיתול.

     

    בתנופה קדימה

    בגיל זה רוב התינוקות לומדים לזחול, לשבת וחלקם אף ינסו להיעמד על ידי משיכה והשענות על רהיט. התפתחות מוטורית זו מגלה לתינוקות עולם חדש בו חדרים שלא הכירו, מדפים אליהם לא הגיעו ומגירות מלאות בכל טוב. ספקו לתינוקות סביבה בטוחה ומרחב כדי להסתובב בו, כדי שיכולו לתרגל את התנועות החדשות ולחזקן. הסקרנות מובילה לבלגן בבית ששכרו בצידו. במוחם של התינוקות מתגבשות הבנות ראשוניות של מה קשור למה והדחף לגעת משכלל את יכולת האחיזה שהולכת ומבשילה לקראת אחיזת אצבע-אגודל.

     

    טיפ להורים: תנו לתינוקות לאכול בידיים חתיכות אוכל המותאמות לגילם.

     

    הופכים את הבית ל"מעבדת ניסויים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הופכים את הבית ל"מעבדת ניסויים"(צילום: shutterstock)
     

     

    מה אתם אומרים!

    בגיל זה התינוקות עובדים קשה כדי לתקשר אתכם: הם ממלמלים בלי סוף, וכאשר תדברו אתם הם יענו בחזרה בקולות משלהם. תוכלו להבחין בקולות מובחנים להשמעת שמחה ובקולות שונים להבעת מורת רוח, ובקרוב ילמדו לדבר עם הידיים - להגיד שלום או למחוא כפיים.

     

    טיפ להורים: תנו שמות להבעות אלו (את כועסת שלקחתי ממך את הצבע, הנה הרעשן תוכלי ללעוס אותו במקום). הצביעו על דברים והסבירו בפשטות מה זה (זה הטלפון שלי, אני מדברת אתו עם אבא, הלו? אבא? מה שלומך?). חקו את הפעולות והקולות של התינוקות כדי שיבינו טוב יותר מה הם עשו. "המראה" שתשימו מולם תחזק את תגובותיהם הספונטניות והם ישתדלו יותר לעשות בכוונה את הדברים שמצאו חן בעיניכם.

     

    חרדת זרים

    בתקופה זו מתחילים התינוקות להסתכל עליכם כדי לנסות ולהבין מה נכון להרגיש במצבים שונים. כאשר הם נתקלים באדם זר, הם ילכסנו מבט לעברכם כדי לראות איך אתם מגיבים אליו. האם אתם מחייכים? האם הוא בסדר? יכולת אבחנתם המתפתחת מאפשרת לתינוקות להבדיל בין אנשים מוכרים (שהוכיחו שניתן לסמוך עליהם) ובין אלו שעדיין לא. זוהי יכולת מבורכת, גם אם היא מביכה לפעמים.

     

    טיפ להורים: תנו לתינוקות את הקצב שלהם להסתגל ועזרו להם בעזרת הבעות פנים ומילים חיוביות לאותת בטחון.

     

    אבני דרך מרכזיות לקראת גיל תשעה חודשים: חיקוי קולות דיבור, העברת חפצים מיד ליד, חיפוש חפץ שיצא מטווח ראייה וזחילה. אם שמתם לב כי ילדכם מתקשה לשמור על יציבות כאשר אתם מושיבים אותו, אינו ממלמל או משמיע קולות כדי לקרוא לכם, מומלץ להתייעץ עם רופא התפתחותי/אחות טיפת חלב על כך.

     

    9 עד 12 חודשים: קצת בן אדם

    בשלב זה מוצאים רוב התינוקות את הדרך שלהם להסתובב בכל מקום. הזחילה יכולה להיות על הגחון או על שש (שש נקודות אחיזה ברצפה: ידיים, ברכיים וכפות רגליים), בעזרת הידיים או בעזרת הטוסיק (יש תינוקות שזוחלים בישיבה).

     

    מהי הדרך הנכונה לזחול? תלוי את מי שואלים. מלוות התפתחותיות עוזרות להורים להבין את יתרונותיו של כל שלב בהתפתחות המוטורית ונותנות עצות מועילות כיצד לעזור לתינוקות לעבור מהתהפכות, לזחילת גחון ואז לזחילת שש לפני העמידה. יחד עם זאת כדאי להורים לזכור כי מבחינה רפואית לא נמצא קשר בין סגנון זחילה מסויים ובין איכות ההתפתחות בהמשך החיים.

     

    עתה, לאחר שלמדו התינוקות לנוע וחיזקו את יכולותיהם, הם ימשכו את עצמם למעלה לעמידה ויתחילו ללכת מסביב לרהיטים בתנועה הנקראת "שיוט". הזריזים שביניהם יתחילו לעמוד או ללכת בצורה עצמאית, ולאלו שלוקח עוד זמן, לא לדאוג - זה יגיע.

     

    טיפ להורים: עודדו את יכולותיהם המוטוריות על ידי כך שתתנו להם להתנסות בתנועה בסביבה מזמינה ובטוחה. בנו להם "מסלול": פזרו שביל של כפות עץ, קערות פלסטיק ומגבות מטבח שמתחתן מתחבא צעצוע. כאשר הם ידעו להיעמד עשו אותו הדבר על שורה של כיסאות. ספקו להם את התמריץ להתאמץ ולהגיע כאשר אתם מתחבאים חלקית באחת התחנות למשחק מחבואים ראשוני.

     

    איפה אתם?

    הידיעה כי דברים ממשיכים להתקיים גם כאשר לא רואים אותם הולכת ומתגבשת בגיל זה והתינוקות לומדים לחפש את מה שנעלם. אתכם ההורים הם יחפשו במיוחד, ולכן אל תופתעו מול דרישתם שתחזרו מיד כאשר אתם נעלמים מטווח הראייה. זכרו שאין זה פינוק אלא התפתחות נורמטיבית ובריאה.

     

    טיפ להורים: מומלץ להגיד שלום מפורש בזמן פרידה במקום להתגנב החוצה. באופן זה אתם בונים עם ילדכם קשר של אמון ועוזרים להם ללמוד להתמודד עם רגשות מתסכלים. בנוסף מומלצים משחקי מחבואים - להיעלם ואז להופיע תוך צחוק וכיף, במיוחד לתינוקות שמתקשים בפרידה, יעזרו לתינוקות ללמוד שתמיד תחזרו בסוף.

     

    בנו להם מסלול בטוח (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בנו להם מסלול בטוח(צילום: shutterstock)

     

    עוד פעם

    עתה רוכשים התינוקות מיומנויות חדשות בקצב מהיר. במבט מבחוץ קשה להבחין, אבל בכל רגע הם מרחיבים את דעתם ופעולותיהם. באופן טבעי יודעים התינוקות שכדי לשלוט בפעולה צריך להתאמן עליה

    ולכן ייהנו לחזור שוב ושוב על אותם דברים ועם כל התנסות הם לומדים משהו נוסף. החזרתיות עוזרת לזיכרון וגורמת לפעולה חדשה להפוך לאוטומטית, כזו שאינה דורשת חשיבה מודעת ומפנה את הקשב ללמידה נוספת.

     

    טיפ להורים: הרחיבו להם את האפשרויות במשחקים המעניינים אותם. למשל: כשהתינוקות נהנים להקיש בשני חלקי משחק אחד בשני, הראו להם איך הם מתחברים. בשלב הראשון הם יצפו ובעתיד ינסו בעצמם.

     

    אבני הדרך המרכזיות בגיל שנה: חיקוי פעולות כמו מחיאות כפיים, פטפוט חופשי בג'בריש, הרמת דברים קטנים בעזרת אחיזת אצבע-אגודל, משיכה עצמאית לעמידה, מעבר עצמאי לישיבה, זחילה והליכה סביב רהיטים. אם שמתם לב כי ילדכם זוחל ללא שימוש ביד או ברגל אחת או אינו מראה לכם כאשר הוא שמח או כועס, מומלץ להתייעץ עם רופא התפתחותי/אחות טיפת חלב על כך.

     

    הכותבת היא מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות. טיפים נוספים בנושא התפתחות בשנה הראשונה - באתר של יעל "פשוט לגדול ". מנחת סדנת ליווי התפתחותי יחודית לפגים בדיאדה. לעמוד הפייסבוק של יעל






     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    איך נכון לזחול? תלוי את מי שואלים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים