שתף קטע נבחר

בחנו עצמכם: מה אתם יודעים על מירוצי אופניים

עונת מירוצי האופניים סביב העולם נפתחה, עם קבוצות מיומנות ומירוצים מותחים ומסקרנים. הכנו עבורכם סקירה על הקבוצות המתמודדות באירועים השונים - ואף מילה על הסקנדל של ארמסטרונג

אחרי שלושה חודשים של התארגנות, מחנות אימונים, הסכמי חסות חדשים של הקבוצות והעברות של רוכבים, מגיעות הקבוצות לקו הזינוק - עונת מירוצי הכביש באופניים נפתחה.

 

למרות הסקנדל - מירוצי אופניים הם עדיין אירוע ספורט פופולארי ברחבי העולם (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
למרות הסקנדל - מירוצי אופניים הם עדיין אירוע ספורט פופולארי ברחבי העולם(צילום: gettyimages)

 

מה זה בכלל פרו-טור?

כך מכונה סבב מירוצי הכביש העולמי. מקביל במידה רבה לסבב הפורמולה 1, סדרת מירוצי המכוניות היוקרתית בעולם. סבב המירוצים העולמי כולל מרוצים בכל העולם ו-18 קבוצות שמחויבות ורשאיות להתחרות בכל המירוצים. האירועים מחולקים לשלוש קטגוריות:

 

1.מירוצים חד-יומיים בהם כולם מוזנקים יחד, כאשר המנצח הוא הרוכב שחוצה ראשון את לקו הסיום. מכונים גם "קלאסיקות", ושיאם בחודשי מרץ-אפריל.

2. מירוצי שלבים, הנערכים על פני מספר ימים, בדרך כלל בין 2-10, והמנצח הוא זה שעבר את כל השלבים בזמן הקצר ביותר. רובם נערכים בשבועות שקודמים לגראנד-טורס היוקרתיים, ונחשבים הכנה להם.

3.שלושת הגראנד-טורס הם מירוצי האופניים היוקרתיים ביותר, הנערכים על-פני שלושה שבועות ו-20 שלבים - ה"ג'ירו" האיטלקי במאי, ה"טור דה-פראנס" בצרפת ביולי והטור הספרדי ("וואלטה") בספטמבר.

 

 

 

בכל אחד מהמירוצים מוזמנות קבוצות נוספות שאינן מהדרג הבכיר, על מנת להשלים דבוקה של כ-200 רוכבים. קבוצות מעמידות בין שבעה לתשעה רוכבים למירוץ, ולפעמים נדרשות להשתתף בכמה מירוצים בו זמנית, כך שהסגלים מונים כ-30-25 רוכבים.

 

כמו בכל ענף ספורט, גם קבוצות האופניים נערכות לעונה החדשה על-ידי בנית סגלים שינסו להביא כמה שיותר נצחונות וחשיפה לנותני החסות. הנה סקירה של הקבוצות המרכזיות ורוכביהן הבולטים:

 

קבוצת סקיי פרו סייקלינג, אנגליה, אופני Pinarello

קבוצת סקיי הייתה הקבוצה המצליחה ביותר ב-2012. הקבוצה זכתה בשני המקומות הראשונים בטור דה פראנס עם בראדלי וויגינס וכריס פרום, שגם זכו במדליות הזהב והארד במרוץ נגד השעון האולימפי. וויגינס גם ניצח את מרוץ השלבים פאריס-ניס ואת הדופינה ליברה, שנחשב למרוץ ההכנה לטור דה פראנס.

 

מארק קאבנדיש, המאיץ (ספרינטר - רוכב המתמחה בנצחון שלבים ומרוצים המסתיימים בספרינט המוני אל קו הסיום) הטוב בעולם, זכה ב-3 שלבים בגירו האיטלקי, ב-3 בטור דה פראנס ובעוד מספר קטעים במרוצים אחרים. למעשה, סקיי השיגה כל מטרה שסימנה לעצמה.

 

השינויי המשמעותי ב-2013 הוא עזיבתו של מארק קאבנדיש. רוכב כמו קאבנדיש דורש קבוצה שתעבוד עבורו ותילחם לנצח כל קטע ספרינט. הצורך הזה נוגד במידה רבה רכיבה עבור מועמדים לדרוג הכללי במרוצי גראנד טור. סקיי שמחזיקה לקראת 2013 בשניים מרוכבי הגראנד טורס הטובים בעולם, בנתה קבוצה לנצח את שלושת הגראנד טורס.

 

עדיין לא ברור מי יוביל את הקבוצה באיזה מרוץ, ויש מידה מסוימת של מתח בין פרום לוויגינס לגבי קבלת המעמד של המוביל בקבוצה. מנהל הקבוצה, דייב בריילספורד, יזדקק לכל הנסיון שיש לו על מנת להוציא את המיטב מהשניים, מבלי שהאגו והמוטיבציות הסותרות שלהם יפגעו בקבוצה.

 

הסגל של סקיי נותר יציב ברובו עם מספר רוכבים צעירים. בין הצעירים צריך לשים לב לג׳ונתן טירנן-לוק. הבריטי הצעיר שניצח את הטור הבריטי והרשים מאד באליפות העולם (מרוץ חד-יומי של 260 ק"מ) מגיע לליגה של הגדולים, ויכול להיות הפתעת השנה.

 

קבוצת קאטיושה, רוסיה, אופני Canyon

קטיושה היא אולי הסיפור של ענף האופניים השנה: החלטות תמוהות של ה-UCI (הארגון העולמי לספורט האופניים), באיחור גדול ובאופן לא עקבי, גורמות לאוהדים ולקבוצות בעיות בהבנת האירועים. קטיושה היא קבוצה מצוינת, שמשום מה לא נבחרה לפרו טור, למרות שיש מאחוריה חסות חזקה וברשותה הרוכב הבולט של 2012 בדמותו של יואקים רודריגז הספרדי, שהגיע ב-2012 שלישי בוואלטה הספרדית ושני בג'ירו האיטלקי.

 

 (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
(צילום: יובל חן)

 

אף אחד לא באמת מבין מדוע קטיושה לא מהווה חלק מן הפרו טור, אך מסביב יש דיבורים על קשר לסמים ואתיקה בעייתית.

 

קבוצת סקסו-טינקוף, דנמרק, אופני Specialized

קבוצת סקסו-טינקוף פותחת דף חדש לקראת 2013, לאחר שאשתקד הייתה קשה מבחינה כלכלית וספורטיבית, ומחנה האימון בישראל בתחילת ההכנות ל-2012 התברר כקטע השיא של העונה.

 

עם תקציב קטן ועם אלברטו קונטדור שהיה מושעה עד אוגוסט, לא היו לקבוצה הכלים הדרושים להתמודד על נצחונות, ולמעט נצחונות במספר מרוצים שאינם מהדרג הראשון, לא נרשמו השגים משמעותיים. באוגוסט זה השתנה: עם חסות נדיבה של אולג טינקוף (השמועות מדברות על כ-7 מיליון דולר) ושובו של אלברטו קונטדור הרעב לנצחונות, החל ביורן ריס, מנהל הקבוצה, לבנות את 2013.

 

קונטדור הוא הרוכב המעניין ביותר בדבוקה. היכולת הפנומנלית שלו לשנות קצב בעליות, האלמנט המרשים ביותר ברכיבת אופניים תחרותית. מאבק הסגנונות בין קונטדור לבין ה׳רובוטים׳ של סקיי שיודעים לרכב בקצב אחיד וגבוה עד שכל מתחריהם שובקים, הוא הסופר-קלאסיקו של מרוצי האופניים. ביולי, כשהם יגיעו להרים של צרפת, נקבל את אחד ממאבקי הספורט הגדולים של 2013.

 

עם הכסף החדש בנה ריס סביב קונטדור קבוצה מרשימה: רומן קרוזיגר הצ׳כי, רוכב גראנד טורס מצטיין בעצמו ומייקל רוג׳רס האוסטרלי, שהגיע מקבוצת סקיי והיה חלק מהרכבת שהובילה את וויגינס לניצחון בטור דה פראנס, יחזקו משמעותית את קונטדור בגראנד טורס. דניאלה בנאטי האיטלקי ינסה לנצח ספרינטים עבור הקבוצה והרכב של וותיקים וצעירים מבטיחים עונה מעניינת.

 

אגב, רן מרגליות הישראלי שרכב בקבוצה ב-2012, לא חידש את חוזהו.

 

 

קבוצת אסטנה, קזחסטן, אופני Specialized

קבוצת אסטנה היא למעשה קבוצה של מדינה, שעברה מתיחת פנים לקראת 2013, בתמיכה של הממשלה הקזחית ותחת הנהגתו של אלכסנדר וינוקורוב – אחד הרוכבים המעניינים אך השנוי במחלוקת בדבוקה המקצוענית.

 

2012 היתה שנה שלא הביאה עמה השגים יוצאי דופן עבור אסטנה עד בוא הקיץ. אבל אז, ביום אחד, שם וינוקורוב את אסטנה ואת עצמו בספרי ההסטוריה עם מדלית זהב אולימפית. בתצוגה שמאפיינת את הדרך בו רכב לאורך כל הקריירה, לקח הקזאחי האמיץ את גורל המרוץ בידיו. וכאשר יריביו מיצמצו, ברח כמו שמעטים יודעים והלך עד הסוף, למורת רוחם של מליוני הבריטים שחיכו לראות את קאבנדיש מביא מדליית זהב.

 

וינצ׳נזו ניבאלי הוא הרוכב האיטלקי הטוב ביותר בשנתיים האחרונות, אך כזה שחסה בצילו של איוון באסו. כעת, לאחר שהשתחרר, הוא יוצא לחפש את מה שחסר כדי לזכות בפרס הגדול - הטור דה פראנס. עונת 2012 היתה מצוינת עבורו, עם נצחון מרשים במרוץ הטיראנו-אדריאטיקו, מקום שלישי בטור דה פראנס ומרוץ מעולה באליפות העולם שהסתיים ללא התוצאה הרצויה.

 

האם ידע וינוקורוב להוציא מניבאלי את המיטב? האם חלק מהרוח המיוחדת שיש רק לוינוקורוב, תעניק לניבאלי את הכוח הנדרש כדי לטפס את המדרגות הנותרות על הפודיום של הטור?

 

 

בכל מקרה, לצדו ידוושו גם יעקב פוגלסאנג הדני ויאני ברייקוביץ הסלובני. שני רוכבים מחוננים. פוגלסאנג מגיע אחרי עונה לא טובה בה יחסיו העכורים עם הנהלת קבוצת לאופרד מנעה ממנו השתתפות בטור דה פראנס. ברייקוביץ הוא רוכב שיכול לנצח מרוצי שלבים קצרים ולהיות פועל העל של ניבאלי בטור דה פראנס 2013.

 

אומגה פארמה קוויק סטפ, בלגיה, אופני Specialized

עונת 2012 היתה עונה מצוינת עבור קבוצת אומגה-קוויקסטפ. בניגוד לקבוצות שסקרנו עד עתה, מטרותיה שונות - בעיקר הצלחה בקלאסיקות האביב החד-יומיות והספרינטים בגראנד-טורס.

 

בלגיה היא אולי המדינה היחידה בעולם בה ספורט האופניים הוא הספורט הפופולארי ביותר, ובפער ניכר. וטום בונן הוא אחד משני הגיבורים הלאומיים של הענף. ב-2012 היה בשיאו, תוך שהוא מנצח ארבע מהקלאסיקות, כולל הטור של פלאנדרס, ומה שנחשב למרוץ החד-יומי החשוב ביותר - הפאריס-רובא. בונן, רוכב בעל עוצמה אדירה, מתמחה במרוצים הבלגים הקשים הנערכים גם על דרכים משובשות ואבנים משולבות (פאבה).

 

עם הגיעו של מארק קאבנדיש לאומגה, ברור שבונן כבר לא יוביל את הספרינטים כשקאבנדיש בסביבה. בונן מכוון לקלאסיקות של האביב באפריל. קאבנדיש יהיה האיש של אומגה בגראנד-טורס ובקלאסיקות של הספרינטים. קאבנדיש יקבל קבוצה שתוביל אותו לחולצה הירוקה (הספרינטר המצטיין) בטור דה פראנס ולנצחונות בכל קטע בו לא תהיה גבעה קשה מדי בקילומטרים האחרונים. המפתח יהיה איך ואם ירכבו קאבנדיש ובונן יחד.

 

 

בנוסף לשני הכוכבים ימשיך טוני מרטין הגרמני, אלוף העולם במרוץ נגד השעון, להיות מהטובים בעולם בתחום זה. אם ישפר את יכולות הטיפוס שלו, יוכל להפוך לגורם בעל משמעות גדולה יותר בגראנד-טורס.

 

קבוצת BMC, ארה״ב, אופני BMC

עונה מעורבת ב-2012 מובילה לסגל יציב ומנוסה. פיליפ ג'ילבר הבלגי המעולה שלא הצליח במהלך מרבית העונה החולפת לשחזר את התוצאות המעולות של 2011, הגיע לשיאו ברגע הנכון ובהתקפה אימתנית אחת, פרק את כל הדבוקה וזכה באליפות העולם. השנה ינסה לשחזר את 2011, ולנצח את כל מרוצי הקלאסיקות המאוחרות.

 

קאדל אוונס האוסטרלי, מנצח הטור דה פראנס 2011, ינסה להתגבר על ההופעה החלשה אשתקד ולהפוך לגורם במאבק בין קונטאדור ורוכבי סקיי על ההגמוניה של הטורים הגדולים. טיילור פיני, האמריקני הצעיר, מביא כבר שנה של נסיון ואולי יראה ניצנים של יכולת במאבק מול בונן וקאנצ'לארה בקלאסיקות השטוחות.

 

רדיושק-לאופרד, ארה״ב, אופני Trek

רדיושאק תנסה לשים את האכזבה של 2012 מאחוריה ולפתוח דף חדש. אשתקד ראינו בקבוצה בעיקר פציעות, סכסוכים וחומרים אסורים. יחד עם זאת, כמות הכשרון ברגליהם של שלק וקנצ'לארה כאשר הם בריאים, יכולה לנפץ כל מרוץ לרסיסים.

 

אנדי שלק מטפס שני רק לקונטדור, כאשר הוא בכושר והכל מתחבר. הבעיה שזה קורה רק כשבאמת כל הכוכבים מסתדרים בשורה. שלק חסר יכולת לרכוב נגד השעון, ואין לו היכולת לסגור את הפערים בהרים. סימן שאלה גדול אך מאוד מעניין.

 

פביאן קנצ'לארה הוא הרוכב האולטימטיבי וירובו הגדול של טום בונן בקלאסיקות האביב. ב-2012 נפצע בטור של פלאנדרס בבלגיה, והשאיר את בונן ללא יריבים של ממש. בנוסף לשלק וקנצ'לארה נראה את יינס וויגט שמנצח מרוצים ומכאיב לכל הילדים גם אחרי גיל 40, את כריס הורנר, סבא נוסף שמשתבח עם השנים, ומספר לא מבוטל של צעירים מבטיחים.

 

גרמין-שארפ, ארה״ב, אופני Cervelo

גרמין הפתיעה ב-2012 כאשר הרוכב הקנדי שלה, ריידר הייסדייל, זכה בג'ירו האיטלקי תוך הצגת יכולת אישית מרשימה. בטור סבלה הקבוצה פציעות קשות במהלך המרוץ, והייסדייל ששימר כושר גבוה נאלץ לפרוש. גרמין לא עברה שינויים משמעותיים ותמשיך לעבוד עבור הייסדייל. אנדרו טאלאנסקי האמריקאי הצעיר והמעולה, יוביל גראנד טור שני עבור הקבוצה וצפוי להמשיך את דרכו אל עבר העשיריה הראשונה של רוכבי הגראנד טורס בעולם.

  

קבוצת קנונדייל, איטליה, אופני Cannondale

קבוצת ליקוויגז של השנים האחרונות תהיה קבוצת קנונדייל ב 2013: מעבר משמעותי לקדמת הבמה לחברת האופניים המתעוררת הזו, מנותנת חסות משנית שעוברת עתה להיות נותנת חסות ראשית. המאמץ להחזיק קבוצת פרו טור הקשה מאוד על סרוולו בעבר ויש הטוענים שהיה גדול עליה. לא לחינם אנחנו לא רואים כמעט קבוצות פרו-טור מקבלות חסות ראשית כזו, למרות שלכאורה היה הגיוני שחברות האופניים הגדולות בעולם יחזיקו קבוצות משלהן. יהיה מעניין לראות את ההשפעה של החסות הזו על קנונדייל. ניראות תקשורתית משמעותית ואהדת אוהדים היא כנראה תרוויח, תוך מאמץ כלכלי לא מבוטל שיכול להתברר כחרב פיפיות.

 

איוון באסו האיטלקי הוותיק ינסה לייצר ג'ירו איטליה חזק נוסף בעוד הקריירה שלו צועדת אל עבר השקיעה. פיטר סאגאן, ילד הפלא הסלובקי שניצח כל דבר ב 2012 ימשיך להיות כח מוביל. המאבק בינו לבין קאבנדיש על החולצה הירוקה בטור דה פראנס עומד להיות לא פחות ממדהים.

 

קבוצת מוביסטאר, ספרד, אופני Pinarello

אלחנדרו וולורדה הספרדי ימשיך להיות הבסיס בגרנד טורס והרוכב היחידי שיכול לנצח את ג'ילבר כאשר המרוץ מסתיים בעליה של עד שני קילומטרים.

 

קבוצת בלאנקו, הולנד, אופני Giant

אחרי שראבובנק, הבנק ההולנדי הכתום, הפסיק את החסות הארוכה ביותר בענף האופניים, קבוצת בלאנקו קמה מן ההריסות של ראבובנק. רוברט חסינק ההולנדי ימשיך להיות הגורם המשמעותי בגרנד טורס ויקווה להימנע משתי הבעיות הגדולות שלו – ימים חלשים והתרסקויות כואבות מדי. מארק רנשאו האוסטרלי ימשיך להאבק על מקומו בספרינטים בנסיון להוכיח שהוא יכול להיות ספרינטר איכותי בעצמו ולא רק מוביל על של אחרים.

 

  

שאר קבוצות הפרו טור

  • קבוצת AG2R La Mondiale, צרפת, אופני Focus 
  • קבוצת אוסקלטל-אוסקדי, ספרד (חבל הבאסקים), אופני Orbea
  • קבוצת FDJ, צרפת, אופני Lapierre 
  • קבוצת לאמפרה-מרידה, איטליה, אופני Merida
  • קבוצת לוטו-בליסול, בלגיה, אופני Ridley 
  • קבוצת אוריקה גרין-אדג', אוסטרליה, אופני Scott
  • קבוצת ארגוס-שימנו, צרפת, אופני Felt 
  • קבוצת וואקאנסולייל, צרפת, אופני Bianchi

 

אופניים הוא הענף הכמעט יחידי בו כל רוכב, אבל באמת כל אחד, יכול לנצח. בכל אחת מהקבוצות בסבב רוכבים חזקים ואיכותיים שיכולים ביום נתון לנצח כל מרוץ. תאונות ומזג אויר, קהל ודרכים משובשות, כל דבר יכול להשפיע על כל מרוץ. בגלל זה ובגלל הנוף זהו הספורט היפה בעולם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים